2010-01-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaniard
Måste man vara med och festa?
Wow, är det här verkligen din viktigaste fråga? :P

Klart du inte måste vara med och festa om du inte vill. Varför du nu inte skulle vilja det...
Citera
2010-01-30, 01:31
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaniard
Måste man vara med och festa?
Nej. De flesta gör det, men inte alla. Jag deltar själv hyfsat sällan på just festerna (även om jag är aktiv inom annat, som jag tycker kan vara betydligt mer givande än dyr öl och snabba godisshots), och får stå ut en del tjat. Men om man nu inte tycker om att festa, oavsett orsak, bör man ändå vara med till en början för att på så vis ta del av de så ovärderliga introvännerna..
Citera
2010-02-01, 23:32
Medlem
En liten fråga angående den geografiska spridningen på elever (eller nått):
Varifrån är handelsarna?
Förstår att Stockholmarna är flest och jag såg att någon tidigare i tråden skrev att det fanns många skåningar, men var är alla andra ifrån? norr? söder? småstad? storstad? Schweiz?

En annan fråga jag kom på nu:
Vilka samhällsklasser är representerade på handels? alla? hur ser det ut procentuellt? (en viss höftning är godtagbar )

Funderar på att börja i höst och försöker för tillfället skaffa mig en ganska sanningsenlig bild av skolan. Jag ber att få ursäkta mitt lite mongade inlägg med just ingenting, men ändå.
Citera
2010-02-02, 05:30
Medlem
juppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guantanamero
En liten fråga angående den geografiska spridningen på elever (eller nått):
Varifrån är handelsarna?
Förstår att Stockholmarna är flest och jag såg att någon tidigare i tråden skrev att det fanns många skåningar, men var är alla andra ifrån? norr? söder? småstad? storstad? Schweiz?

En annan fråga jag kom på nu:
Vilka samhällsklasser är representerade på handels? alla? hur ser det ut procentuellt? (en viss höftning är godtagbar )

Funderar på att börja i höst och försöker för tillfället skaffa mig en ganska sanningsenlig bild av skolan. Jag ber att få ursäkta mitt lite mongade inlägg med just ingenting, men ändå.

Det finns folk från hela Sverige. Som du säger så är det flest Stockholmare men det finns folk från överallt, typ.
Citera
2010-02-02, 18:42
Medlem
andreews avatar
En fråga:

Om man köper en affär, detaljhandel, och driver den i några år säg 2. Det går bra och affären går med pluss varje år och omsättningen är cirka 300 000 om året. Man har två anställda som jobbar åt en.

Kan detta räknas som special merit?
Citera
2010-02-02, 18:50
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreew
En fråga:

Om man köper en affär, detaljhandel, och driver den i några år säg 2. Det går bra och affären går med pluss varje år och omsättningen är cirka 300 000 om året. Man har två anställda som jobbar åt en.

Ge dig för fan. Är det inte lättare och avsevärt billigare att plugga in de kurser du behöver och sätta 1,9 på högskoleprovet? För att komma in med merit på HHS behöver du 18,6 (eller något åt det hållet) i betygssnitt från gymnasiet ändå. Visste du om detta, så har du säkert potential att greja högskoleprovet. Visste du inte om detta, och om du har föreställningar om att det är hur lätt som helst att köpa och driva en affär, så tror jag inte att du är handelsmaterial. Eller är du kanske ett troll?
Citera
2010-02-02, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Ge dig för fan. Är det inte lättare och avsevärt billigare att plugga in de kurser du behöver och sätta 1,9 på högskoleprovet? För att komma in med merit på HHS behöver du 18,6 (eller något åt det hållet) i betygssnitt från gymnasiet ändå. Visste du om detta, så har du säkert potential att greja högskoleprovet. Visste du inte om detta, och om du har föreställningar om att det är hur lätt som helst att köpa och driva en affär, så tror jag inte att du är handelsmaterial. Eller är du kanske ett troll?

Håller med dig. Jag tror inte att det är så svårt att få 1,9-2,0 på Hp-provet om man verkligen jobbar för det. Det är definitivt mycket enklare än att starta ett eget och sedan ha det som merit. Kan ta flera år o.s.v...
Citera
2010-02-02, 19:31
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
En fråga:

Jag tror att du har missuppfattat meritbegreppet. Som jag förstått det handlar det om en merit som kan uppväga ett något försämrat studieresultat. Det blir således helt missvisande om du chillar igenom skolan och sedan kommer på "äh fan, har dåliga betyg, jag startar eget för att visa att jag kan". Dessutom finns det, som redan påpekats, betydligt lättare vägar in på skolan än den du föreslår.
Citera
2010-02-02, 19:36
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Vad är en särskild merit och vilken nivå krävs?
Som särskild merit räknas framstående prestationer inom teknik, idrott, humaniora, konst, musik, ledarskap och entreprenörskap vilken ska vara genomförd parallellt med eller i direkt anslutning till gymnasiestudierna. Den särskilda merit du söker på måste vara utförd på mycket hög nivå, exempelvis om du söker på idrottsmeriter bör du ha idrottat och tävlat på elitnivå. Är det en merit inom humaniora kan det exempelvis vara att du författat och publicerat artiklar. Inom entreprenörskap kan det vara att du startat ett företag, arrangerat större evenemang, och när det gäller musik som särskild merit kan det handla om skivsläpp, turnéer, uppträdande etc. Sökande måste uppfylla samtliga behörighetskrav samt ha ett jämförelsetal på lägst 18,00. Endast fullständiga ansökningar bedöms.
http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BSc/Antagning/Pages/S%C3%A4rskildameriter.aspx
Citera
2010-02-02, 21:22
Medlem
andreews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano

Jag failar ständigt på orden eftersom jag inte är svensk. Känner ingen lust att plugga in massa ord när jag kan göra annat. Det är väl klart att det är billigare/lättare att satsa på HP men jag vill ha en säkerhet.

Jag har över 18.6 och det är så att mina föräldrar kan köpa en affär i mitt namn och driva den. Jag behöver inte göra ett smack och de tjänar pengar och gör något de skulle gjort i vilket fall.

Frågan va om denna idé skulle hålla som merit.
Citera
2010-02-02, 21:31
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Jag failar ständigt på orden eftersom jag inte är svensk. Känner ingen lust att plugga in massa ord när jag kan göra annat. Det är väl klart att det är billigare/lättare att satsa på HP men jag vill ha en säkerhet.

Jag har över 18.6 och det är så att mina föräldrar kan köpa en affär i mitt namn och driva den. Jag behöver inte göra ett smack och de tjänar pengar och gör något de skulle gjort i vilket fall.

Frågan va om denna idé skulle hålla som merit.

Läs vad folk skriver istället.

"Som särskild merit räknas framstående prestationer inom teknik, idrott, humaniora, konst, musik, ledarskap och entreprenörskap vilken ska vara genomförd parallellt med eller i direkt anslutning till gymnasiestudierna."

Och nej, att dina föräldrar driver en affär åt dig, räknas inte som en merit.
Citera
2010-02-02, 21:43
Medlem
Om jag skulle tänka som HHS:

Från skolans sida så vill de ha extraordinära individer som idrottar, startar företag osv och dessutom kan hålla upp ett högt betygssnitt och förmodligen allt detta med någon form av inre motivation.
En motivation som inte skulle behöva ha HHS hängade och dinglande framför dem för att göra något, utan göra något ändå för dess egen skull, inte för meritvärdet.

Det komiska är att de inte alltid får dessa individer, utan individer som istället bara vill in till vilket pris som helst. Kan man köpa sig en plats? Kan man låta föräldrarna köpa ett företag i ens namn och driva det ett tag? Kan man ta 2 år till att bli superbra på Judo, och tävla i det, för att sedan lagom till gymnasiets slut kunna komma in med den meriten? Kan jag bli vittnesstöd och understryka hur jag hjälpt alla dessa människor som vittnat i landets domstolar? osv.

Till en liten del har väll dessa personer blivit de som skolan sökte efter, men till viss del är de endast reaktionärer som vill slå sig in på den erkänt bästa stigen, även då mil efter mil av outforskad mark ligger alldeles i närheten.

Skillnaden ligger i motivationen, vilket gör en stor skillnad i slutändan.

Om jag var HHS, skulle jag iaf vilja ha folk som hade motivationen att göra vad de gjorde oavsett om det går att använda det som en merit för att komma in eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in