2021-01-06, 19:14
Avstngd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
r savoykl man ska ha fr att gra kimchi? Verkar svrt att f tag p i Sverige, iaf ekologisk.

Funkar det med vitkl eller blir det som surkl d?

Jag frstr inte vad skillnaden mellan kimchi och surkl r frutom chilin och mhnda vilken kl man anvnder. Det borde vl vara samma nyttigheter och bakterier i bda?

Du kan anvnda vilken kolsort du vill. Surkol r ungefr samma. Chili innehller dock capaicin som r en nyttig grej som man br ta ofta ocks.
Citera
2021-01-06, 19:25
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Rrakor med kimchi har blivit en favorit i detta hushll. Kimchi r ngt av det godaste som finns
Citera
2021-01-06, 19:27
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Kimchi r Nordkoreas nationalrtt. ven alla fattiga i det landet ter kimchi och de har knappast rd med fisk eller ens fiskss. S nej, jag tror att du har fel. Kimchi mste inte innehlla fiskss fr att vara kimchi.

Traditionellt s anvnder man fiskss. Sm saltade rkor man gr en pasta av r nnu vanligare. Det gr frvrigt jttebra att gra kimchi p savoykl om du vill.
Citera
2021-01-06, 19:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Rrakor med kimchi har blivit en favorit i detta hushll. Kimchi r ngt av det godaste som finns
Gjorde en asiatisk raggmunk en gng, med flsk som marinerades i fermenterad chilipasta och sen grillades.

Testa kimchi till tex kttgrytor med vin, en verraskande god kombo.

ven gott och tillaga kimchin med ktt och annat.
Citera
2021-01-08, 12:02
Medlem
Kanske redan nn som har tipsat, men Jennie Wallden har ett riktigt bra recept p kimchi. Minns inte p rak arm, men hon nmner den rtt ofta p Instagram.
Citera
2021-01-12, 18:31
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man anvnda flingsalt som man mortlar innan anvndning? Jag har flingsalt frn djuphavet som r utskt och smakar mycket mer n fin- och grovkornigt havssalt som jag ocks har.
Citera
2021-01-12, 22:49
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Kan man anvnda flingsalt som man mortlar innan anvndning? Jag har flingsalt frn djuphavet som r utskt och smakar mycket mer n fin- och grovkornigt havssalt som jag ocks har.

Nej, det gr inte.
Citera
2021-01-13, 10:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Nej, det gr inte.

Varfr inte?
Citera
2021-01-13, 10:56
Medlem
Citat:
Mste man ha fiskss? Fiskss lr ocks innehlla joderat salt. Socker vill jag heller inte ha. Totalt ondigt att tillstta socker i alla recept. Funkar det med vegansk kimchi?

Jod r bakterieddande och ska inte anvndas nr du syrar grnsaker.
Citera
2021-04-28, 18:09
Medlem
fel
Senast redigerad av Kalmar2 2021-04-28 kl. 18:15.
Citera
2021-04-30, 01:33
Medlem
Scalpings avatar
Senast jag syrade blev det vitkl, morot, chiliflakes, vitlk, dill, salt och enbr. Bsta blandningen hittills och pminner lite om kimchin i hettan och smaken. Gller att den ska mogna och lagras i rumstemperatur i en-tv veckor. Nu r den skert 1,5 mnad och smakar bttre och bttre. I kylen nu frsts.

Jttegott att ha i soppor (fisk eller kycklingsoppa tex)
Citera
2021-05-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Jod r bakterieddande och ska inte anvndas nr du syrar grnsaker.

Dumheter, den mngd jod som finns i salt pverkar inte p ngot stt bakteriesammansttningen vid fermenteringar

https://doi.org/10.1016/j.fm.2020.103552
https://doi.org/10.1016/j.fm.2018.07.009
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in