2009-03-23, 23:47
Medlem
Är alla HHS platser till program eller kan man på något sätt plocka ihop kurser till en kandidat där. Kommer ta en kandidat i ekonomi vid sidan av min CivIng och kom på att Handels skulle ju låta klatschigt. Vad är det för alternativ som finns?
Citera
2009-03-23, 23:49
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Är alla HHS platser till program eller kan man på något sätt plocka ihop kurser till en kandidat där. Kommer ta en kandidat i ekonomi vid sidan av min CivIng och kom på att Handels skulle ju låta klatschigt. Vad är det för alternativ som finns?

De har enbart program och endast ett kandidatprogram. Du skulle kunna söka till masterprogrammet i general management.
Citera
2009-03-23, 23:54
Medlem
Vad gäller för kvalifikationer för det programmet? Och kan jag söka in på kandidatprogrammet och senare tillgodoräkna mig tidigare FEK-kurser/läsa kurserna på över helfart (typ tenta av) eller kvalitetssäkrar de sin utbildning genom att inte godkänna motsvarande kurser utifrån (Uppsala)?
Citera
2009-03-24, 00:21
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Vad gäller för kvalifikationer för det programmet? Och kan jag söka in på kandidatprogrammet och senare tillgodoräkna mig tidigare FEK-kurser/läsa kurserna på över helfart (typ tenta av) eller kvalitetssäkrar de sin utbildning genom att inte godkänna motsvarande kurser utifrån (Uppsala)?

Handels godkänner inga tillgodoräknanden. Vad gäller kvalifikationer för masterprogrammet är jag inte tillräckligt insatt utan hänvisar till tidigare svar i denna tråd.
Citera
2009-03-24, 00:33
Medlem
Ok, tack för hjälp! Kan ju vara värt att kolla upp iaf även om jag inte tror att det slutar med några år i Stockholm.
Citera
2009-03-24, 01:07
Medlem
orkarNs avatar
Meddelande från er övernitiska moderator: Jag gillar den här tråden, den samlar bra fakta om HHS och en massa andra fina grejer, så därför går jag hårt fram mot OT. Thus; OT raderat.

/mod
Senast redigerad av orkarN 2009-03-24 kl. 01:10.
Citera
2009-03-25, 20:22
Medlem
Appelgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Hur snabbt kan man ta en kandidat på? Måste det ta tre år? Om inte vad är det snabbaste någon har gått kursen på?

En kandidatexamen består av två års gemensamma kurser (16 st ā 7,5 hp) samt ett års inriktning (30 hp totalt, men en del av dem är valfria kurser). Kurserna under de första två åren läses enl modellen: 2 kurser per period - ca 7-8 veckor och därefter tentar man av båda och börjar på två nya. Vissa kräver obligatorisk närvaro, så det är lite svårt att springa igenom dem utan at vara med på seminarier etc. Men du kan säkert gå snabbare fram med de andra kurserna. Tentamen ges väldigt ofta i vissa kurser, upp till 4 gånger per år.
Citera
2009-03-25, 21:23
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelgren
En kandidatexamen består av två års gemensamma kurser (16 st ā 7,5 hp) samt ett års inriktning (30 hp totalt, men en del av dem är valfria kurser). Kurserna under de första två åren läses enl modellen: 2 kurser per period - ca 7-8 veckor och därefter tentar man av båda och börjar på två nya. Vissa kräver obligatorisk närvaro, så det är lite svårt att springa igenom dem utan at vara med på seminarier etc. Men du kan säkert gå snabbare fram med de andra kurserna. Tentamen ges väldigt ofta i vissa kurser, upp till 4 gånger per år.
Förut så hade HHS uttrycklig information på sin hemsida att det för dem som ville gick utmärkt att läsa i snabbare takt. Men det var det gamla civilekonomprogrammet så jag vet inte hur de lagt upp det nu.
Citera
2009-03-27, 14:57
Medlem
Hej

Hej

Tänkte fråga om ngn sökt till master programmet än till handels? Ringde och pratade med dem igår angående om alla slutgiltiga betyg ska in 18 juni som det står på hemsidan. De sa då att de ska vara inne senast 18 juni och har man inte fått sina kurs betyg än då så räknas man som sen vilket jag tycker verkar vara helt dumt. De har ju alls inte tänkt på att internationella studenter inte får sina slutgiltiga betyg förrän in Juli. Ngn som har mer koll på detta och hara samma problem som mig? Eftersom jag hade tänkt söka dit kommer jag klassas som sen sökande eftersom jag inte kan skicka in mina slutgiltiga betyg än förrän i juli vilket känns väldigt korkat!!! Kändes som damen jag pratade med inte hade så bra kolla så undrar om någon annan har bättre koll här inne?
Citera
2009-03-28, 17:37
Medlem
Dr.Houses avatar
Någon som har erfarenhet av att komma in på HHS med särskilda meriter?

Ska givetvis ringa och fråga själv men vore kul att höra från FB.

Vad kan det krävas?

Säg att jag har haft en _väldigt_ ansvarsfull tjänst på ett medelestort företag (> 300 anställda).

Har bra refenser högt uppe på toppen också.

Är det helt meningslöst att skriva ihop ett personligt brev eller kan man ha en chans?
Citera
2009-03-28, 17:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Hej

Tänkte fråga om ngn sökt till master programmet än till handels? Ringde och pratade med dem igår angående om alla slutgiltiga betyg ska in 18 juni som det står på hemsidan. De sa då att de ska vara inne senast 18 juni och har man inte fått sina kurs betyg än då så räknas man som sen vilket jag tycker verkar vara helt dumt. De har ju alls inte tänkt på att internationella studenter inte får sina slutgiltiga betyg förrän in Juli. Ngn som har mer koll på detta och hara samma problem som mig? Eftersom jag hade tänkt söka dit kommer jag klassas som sen sökande eftersom jag inte kan skicka in mina slutgiltiga betyg än förrän i juli vilket känns väldigt korkat!!! Kändes som damen jag pratade med inte hade så bra kolla så undrar om någon annan har bättre koll här inne?

Man soker val anda till HHS via studera.nu precis som till alla andra skolor? Dar far man ju ett forlangt kompletteringsdatum om man sitter i din situation. Forsta veckan i juli var det forra aret i alla fall.
Citera
2009-03-28, 17:43
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.House
Någon som har erfarenhet av att komma in på HHS med särskilda meriter?

Ska givetvis ringa och fråga själv men vore kul att höra från FB.

Vad kan det krävas?

Säg att jag har haft en _väldigt_ ansvarsfull tjänst på ett medelestort företag (> 300 anställda).

Har bra refenser högt uppe på toppen också.

Är det helt meningslöst att skriva ihop ett personligt brev eller kan man ha en chans?

Meningslost ar det aldrig, och hur stor chans du har beror helt pa din konkurrens. Det som inte var i narheten av tillrackligt forra aret skulle kunna vara det basta erbjudandet det har aret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in