Citat:
Ursprungligen postat av
Adam102
Jag tänker starkt på att börja vapa, men är EXTREMT orolig att få en stor explosion i min mun och blåsa ut alla tänder.
Hur stor är risken? Vad ska man undvika för att detta inte skall hända? Vilka vapers är bäst och säkrast att använda?
Väldigt rädd för det men samt intereserad.
Hur stor risken är? VÄLDIGT liten om du sköter om dina batterier och moddar. Använd ALDRIG batterier med dålig wrap, eller batterier som inte är "gjorda för vaping".
Sålänge du köper en regulerad mod (vilket de flesta är) så är det väldigt liten risk att någonting ska hända. Det som oftast gör att folk fuckar upp är nog folk som går med lösa batterier i fickan, batterier skall behandlas med STOR respekt. Om du har med dig extra batterier - ha dem ALLTID i ett case annars kan det gå riktigt illa.
Som sagt, de flesta regulerade moddar är säkra att hålla på med, undvik såkallade mekaniska (där har man inget "datachip" utan batterier kommer i direktkontakt med atomizern). De som är mekaniska står i 9/10 fall utmärka att de endast är för avancerade användare på butikerna.
Jag skulle rekommendera att du skaffar dig en Eleaf iStick Pico eller en iJust2 eller något liknanade.
www.subohm.com har klart bäst priser i sverige på det mesta.
I batteriväg (om du väljer en mod utan inbyggt batteri) skulle jag rekommendera Sony VTC5A. Enligt många dom absolut bästa batterierna på marknaden enligt många. Samsung 25R är stabila och något billigare också.
Summa summarum;
Köp en regulerad mod, köp bra batterier från LG/Samsung eller Sony och se till så att batterierna alltid ser fräscha ut, ha aldrig batterier löst i fickan utan ett case så skall nog allt gå bra.
Det är svårt att rekommendera en mod utan att alls veta vad du vill få ut av det hela, men hjälper gärna till mer om du har fler frågor.