2008-07-11, 22:07
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Fast du måste väl vara lika driven och ambitiös för att landa toppjobb från York (Om jag minns rätt, om York that is.) Eller var det en annan utbildning, dvs inte finans?

Forumet verkar lite instabilt nu, minst sagt. Hur som helst, njae. York attraherar, även om det är en bra skola, inte de mest drivna finanspajasarna - det tar LSE, Cambridge, UCL hand om. Jag siktar dessutom på en lite annorlunda karriär, med hårda studier mot bra betyg och i nationalekonomi med lite internationella relationer och relaterade grejer för att kunna läsa postgraden på finare ställen. Jag tror och hoppas att York lämpar sig bättre för det än vad HHS gör. Detta baserar jag främst på hörsägen från nuvarande HHS-studenter, konsultation med en lärare på HHS och Yorks egna introduktionsmaterial.
Bland annat finns där en mycket större möjlighet att läsa just de modules inom nationalekonomi jag för närvarande känner mig intresserad av. Dessutom behöver jag, som poängterat, inte tävla med bankgrabbarna om vare sig betyg eller sponsrade resor. 30% av Yorks undergrads går in i bankväsendet (samma finanssektor som ni siktar på) så om jag ändrar mig har jag kanske ändå chansen att göra en finanskarriär. Nog om det, ska du till Stockholm, eller?
Citera
2008-07-12, 01:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Fast du måste väl vara lika driven och ambitiös för att landa toppjobb från York (Om jag minns rätt, om York that is.) Eller var det en annan utbildning, dvs inte finans?

Vem syftar du till? Jag blir lite nyfiken

Edit: Aha, det var orkarn som skulle plugga där tydligen...
Citera
2008-07-12, 10:02
Medlem
Med tanke på att jag börjar HHS med viss skepticism (,som inte beror på skolans kvalitet utan en tvekan om ekonomi är min pryl), är jag rädd att mina förutsättningar inte är på top. Det är så som orkarN säger, det krävs inte så litet jävlar anamma för att komma någon vart trots det rykte HHS har. Visst är det lätt att sitta hemma och drömma bort sig till London (om det om 5 år senare har kvar sin ekonomiska status) med miljobonusarna och det hektiska arbetslivet. Men antagligen kommer jag väl tröttna någonstans på vägen dit och hamna på något random medeljobb i Sverige och vara nöjd med det.
Citera
2008-07-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Jag siktar dessutom på en lite annorlunda karriär, med hårda studier mot bra betyg och i nationalekonomi med lite internationella relationer och relaterade grejer för att kunna läsa postgraden på finare ställen. Jag tror och hoppas att York lämpar sig bättre för det än vad HHS gör. Detta baserar jag främst på hörsägen från nuvarande HHS-studenter, konsultation med en lärare på HHS och Yorks egna introduktionsmaterial.
Bland annat finns där en mycket större möjlighet att läsa just de modules inom nationalekonomi jag för närvarande känner mig intresserad av.

Om du inriktar dig på nationalekonomi och kommer in på SDPE sen så får du ju läsa bara nationalekonomi. Har du hört negativa saker om den utbildningen från HHS-studenter och HHS-lärare?

http://www.hhs.se/Econ/PhDPrograms/IntroSDPE.htm
Citera
2008-07-12, 11:09
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardeath
Om du inriktar dig på nationalekonomi och kommer in på SDPE sen så får du ju läsa bara nationalekonomi. Har du hört negativa saker om den utbildningen från HHS-studenter och HHS-lärare?

http://www.hhs.se/Econ/PhDPrograms/IntroSDPE.htm

Ser fint ut, men nu jämför du en BSc och en PhD amirite.
Citera
2008-07-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ser fint ut, men nu jämför du en BSc och en PhD amirite.

Jag var mest ute efter att det finns goda möjligheter att lära sig nationalekonomi på HHS och kommenterade att du villa läsa postgrad på lite finare ställen. På nationalekonomiska institutionens hemsida skriver de att SPDE är bästa graduate programmet i Skandinavien och "arguably" top 5 i Europa. Det låter fint om det stämmer. Det finns ju dock förståss alla möjligheter att komma in på SDPE även om man läst grundutbildningen någon helt annanstanns.

http://www.hhs.se/Econ

Kan tillägga att jag även var intresserad av om du visste något om hur SDPE står sig mot olika engelska motsvarigheter.
Senast redigerad av stardeath 2008-07-12 kl. 11:23.
Citera
2008-07-12, 21:10
Medlem
När man nu ska börja snart kan det vara bra att veta hur ofta formellare klädsel såsom kostym, smoking, frack etc kommer att behövas? Om det behövs öht dvs.
Citera
2008-07-12, 21:27
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
När man nu ska börja snart kan det vara bra att veta hur ofta formellare klädsel såsom kostym, smoking, frack etc kommer att behövas? Om det behövs öht dvs.

Bra fråga!
Citera
2008-07-13, 20:15
Medlem
NES_Boys avatar
Just läst igenom tråden och måste bara säga grattis till er som kommit in!
Kom själv in i årets antagning och har tackat ja, men kommer inte börja förrän nästa år (Militärtjänst, anstånd och så) så jag skulle uppskatta om ni som börjar i höst kan berätta lite om hur det är sen.
Citera
2008-07-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardeath
Jag var mest ute efter att det finns goda möjligheter att lära sig nationalekonomi på HHS och kommenterade att du villa läsa postgrad på lite finare ställen. På nationalekonomiska institutionens hemsida skriver de att SPDE är bästa graduate programmet i Skandinavien och "arguably" top 5 i Europa. Det låter fint om det stämmer. Det finns ju dock förståss alla möjligheter att komma in på SDPE även om man läst grundutbildningen någon helt annanstanns.

http://www.hhs.se/Econ

Kan tillägga att jag även var intresserad av om du visste något om hur SDPE står sig mot olika engelska motsvarigheter.

Frågan är om det kanske är lite tidigt att börja diskutera doktorandutbildningar innan man tagit en enda högskolepoäng... bara en tanke.

SDPE är ingen institution som SU och HHS utan bara deras gemensamma kurspaket i nationalekonomi på doktorandnivå där även UU ingår år 2. HHS bedriver lite annorlunda forskning i nationalekonomi och står sig säkert bra inom sitt område. Vad gäller neo-klassisk ekonomi, särskilt makro, är det dock SU med Calmfors och grabbarna som gäller.
Senast redigerad av onkelfrans 2008-07-13 kl. 22:50.
Citera
2008-07-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens

Använde frack en gång. Smoking aldrig. Kostym på diplomeringen. Inget jättebehov med andra ord.
Citera
2008-07-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikeaboy
Använde frack en gång. Smoking aldrig. Kostym på diplomeringen. Inget jättebehov med andra ord.
Alright. Inget man behöver stressa med att införskaffa alltså. Är det något annat "speciellt" man ska vara förberedd för? Några tips för nybörjare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in