2009-01-28, 00:09
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Nu bor jag inte där, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara stökigt där... Mest barnfamiljer och "lattemänniskor" som bor där. Däremot får du se upp för alla patetiska latte-morsor och man är riktigt bilfientliga också. Tvärbanan går sakta också så det kan vara värt att kolla upp hur den faktiska tiden är där...

Annars är det riktigt fint

Tvärbanan? Det är väl gröna linjen mot Skarpnäck som gäller?

Du blandar ihop H-höjden med H Sjöstad, misstänker jag. I H-höjden är det dessutom fri parkering i hela området.

Hammarby Sjöstad är jag inte intresserad av. Känns som ett jäkla dockhus, konstigt område.
Citera
2009-01-28, 00:19
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar

Du blandar ihop H-höjden med H Sjöstad, misstänker jag. I H-höjden är det dessutom fri parkering i hela området.

Hammarby Sjöstad är jag inte intresserad av. Känns som ett jäkla dockhus, konstigt område.
Så går det när man inte läser det citerade
H-höjden kan jag inte säga så mycket om...
Citera
2009-01-28, 08:20
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:

hammarby sjöstad är väl en satans massa dyra nybyggen liksom, då kan man ju lika gärna lägga upp för att bo inne i stan i stambytt sekelskifte he he. Sen såna där ställen med nybyggen befolkas väl rätt mkt av nyrikt pack och såna där medelklassmänniskor som tycker det är viktigt vad de har för porslin och minsann har jobbat sig upp, urk. Då gäller det att ha ralph lauren piké när man är i tvättstugan så man inte sticker ut.

lite lösa fördomar alltså
Citera
2009-01-28, 12:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
hammarby sjöstad är väl en satans massa dyra nybyggen liksom, då kan man ju lika gärna lägga upp för att bo inne i stan i stambytt sekelskifte he he. Sen såna där ställen med nybyggen befolkas väl rätt mkt av nyrikt pack och såna där medelklassmänniskor som tycker det är viktigt vad de har för porslin och minsann har jobbat sig upp, urk. Då gäller det att ha ralph lauren piké när man är i tvättstugan så man inte sticker ut.

lite lösa fördomar alltså

Usch, jag har tyvärr precis samma fördomar. Men är det inte lite samma visa i stambytta innerstadslägenheter? Mina kompisar som bor i stan har allehanda muppar till grannar. Folk med barnvagnar som kostar som en småbil etc. De är nog överallt i dagens Stockholm... Den samlande egenskapen hos de människorna är för övrigt att alla verkar vara inflyttade lantisar. Lustigt.
Citera
2009-01-28, 12:35
Medlem
Citat:
Låter bra det.

Passar på att fråga dig lite.

Några nackdelar som du kan komma på? Stök på helgerna, invandrargäng, pundare, etc. Området kring Finn Malmgrens plan, hur är det?

Finn Malmgrens plan är ju vad man kan kalla centrum i Hammarbyhöjden. Nu bor jag lite längre ner mot Björkhagen man handlar ofta på Coop som ligger där som för övrigt är ruskigt dyr.

Ytterst få invandrare i de trakterna förutom de som driver Hammarby Pizzeria, tror inte jag sett nån pundare i området och det är heller inget stök. Mycket äldre och yngre folk som bor i området i och med att det finns många 2r i Hammarbyhöjden, åtminstone verkar det så om man tittar efter lägenheter i området. Kan vara en del fotbollsupportrar i området innan matcher när det är säsong men oftast håller de till närmare söderstadion. Kommer inte på några direkta nackdelar.
Citera
2009-01-28, 23:08
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Usch, jag har tyvärr precis samma fördomar. Men är det inte lite samma visa i stambytta innerstadslägenheter? Mina kompisar som bor i stan har allehanda muppar till grannar. Folk med barnvagnar som kostar som en småbil etc. De är nog överallt i dagens Stockholm... Den samlande egenskapen hos de människorna är för övrigt att alla verkar vara inflyttade lantisar. Lustigt.
hä, fast då bor man ju iaf i ett sekelskifteshus med stuckaturer o skit samt en låg avgift, sen har jag ändå nån bild av att inne i stan är det mer pluralism och dina kompisar bor ju där . De som bor i hammarby sjöstad tycker uppenbarligen att det är viktigt med nybyggda fräscha lägenheter med golvvärme i klädkammaren annars skulle de inte pröjsa avgift på tusentals kronor.

för min del blir det innerstad om det går ner ganska mycket mer, vilket jag inte tror, annars tror jag nog att det blir nåt på andra sidan bron med en låg månadskostnad, bor man inte på gångavstånd till jobbet så kvittar det ju om man åker tre eller fyra stationer liksom
Citera
2009-01-29, 03:03
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Om man bortser från problemen med populationen och bara ser till den (för mig) viktiga naturen: Söderort är klart vackrast. Lummigare, grönare, landskapet är mer kuperat och mer skyddat från blåst. Norrort är bara så jävla platt! Jag får ont i magen och blir deprimerad av all denna platthet, det blåser som fan också. Nä, söderort är bättre på alla sätt...

WORD! glöm inte bort alla industri byggnader och gråa betong väggar heller. norrsidan av stan är allt annat än en rolig upplevelse. skulle bli grymt deprimerad av att bo där faktiskt.

polaren som flyttade dit säger samma sak. förbannat fult säger han.
Citera
2009-01-29, 08:44
Medlem
Läste igenom tråden men alla säger emot varandra så det är svårt att få någon klarhet i vart man ska bo.

Jag och tjejen funderar på att flytta till sthlm då hon sökt jobb där och jag får väl göra detsamma..
Vart flyttar man? En hyresrätt etta/tvåa men halvskapliga priser (flummig fråga, vad ligger en tvåa på i sthlm egentligen?). Det ska alltså vara ett område där hon kan gå till tunnelbanan och tillbaka utan att bli våldtagen och helst slipper jag rån/misshandel också. Alltså inte tensta och dylikt. Tydligen verkar bromma vara ett schysst område? Vad finns det mer?
Citera
2009-01-29, 09:01
Medlem
Reine-Savusiemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmerhi
Läste igenom tråden men alla säger emot varandra så det är svårt att få någon klarhet i vart man ska bo.

Jag och tjejen funderar på att flytta till sthlm då hon sökt jobb där och jag får väl göra detsamma..
Vart flyttar man? En hyresrätt etta/tvåa men halvskapliga priser (flummig fråga, vad ligger en tvåa på i sthlm egentligen?). Det ska alltså vara ett område där hon kan gå till tunnelbanan och tillbaka utan att bli våldtagen och helst slipper jag rån/misshandel också. Alltså inte tensta och dylikt. Tydligen verkar bromma vara ett schysst område? Vad finns det mer?

Tja, om du inte tänkt att köpa en BR, utan är ute efter en HR så är det bara att ställa dig i Sthlms bostadsförmedling och vänta. Efter en 15-20 år så kan du nog få en 2:ai Bromma.
Citera
2009-01-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reine-Savusiemi
Tja, om du inte tänkt att köpa en BR, utan är ute efter en HR så är det bara att ställa dig i Sthlms bostadsförmedling och vänta. Efter en 15-20 år så kan du nog få en 2:ai Bromma.

Det är så jävligt alltså?
Citera
2009-01-29, 10:20
Medlem
Hyra i 2:a hand är alternativet om du inte vill köpa. Man kan nog hyra en 2:a i bromma för ca 6000, runt 50kvm.
Citera
2009-01-29, 11:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
hä, fast då bor man ju iaf i ett sekelskifteshus med stuckaturer o skit samt en låg avgift, sen har jag ändå nån bild av att inne i stan är det mer pluralism och dina kompisar bor ju där . De som bor i hammarby sjöstad tycker uppenbarligen att det är viktigt med nybyggda fräscha lägenheter med golvvärme i klädkammaren annars skulle de inte pröjsa avgift på tusentals kronor.

för min del blir det innerstad om det går ner ganska mycket mer, vilket jag inte tror, annars tror jag nog att det blir nåt på andra sidan bron med en låg månadskostnad, bor man inte på gångavstånd till jobbet så kvittar det ju om man åker tre eller fyra stationer liksom

Hm, ja och vissa av de jag känner som bor i stan uppfyller mer än väl stereotypen vi diskuterade Sen är det väl en något mer spridd demografi inne i stan, om inte annat för att det fortfarande finns en del billiga hyresrätter där.

Annars håller jag för övrigt med dig om att bo i stan, om man ändå inte har gångavstånd dit man ska gör det ingenting att åka några minuter till. Speciellt inte när man sparar, bokstavligt talat, miljoner på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in