2021-01-06, 19:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är savoykål man ska ha för att göra kimchi? Verkar svårt att få tag på i Sverige, iaf ekologisk.

Funkar det med vitkål eller blir det som surkål då?

Jag förstår inte vad skillnaden mellan kimchi och surkål är förutom chilin och måhända vilken kål man använder. Det borde väl vara samma nyttigheter och bakterier i båda?

Du kan använda vilken kolsort du vill. Surkol är ungefär samma. Chili innehåller dock capaicin som är en nyttig grej som man bör äta ofta också.
Citera
2021-01-06, 19:25
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Rårakor med kimchi har blivit en favorit i detta hushåll. Kimchi är ngt av det godaste som finns
Citera
2021-01-06, 19:27
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Kimchi är Nordkoreas nationalrätt. Även alla fattiga i det landet äter kimchi och de har knappast råd med fisk eller ens fisksås. Så nej, jag tror att du har fel. Kimchi måste inte innehålla fisksås för att vara kimchi.

Traditionellt så använder man fisksås. Små saltade räkor man gör en pasta av är ännu vanligare. Det går förövrigt jättebra att göra kimchi på savoykål om du vill.
Citera
2021-01-06, 19:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Rårakor med kimchi har blivit en favorit i detta hushåll. Kimchi är ngt av det godaste som finns
Gjorde en asiatisk raggmunk en gång, med fläsk som marinerades i fermenterad chilipasta och sen grillades.

Testa kimchi till tex köttgrytor med vin, en överraskande god kombo.

Även gott och tillaga kimchin med kött och annat.
Citera
2021-01-08, 12:02
Medlem
Kanske redan nån som har tipsat, men Jennie Wallden har ett riktigt bra recept på kimchi. Minns inte på rak arm, men hon nämner den rätt ofta på Instagram.
Citera
2021-01-12, 18:31
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man använda flingsalt som man mortlar innan användning? Jag har flingsalt från djuphavet som är utsökt och smakar mycket mer än fin- och grovkornigt havssalt som jag också har.
Citera
2021-01-12, 22:49
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Kan man använda flingsalt som man mortlar innan användning? Jag har flingsalt från djuphavet som är utsökt och smakar mycket mer än fin- och grovkornigt havssalt som jag också har.

Nej, det går inte.
Citera
2021-01-13, 10:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Nej, det går inte.

Varför inte?
Citera
2021-01-13, 10:56
Medlem
Citat:
Måste man ha fisksås? Fisksås lär också innehålla joderat salt. Socker vill jag heller inte ha. Totalt onödigt att tillsätta socker i alla recept. Funkar det med vegansk kimchi?

Jod är bakteriedödande och ska inte användas när du syrar grönsaker.
Citera
2021-04-28, 18:09
Medlem
fel
Senast redigerad av Kalmar2 2021-04-28 kl. 18:15.
Citera
2021-04-30, 01:33
Medlem
Scalpings avatar
Senast jag syrade blev det vitkål, morot, chiliflakes, vitlök, dill, salt och enbär. Bästa blandningen hittills och påminner lite om kimchin i hettan och smaken. Gäller att den ska mogna och lagras i rumstemperatur i en-två veckor. Nu är den säkert 1,5 månad och smakar bättre och bättre. I kylen nu förstås.

Jättegott att ha i soppor (fisk eller kycklingsoppa tex)
Citera
2021-05-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Jod är bakteriedödande och ska inte användas när du syrar grönsaker.

Dumheter, den mängd jod som finns i salt påverkar inte på något sätt bakteriesammansättningen vid fermenteringar

https://doi.org/10.1016/j.fm.2020.103552
https://doi.org/10.1016/j.fm.2018.07.009
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in