Citat:
Ursprungligen postat av Shady
Lånar tråden lite.
Någon som har erfarenhet av dessa områden?
Haninge: Område Handen.
Vällingby: Område Grimsta.
Nu är jag kanske inte världens mest objektiva då jag bodde i Vendelsö några år som tonåring och var allmänt ovillig att lära känna "lantishålan", men min erfarenhet av Handen var att det var stökigt. Centrumet som många hakat upp sig på som något bra har absolut ingenting att erbjuda. Bebyggelsen kring Handen är ful och otrevlig och endast pendel/buss ett stort minus. Eftersom Handen är Haninges centralområde drar det till sig folk från hela Haninge - och det är en milt sagt blandad skara om man säger så. Jag skulle nog hellre ha ögonen öppna för andra områden i Haninge, alternativt titta på grannkommunen Tyresö.
I Grimsta har jag bara varit och tittat på lägenheter och känner inte området alls, men jag tyckte att det kändes ganska lugnt. Vällingby vinner också kommunikationsmässigt eftersom det finns tunnelbana. Och gillar man att ha ett centrum nära så är Vällingby centrum fräscht och bra.
Grannarna är väl ungefär samesame i Grimsta som i Handen; en del invandrare, en del barnfamiljer, en del ungdomar, en del pensionärer. Lägenheterna jag var och tittade på var nyrenoverade och fräscha, dock såg husen lite fallfärdiga ut utifrån (detta var 3-4 år sedan så saker kan mkt väl ha hänt sen dess).