2011-02-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CM
Alphyddan känns lite off och lite nedgånget. Sickla är helt okej, men dyrt.

Ektorp är också helt okej, men lite sömnigt. Dock inte på något vis ett ghetto som någon lät påskina.
Ektorps centrum skall snart byggas om/ut och i princip alla bussar passerar där, så det går smidigt att ta sig vidare till Nacka Forum, Sickla Köpkvarter eller stan. Inget av dessa områden lider direkt av någon negativ berikning, och det är övervägande ägda boenden, vilket givetvis borgar för att det är lite lugnare.

I Nacka Forum är det förvisso en del mattflygare, men ingenting jämfört med tex Kista eller Solna.

Nacka är kort sagt okej, undantaget Fisksätra och till viss del Orminge.

Annars är Årsta helt okej.

Alphyddan ligger ju lika långt bort / nära stan som Sickla

Alphyddan är enligt mig det enda miljonprojektet som inte blivit ghetto i Nacka
Citera
2011-02-22, 07:58
Medlem
Continental Ops avatar
håller med snubben ovanför om farsta, det är lite invandring där men sånt där överdramatiseras gärna av flashbacknazister o wt-demokrater, farsta har både pendel o t-bana sen rätt mkt affärer o service samt motionsspår o golfbana

vet inte hur priserna är där idag men det har ju lite låg status så det borde vara prisvärt
Citera
2011-02-22, 19:52
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Alphyddan ligger ju lika långt bort / nära stan som Sickla

Alphyddan är enligt mig det enda miljonprojektet som inte blivit ghetto i Nacka
Det finns bara ett miljonprogram och ett ghetto i Nacka - och det är Fisksätra. Vet du överhuvudtaget vad ett ghetto är?
Citera
2011-02-24, 23:49
Henkan och Västra Orminge är ju andra tydliga exempel på miljonprogrammet. I Orminge är det mest vit arbetarklass som står för det lilla bus som finns.
Citera
2011-02-25, 00:15
Medlem
dekeNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Hur pass berikat är det? Är Svenskarna i majoritet där?

Om du menar just på bergvägen så skulle jag nog inte påstå att svenskarna är majoriteten, men i övrigt så är det helt klart fler svenskar i kungsängen
Citera
2011-03-12, 00:04
Medlem
Shadys avatar
Lånar tråden lite.

Någon som har erfarenhet av dessa områden?

Haninge: Område Handen.
Vällingby: Område Grimsta.
Citera
2011-03-12, 03:16
Medlem
bergshamra er mycket bra, lite och lungt område, tio minuter med røde linjen til stan.
Bodde på lidingö en sommar, hadde dagliga promenadar/träningsrunder vid vattnen - grymt!
Citera
2011-03-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Det finns bara ett miljonprogram och ett ghetto i Nacka - och det är Fisksätra. Vet du överhuvudtaget vad ett ghetto är?
Det första kriteriet måste ju ändå vara miljonprogram eller djäkligt sunkig arkitektur. Men det verkar somliga inte ha fattat eller kollat upp innan de uttalar sig.
Citera
2011-03-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke

Vet inte vad du har för kriterier på miljonprogram men hur klassar du dessa områden som om du säger att Fisksätra är ett "ghetto" och miljonprogram?

Stensö byggt under 60 - 70 talet
Henriksdal byggt sent 70tal
Alphyddan byggt under 60 talet
Orminge byggt under 60 - 70 talet

PS

Jag vet vad ett ghetto är
Citera
2011-03-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shady
Lånar tråden lite.

Någon som har erfarenhet av dessa områden?

Haninge: Område Handen.
Vällingby: Område Grimsta.
Nu är jag kanske inte världens mest objektiva då jag bodde i Vendelsö några år som tonåring och var allmänt ovillig att lära känna "lantishålan", men min erfarenhet av Handen var att det var stökigt. Centrumet som många hakat upp sig på som något bra har absolut ingenting att erbjuda. Bebyggelsen kring Handen är ful och otrevlig och endast pendel/buss ett stort minus. Eftersom Handen är Haninges centralområde drar det till sig folk från hela Haninge - och det är en milt sagt blandad skara om man säger så. Jag skulle nog hellre ha ögonen öppna för andra områden i Haninge, alternativt titta på grannkommunen Tyresö.

I Grimsta har jag bara varit och tittat på lägenheter och känner inte området alls, men jag tyckte att det kändes ganska lugnt. Vällingby vinner också kommunikationsmässigt eftersom det finns tunnelbana. Och gillar man att ha ett centrum nära så är Vällingby centrum fräscht och bra.
Grannarna är väl ungefär samesame i Grimsta som i Handen; en del invandrare, en del barnfamiljer, en del ungdomar, en del pensionärer. Lägenheterna jag var och tittade på var nyrenoverade och fräscha, dock såg husen lite fallfärdiga ut utifrån (detta var 3-4 år sedan så saker kan mkt väl ha hänt sen dess).
Citera
2011-03-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suxio
Nu är jag kanske inte världens mest objektiva då jag bodde i Vendelsö några år som tonåring och var allmänt ovillig att lära känna "lantishålan", men min erfarenhet av Handen var att det var stökigt. Centrumet som många hakat upp sig på som något bra har absolut ingenting att erbjuda. Bebyggelsen kring Handen är ful och otrevlig och endast pendel/buss ett stort minus. Eftersom Handen är Haninges centralområde drar det till sig folk från hela Haninge - och det är en milt sagt blandad skara om man säger så. Jag skulle nog hellre ha ögonen öppna för andra områden i Haninge, alternativt titta på grannkommunen Tyresö.

I Grimsta har jag bara varit och tittat på lägenheter och känner inte området alls, men jag tyckte att det kändes ganska lugnt. Vällingby vinner också kommunikationsmässigt eftersom det finns tunnelbana. Och gillar man att ha ett centrum nära så är Vällingby centrum fräscht och bra.
Grannarna är väl ungefär samesame i Grimsta som i Handen; en del invandrare, en del barnfamiljer, en del ungdomar, en del pensionärer. Lägenheterna jag var och tittade på var nyrenoverade och fräscha, dock såg husen lite fallfärdiga ut utifrån (detta var 3-4 år sedan så saker kan mkt väl ha hänt sen dess).

Haninge C byggdes om för ett par år sedan och är betydligt bättre nu.
Jag tycker nog att området runt Haninge C duger att bo i sen har vi det nybyggda området vid statoil macken.

Är man inte ute och ränner runt på stan nattetid under helger är inte penden något problem (att åka tbana från Grimsta tar en jävla tid det med).
Citera
2011-03-19, 11:04
Medlem
Vilka dårar som skriver här. "Flemingsberg är dåligt, Huddinge är dåligt, Stuvsta är bra". Nu är det ju så att Huddinge är Sveriges 14:e största kommun med ca 100 000 innevånare. Både Flemingsberg och Stuvsta hör till Huddinge, liksom Segeltorp, Fullersta, Hörningsnäs, Snättringe, Länna, Trångsund, Skogås, med flera andra områden. Det känns som det är mest villaområden, flerfamiljshus i ett område runt pendeltågstationen Huddinge C, och Flemingsberg förstås, och i Skogås, och lite runt Stuvsta station.

Glöm allt Du läser i den här tråden, och utgå från var Du kommer att jobba, och satsa sedan på att få snabb och enkel kollektivtrafik (gärna gång- eller cykelavstånd) till jobbet. Du får ett helvete om Du skall bo i Tyresö och jobba i Solna.

Och varför är Du så rädd för "ghetton"? Är Du rädd för något? Med det mind-settet vet jag faktiskt inte om vi vill ha Dig här, håll Dig i Skåne istället, Du känner Dig nog mer hemma där.

Själv bor jag i Hägersten, nära Telefonplan. Det börjar också bli ett ghetto, ett kulturarbetar-, musiker- och allmänt balla människor-ghetto, så snart får jag väl flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in