2011-09-06, 13:01
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
Ingen orsak! Har fler frågor på lager

Har du någonsin överskridit maxhastigheten för planet så att det börjar tjuta om overspeed?

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, det har hänt.
Ligger man nära Vmmo och vinden vänder snabbt, kan det hända att man temporärt får en varning.

Vinden vänder? vänder den så att planet får en "knuff" framåt eller att det blir motvind så att luften runt planet rör sig snabbare "förbi" ungefär som om man åker båt uppför en fors, man åker 40 knop men i praktiken står man stilla för att vattnet under båten rör sig i motsatt riktning i 40 knop. Alltså "fart över grund" är noll, fast loggen visar 40knop.

Eller vad knepigt det här blev...... strunt samma..... En annan fråga....

Hur fungerar hastighetsmätaren på ett flygplan, är det en liten propeller som snurrar snabbare destå fortare luften snurrar förbi, eller? GPS kanske?
Citera
2011-09-06, 13:28
Medlem
Citat:
Kan man ställa in ljudnivån på varningsignalerna i cockpit?
Jag flyger en 737 och på den kan man inte ställa in ljudvolymen.

Citat:
Hur stort tryck är det på dörren i kabinen när man är luften?
Beror på vilken höjd du flyger men på 737an kan du ha upp till 9 PSI tryckskillnad. Helt klart omöjligt att öppna.

Citat:
Du ska strax landa vid en flygplats med höga berg runtomkring. Du flyger en 737:a och är på 15700 ft. Du befinner dig ca 15 nm från flygplatsen. Flygplatsen är på 6400 ft och sikten är klar. Du flyger i 210 kts. Tänker du avbryta inflygningen eller fälla ut luftbromsarna och sätta motorerna på idle och glida ner mot flygplatsen i snabbare takt än normalt?
Vi sjunker alltid in med idle så mycket vi kan, sparar bränlse. Helt omöjligt att svara på frågan, det är så mycket som spelar in när det kommer till sånt. Vart kommer vinden från? Vad är din vikt? Flygplatsen i det där fallet är onormalt högt upp, vad är temperaturen? Är det berg omkring? osv osv.
Det enda som talar för dig i den där situationen är att du har fått ner farten.
Vi tummar aldrig på inflygningar. En bra pilot tar alltid det säkra före det osäkra. Om vi inte är stabiliserade på en förutbestämd höjd så är det go around.

Citat:
Hur yrkes-skadad är du?
Vad menar du? :P

Citat:
Vilken höjd är den högsta du har flugit på och hur ser utsikten ut?
12 500 meter (41 000ft). Jag tycker utsikten alltid är vacker.
Än idag kommer det stunder då jag blir chockad över hur vackert allt är.

Citat:
Blir det inte jobbigt att höra samma ljud i cockpiten hela tiden? Jag tänker bl.a på när man slår av autopiloten.
Det känns tryggt att det är samma ljud. Hade vart ganska konstigt annars

Citat:
Går man igenom någon sorts undersökning innan varje flygning? Finns det någon regel där piloten måste ha sovit minst x antal timmar för att få flyga? Om det finns, hur upptäcker man att piloten har sovit för lite? Folk kan ju sova två timmar och ändå fungera helt normalt.
Vi går inte igenom någon undersökning, men det finns olika regelverk som styr hur mycket vi minst måste vila och hur länge vi kan jobba.
Det är upp till den enskilde piloten att ta sitt ansvar och aldrig komma till jobbet om han/hon inte känner att man kan klara av jobbet.
Vi läser mycket om trötthet och hur det påverkar kroppen både från ett psykologiskt aspekt men även fysiologiskt.
Vi har även en hel del olika checks för att se till så att den andra piloten är vaken och är med i loopen. Allt jag säger måste besvaras av den andra piloten. Många checkar är sk. Incapacitation checks.
Vi är även utbildade på att upptäcka och hantera en sådan situation.

Citat:
Brukar ni piloter hälsa på varandra genom radio när ni är i närheten av varandra, i luften? Brukar ni morsa på varandra vid taxibanan när ni korsar varandras vägar? Tänkte lite grann på busschaffisarna som morsar när de kör förbi varandra.
Kan hända att man sätter på ljuset när man flyger förbi någon på natten eller vinkar till någon som taxar förbi. Vi är ju alla kollegor i samma bransch

Citat:
På stora flygplatser har jag för mig att när man ska taxa ut och befinner sig långt bort från startbanan, bekräfta den väg man tar till startbanan som kan vara riktigt lång som t.ex "taxing using taxiway s3, s5, s9, e3, e,1, d6, d8, d3, k4, k3. Har det hänt dig att du får rabbla upp en såna saker?
Absolut händer det att man får långa klareringar. Men innan vi ens landar på flygplatsen så går vi igenom taxivägen så vi har en mentalbild av vad vi kan förvänta oss.

Citat:
Är det tråkigt att taxa?
Nej! Fast ibland kan det vara jobbigare än att flyga

Citat:
Vad är maxhastigheten när man taxar?
Beror på vart du är och om det är halt eller inte. På en aktiv bana kan vi taxa i upp till 50kt, på en vanlig taxibana är det max 30kt för oss.
Men är det halt så kan det vara så långsamt som 5kt.
Vi svänger aldrig fortare än 10kt.

Citat:
När man står på tredje plats i kön till startbanan, hur nära får man vara till framförvarande plan?
Här gäller sunt förnuft.

Citat:
Brukar man värma upp motorerna innan start genom att ha de på ett visst antal procent? Har varit med om att piloter drar på direkt när de svänger in på banan.
Vi drar på lite för att se så att motorerna stabiliserar sig och att alla värden är inom gränsen, sen drar vi på.
Sk. rullande starter är standardpraxis och då gör man exakt samma sak fast utan att stanna. Man drar upp, kontrollerar värdena och låter motorerna stabilisera sig, sen drar man på.

Citat:
Ursprungligen postat av dismember
Vinden vänder? vänder den så att planet får en "knuff" framåt eller att det blir motvind så att luften runt planet rör sig snabbare "förbi" ungefär som om man åker båt uppför en fors, man åker 40 knop men i praktiken står man stilla för att vattnet under båten rör sig i motsatt riktning i 40 knop. Alltså "fart över grund" är noll, fast loggen visar 40knop.

Eller vad knepigt det här blev...... strunt samma..... En annan fråga....

Hur fungerar hastighetsmätaren på ett flygplan, är det en liten propeller som snurrar snabbare destå fortare luften snurrar förbi, eller? GPS kanske?

Ja, liknelsen med vattnet är korrekt, om flygplanet flyger i 100km/h men har en motvind på 100km/h då planet vara helt still i relation till marken.

Fartmätaren är egentligen en tryckmätare. Det är ett rör som mäter trycket på luften som den stöter på. Ju fortare du flyger ju högre blir trycket och man kan på så sätt få fram en fart.
Senast redigerad av pilot 2011-09-06 kl. 13:31.
Citera
2011-09-06, 15:54
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilot
Kan hända att man sätter på ljuset när man flyger förbi någon på natten eller vinkar till någon som taxar förbi. Vi är ju alla kollegor i samma bransch
Får flika in här att jag som simpel (men glad) privatpilot gillar detta beteende. Lite som att vara på sjön där båtförare vinkar till varandra när man passerar eller som ute på små lantliga vägar där man hälsar glatt. När jag flugit nere över kontinenten har jag även varit med om hälsande på radion när man passerar tätt inpå varandra enroute.

I regel när jag flyger här i Europa får jag i regel som "litet privatplan utan schemalagd arrival/departure" vara den som snällt får stå och vänta in de andra. Att då få en vinkning när de taxar förbi, vare sig det är som ett "hej pilotkompis" eller ett "hej och tack för att du väntade" även om det i det senare fallet inte är mycket att tjafsa om (spelar inte någon roll om vad jag säger till tornet, jag kommer inte någonstans ändå) är glädjande och ger en lite varm och go känsla. Man känner att man är med i gänget även om man inte har fyra jetmotorer och 250 pax bakom ryggen.
Citera
2011-09-06, 23:46
Medlem
philhermouths avatar
[quote=pilot

vad menar du? :P[/QUOTE]

Jag syftade på om du t.ex har använt flygtermer eller andra flyrelaterade ord i vardagen bland människor som inte jobbar i flygbranschen?

Citat:
12 500 meter (41 000ft). Jag tycker utsikten alltid är vacker.
Än idag kommer det stunder då jag blir chockad över hur vackert allt är.

Kan du inte lägga upp ett foto när du får en vacker utsikt?

Citat:
i går inte igenom någon undersökning, men det finns olika regelverk som styr hur mycket vi minst måste vila och hur länge vi kan jobba.
Det är upp till den enskilde piloten att ta sitt ansvar och aldrig komma till jobbet om han/hon inte känner att man kan klara av jobbet.
Vi läser mycket om trötthet och hur det påverkar kroppen både från ett psykologiskt aspekt men även fysiologiskt.
Vi har även en hel del olika checks för att se till så att den andra piloten är vaken och är med i loopen. Allt jag säger måste besvaras av den andra piloten. Många checkar är sk. Incapacitation checks.
Vi är även utbildade på att upptäcka och hantera en sådan situation.

Oj, vad intressant. Jag fascineras mer och mer utav ditt yrke. Man tänker på minsta lilla detalj. Kan du inte ge ett exempel på en situation och hur den hanteras?

Citat:
Beror på vart du är och om det är halt eller inte. På en aktiv bana kan vi taxa i upp till 50kt, på en vanlig taxibana är det max 30kt för oss.
Men är det halt så kan det vara så långsamt som 5kt.
Vi svänger aldrig fortare än 10kt.

Vad kan hända om man svänger fortare än 10kt?

Använder ni en vanlig miniräknare när ni ska räkna ut hastigheten vid landning och start? Hur lyder formeln?

Jag vet att tekniker och mekaniker brukar göra olika checker på planet men brukar du själv gå runt planet då och då för att göra en inspektion innan avresa?

Vad menas med "starter switch set to continious"? Betyder det att man sätter start-switcharna på on innan take-off för att starta om motorerna ifall de slocknar vid ett kritiskt läge?

Hur många grader får man maximalt banka?

Vad menas med yaw damper? Någon sorts funktion som dämpar vindens påverkan på giraxeln?

Vad gör man med pensionerade plan i Sverige?

Landar man alltid med max utfällda klaffar?

Hur bekväma är stolarna i cockpit?

Vad finns det för knappar på yoken? Vad står det för text i mitten på yoken?
Citera
2011-09-08, 09:51
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Vad kan hända om man svänger fortare än 10kt?

Man får en mindre svängradie och börjar åka framåt istället.
Citera
2011-09-08, 10:56
Medlem
philhermouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Man får en mindre svängradie och börjar åka framåt istället.

Jaha, okej. Är du pilot? Isf kan du vara snäll och förklara Vad som händer i klippet nedan?

http://www.youtube.com/watch?v=yPQTtyaqxnM
Citera
2011-09-08, 11:31
Medlem
Citat:
Jaha, okej. Är du pilot? Isf kan du vara snäll och förklara Vad som händer i klippet nedan?

Troligaste anledningen är vindförskjutningar, eller för låg hastighet. Någon som är mer insatt kan säkert svara mer utförligt dock.

/Bluespeed
Citera
2011-09-23, 10:10
Medlem
evelin733s avatar
Citat:

Det ser otäckt ut? Hur nära olycka var det?? Och hur ofta blir det så där vid landningarna?
Citera
2011-09-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Det ser otäckt ut? Hur nära olycka var det?? Och hur ofta blir det så där vid landningarna?

Det är antagligen ganska otäckt och obehagligt för gemeneman eller speciellt om man är flygrädd men det är enligt min bedömning inte speciellt nära någon olycka. Piloten gör ett bra jobb och håller vingarna i nivå så att hela landningsstället tar "smällen".

Det är ganska ovanligt att det blir liknande situationer men beror mest på väderförhållanden vilket innebär att det är vissa dagar då det blir mer eller mindre vanligt(5-10 dagar om året kanske) medan det som oftast inte händer alls.
Citera
2011-09-25, 20:32
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whee
Det är antagligen ganska otäckt och obehagligt för gemeneman eller speciellt om man är flygrädd men det är enligt min bedömning inte speciellt nära någon olycka. Piloten gör ett bra jobb och håller vingarna i nivå så att hela landningsstället tar "smällen".

Det är ganska ovanligt att det blir liknande situationer men beror mest på väderförhållanden vilket innebär att det är vissa dagar då det blir mer eller mindre vanligt(5-10 dagar om året kanske) medan det som oftast inte händer alls.

Det ser jäkligt otäckt ut
Efter det där skulle nog iaf jag aldrig mer kliva in i ett flygplan.
Citera
2011-10-15, 20:49
Medlem
philhermouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
...

Satt och funderade på en sak... Jag lirar FSX nästan dagligen och undrar om när ett tungt jetplan stiger. När jag precis har lyft från marken och är på väg upp till 20000 ft, ställer jag in climb-hastigheten till 3000 ft/m. Hastigheten är 250 kt eftersom jag befinner mig under 10000 ft. När jag har passerat 10k ft ansöker jag om tillstånd att öka hastigheten. När jag får klarering att göra det så ökar jag hastigheten till 0.74 mach. När jag tittar på Motorernas varvtal och EGT så visar et rött och man hör hur motorerna ligger på max varvtal. Planet är en 747-400 fullastad med passagerare och bagage med ca 140 ton bränsle.

Det jag undrar är om det är vanligt att "mätarna" blir röda när ni stiger? Vad finns det för risker med att det blir rött under en längre tid? Vad ligger climb-hastigeten på i en 747:a normalt?

Vad jag har förstått är att man inte stiger så brant när man kommer upp över 20000 ft då luften blir tunnare och det blir svårare att stiga och mer påfrestande för motorerna.
Citera
2011-10-16, 13:00
Medlem
Facades avatar
Nu är jag inte pilot men är utbildad flygtekniker och snart helikopter också.
Vad jag vet så enda gången EGT får gå till rött (nya plan med EFIS så ändrar sig skalan så att röda markeringen är ännu högre) är under motoruppstart innan allting har stabiliserat sig.
Därefter sjunger EGT till rätt temperatur och om planet har EFIS så sjunker skalan också så att rödmarkeringarna är där tempen var under uppstart (ungefär).

Vet dock inte hur det är under flygning då jag flyger ju inte. Fjollar bara runt på backen.

Kom ihåg också att när luften blir tunnare blir den svalare = mer densitet (även fast det är så hög höjd) och mindre lufttryck är mindre motstånd för planet.
Alla stora trafik kärror opererar på 30k ft av en anledning. Planet är som effektivast där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in