2009-07-05, 22:34
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theflyingdutch
Hejsan

Har ett år kvar på gymnasiet och har tänkt att söka in på hhs. Men mina betyg är inte 20,0 och kommer inte kunna bli om jag inte pluggar upp dem. Ligger på ca 17,5 , har hört att det blir en nackdel att plugga upp efter gymnasiet. Så jag sitter och funderar om man ändå ska plugga upp och hoppas att man kommer in, eller är högskoleprovet något att satsa på?
Vad tycker ni?
då är det bara högskoleprovet som gäller
Citera
2009-07-05, 22:58
Medlem
Citat:
Hejsan

Har ett år kvar på gymnasiet och har tänkt att söka in på hhs. Men mina betyg är inte 20,0 och kommer inte kunna bli om jag inte pluggar upp dem. Ligger på ca 17,5 , har hört att det blir en nackdel att plugga upp efter gymnasiet. Så jag sitter och funderar om man ändå ska plugga upp och hoppas att man kommer in, eller är högskoleprovet något att satsa på?
Vad tycker ni?

Satsa du på att få bra på HP. Men om du inte får tillräckligt bra resultat så skulle jag om jag var du tentat upp betygen och sökt och hoppats på att komma in(även om chansen kanske inte är så stor) Vill man gå på handels så vill man, gäller att göra allt för att komma in. Kämpa hårt och nöj dig inte i första taget med en "sämre" utbildning.

Jag är i ungefär samma sits som dig, kommer troligen få 18-19(kanske 19-19,5) i betyg.
Ska göra HP två gånger nu innan jag går ut, o hoppas på det bästa
Senast redigerad av JAE 2009-07-05 kl. 23:04.
Citera
2009-07-05, 23:43
Medlem
Citat:
Hejsan

Vad tycker ni?

du kan ju alltid försöka söka in via kvoten "särskilda meriter" om du anstränger dig i något under ditt sista gymnasieår. Eller att du kanske redan har en kvalificerad merit att söka med? se bara till att få över 18.0 i snittbetyg dock.

"lättaste" sättet bör annars vara att skriva bra på HP.
Citera
2009-07-06, 09:32
Medlem
Låter som man ska plugga på HP
Att söka in på "särskilda meriter" behöver man inte varit elitidrottsman eller dyl?
Efter att ha valt min kurser i 3:an så såg jag att man behövde språk 3 för att kunna söka in. Vilket jag inte har, och har inte gått någon språk linje under hela gymnasiet. Vilket är lite surt att få reda på nu
Men som jag skrev några inlägg tidigare, kan man ta ett sabbatsår mellan gymnasiet och universitet och plugga i japan/kina och lyckas komma in på det?

Tack för alla svar
Citera
2009-07-06, 11:12
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Har du inte VG i Moderna Språk steg 3 kommer du inte in oavsett vad du gör.
Citera
2009-07-06, 13:18
Medlem
Citat:
Låter som man ska plugga på HP
Att söka in på "särskilda meriter" behöver man inte varit elitidrottsman eller dyl?
Efter att ha valt min kurser i 3:an så såg jag att man behövde språk 3 för att kunna söka in. Vilket jag inte har, och har inte gått någon språk linje under hela gymnasiet. Vilket är lite surt att få reda på nu
Men som jag skrev några inlägg tidigare, kan man ta ett sabbatsår mellan gymnasiet och universitet och plugga i japan/kina och lyckas komma in på det?

Tack för alla svar
Om du reser iväg till nåt land och lär dig språket, så skulle jag validera det när jag kom hem. Det vill säga, prata med min språklärare (i japanska), betala 3x 500 kr och göra 3 prövningar i moderna språk steg 1, 2 och 3.

En annan sak du kan göra är att läsa på www.liberhermods.se (4000 kr för en 100p-kurs, tre 100p-kurser). Känt för att man får precis det betyg man vill.
Tror inte de har japanska där utan bara de vanliga (tyska, franska och spanska).
Citera
2009-07-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFille
Jo, frågan är snarare hur många som tackar nej inför besked två. Att vara reserv nummer fem vid första beskedet måste väl vara bra, i och med att fem personer lär tacka nej inför besked två. Reserv nummer 25 låter ju mer knepigt, eller?

Jag söker med 20,0 och 1,7.
Hittills har ju rektor beslutat att ta in strax över 25-30 st (d.v.s. alla med 20,0 har kommit in).
I år är det fler som söker som du säkert vet, så om alla med 20,0 ska komma in får man nog räkna med några fler tror jag.

Å andra sidan är det nog många som tycker läkarprogrammet verkar mer attraktivt, nu så här i valet och kvalet (innan 2010).
Citera
2009-07-06, 14:10
Medlem
fredrocks avatar
nån mer än jag som fått antagningsbeskedet om MSc:n i marketing & media management?
Senast redigerad av fredrock 2009-07-06 kl. 14:38.
Citera
2009-07-06, 14:32
Medlem
Tja på er.

Ska börja på HHS 2010 eller 2011 och har lite funderingar kring utbytesår.
På HHS hemsida står det att UCLA är en av sammarbetesskolorna, vad/vem bestämmer om jag kan lägga ett av mina år där?
Hur tidigt kan jag ta ett utbytesår? tvåan?
Kan man lägga flera år utomlands?
Låt oss säga att jag går ettan i Stockholm, tvåan på UCLA, trean och fyran i Stockholm och sedan femman på LSE, går det? (inte nödvändigt med just den ordningen.)
Vad jag förstår är det ganska dyrt att gå på exempelvis UCLA, kostar det lika mycket om man kommer som utbytesstudent?

har lite fler funderingar kring studier på HHS men jag börjar såhär.
Citera
2009-07-06, 14:38
Medlem
om man blir antagen till hhs och får en kandidatexamen, har man då automatiskt eller i princip automatiskt en plats säkrad till den master man vill läsa? eller kan man behöva ta den på ett sämre universitet ifall de betyg man fått från hhs inte räcker till för att bli antagen till mastern?

har läst lite om detta tidigare i tråden men jag har inte riktigt fattat detta.
Citera
2009-07-06, 14:57
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guantanamero
Tja på er.

Ska börja på HHS 2010 eller 2011 och har lite funderingar kring utbytesår.
På HHS hemsida står det att UCLA är en av sammarbetesskolorna, vad/vem bestämmer om jag kan lägga ett av mina år där?
Hur tidigt kan jag ta ett utbytesår? tvåan?
Kan man lägga flera år utomlands?
Låt oss säga att jag går ettan i Stockholm, tvåan på UCLA, trean och fyran i Stockholm och sedan femman på LSE, går det? (inte nödvändigt med just den ordningen.)
Vad jag förstår är det ganska dyrt att gå på exempelvis UCLA, kostar det lika mycket om man kommer som utbytesstudent?

har lite fler funderingar kring studier på HHS men jag börjar såhär.

Citerar hhs.se:

Som student vid Handelshögskolan i Stockholm har du möjlighet att genomföra en utbytestermin. Genom att studera utomlands inom ramen för studentutbytesprogrammet skaffar du dig värdefull internationell erfarenhet. De utländska utbytesstudenterna som kommer till SSE varje termin bidrar också till internationaliseringen av högskolans studiemiljö.

Handelshögskolan i Stockholm erbjuder ett utbytesprogram på både kandidat- och masternivå men där det mer omfattande på masternivå.

Om man tolkar detta som om man endast får åka på ett utbyte även om man går både bachelor och master eller som om man i så fall får åka på två har jag ingen aning om.

Hur man väljer utbytesstudenter är genom att man intresseanmäler sig och sedan går man på betyg (och även kanske andra meriter) så vitt jag förstått.
Citera
2009-07-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
om man blir antagen till hhs och får en kandidatexamen, har man då automatiskt eller i princip automatiskt en plats säkrad till den master man vill läsa? eller kan man behöva ta den på ett sämre universitet ifall de betyg man fått från hhs inte räcker till för att bli antagen till mastern?

har läst lite om detta tidigare i tråden men jag har inte riktigt fattat detta.

Om jag förstått allt rätt så har du garanti till att gå master på hhs, men däremot så har du ingen garanti att gå just den masterinriktningen du helst vill gå.(utan man går på betyg och du kan tex få läsa ditt andra val)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in