2013-04-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Fråga? "Antal flygtimmar" för en pilot anges lite här och var i olka dokumentärer. Ex. Denna piloten hade över 10000 flygtimmar med denna plantyp.

Räknas alltså en 14 timmars MMX-Bankok som att piloten har ytterligare 14 timmars flygtimmar i sin erfarenhet?

Jag menar bara att vad g ö r en pilot i 14 timmar? Start-landning köper jag, men är det verkligen att piloter jobbar intensivt i 14 timmar i sträck på en sådan flight, eller använder de sig av autopilot någon gång, i så fall när? Kan de sitta och prutta i 12 timmar av dessa 14 eller?

Ja, nästan hundra på att dessa 14 timmar räknas in. Nej en pilot jobbar verkligen inte intensivt i 14 timmar, efter ungefär 20sek efter start sätter man på autopilot, resten av resan fram tills man ska landa övervakar man instrumenten, pratar med flygtorn när man passerar in i olika flygzoner och pillar lite. Enkelt förklarat. Det jobbiga är att någon måste ha koll på alla instrument dessa timmar.
Citera
2013-04-22, 12:23
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytheline
Ja, nästan hundra på att dessa 14 timmar räknas in. Nej en pilot jobbar verkligen inte intensivt i 14 timmar, efter ungefär 20sek efter start sätter man på autopilot, resten av resan fram tills man ska landa övervakar man instrumenten, pratar med flygtorn när man passerar in i olika flygzoner och pillar lite. Enkelt förklarat. Det jobbiga är att någon måste ha koll på alla instrument dessa timmar.

Låter som värsta glidarjobbet. Gött.
Citera
2013-04-26, 17:26
Medlem
Hej , såhär funkar det.

Mitt arbete som styrman på en stor Airbus fågel börjar 1 timme innan avgång med att kolla väder på destinationen,alternativ flygplats , enroute flygplatser etc.

Sen kollar jag igenom vår färdplan som är planerad av operation department på flygbolaget.

Tar ett beslut om hur mycket bränsle vi behöver.

Briefar kabinbesättningen och sen ut till planet.

Där börjar arbetet med att programmera autopiloten, och fartberäkningar för Takeoff etc.

Vi lyfter och jag brukar handflyga allt mellan 20 sekunder till 5 minuter,allt beror på hur mycket trafik det är och hur vädret är.

efter ca 25min är vi uppe på cruise level .. då kan man slappna av. jobbet består av att jämföra bränslet i tankarna med vad färdplanen vid olika GPS punkter under rutten. Och att ha radiokontakt när man passerar och kommer in i olika sektorer /länder. cruise är väldigt avslappnande , man skannar intrumenten lite då och då.

Dags att landa : börja förbereda mig ca 30 min innan landning. programmera autopiloten , kolla väder etc.

efter landning och parkerat vid gateen , börjar allt pappers arbete med att fylla i alla olika loggböcker ..dvs planets loggbok, techlogg, min loggbok etc. oftast möts vi av besättnigen som skall ta planet tillbaka till landet vi kom ifrån.

på en flight från t ex Abu dhabi - New York , av dom 10 timmar det tar att komma dit så arbetar du ca 2 ganska hårt.

Sorry för endel felstavningar
Citera
2013-04-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dsquared042
Hej , såhär funkar det.

Mitt arbete som styrman på en stor Airbus fågel börjar 1 timme innan avgång med att kolla väder på destinationen,alternativ flygplats , enroute flygplatser etc.

Sen kollar jag igenom vår färdplan som är planerad av operation department på flygbolaget.

Tar ett beslut om hur mycket bränsle vi behöver.

Briefar kabinbesättningen och sen ut till planet.

Där börjar arbetet med att programmera autopiloten, och fartberäkningar för Takeoff etc.

Vi lyfter och jag brukar handflyga allt mellan 20 sekunder till 5 minuter,allt beror på hur mycket trafik det är och hur vädret är.

efter ca 25min är vi uppe på cruise level .. då kan man slappna av. jobbet består av att jämföra bränslet i tankarna med vad färdplanen vid olika GPS punkter under rutten. Och att ha radiokontakt när man passerar och kommer in i olika sektorer /länder. cruise är väldigt avslappnande , man skannar intrumenten lite då och då.

Dags att landa : börja förbereda mig ca 30 min innan landning. programmera autopiloten , kolla väder etc.

efter landning och parkerat vid gateen , börjar allt pappers arbete med att fylla i alla olika loggböcker ..dvs planets loggbok, techlogg, min loggbok etc. oftast möts vi av besättnigen som skall ta planet tillbaka till landet vi kom ifrån.

på en flight från t ex Abu dhabi - New York , av dom 10 timmar det tar att komma dit så arbetar du ca 2 ganska hårt.

Sorry för endel felstavningar

Spännande, är du singel då?
Citera
2013-04-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denroliga
Spännande, är du singel då?

ja och oskuld
Citera
2013-04-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slat
Nej du får utföra en förstgångsundersökning flera gånger. För flygvapnet vet jag inte om de kommer att processa din ansökan igen. Färgblindhet brukar dock innebära problem om du ska flyga kommersiellt.
Vad innebär en förstagångsundersökning, är det lanterntesterna jag syftade på?
Citera
2013-07-08, 21:10
Medlem
Är man för gammal att bli pilot om man är snart 23?

Tänker på att få jobb när man är klar, arbetsgivarna kanske inte vill ha så "gamla" piloter fresh från akademin så att säga.

/tack på förhand
Citera
2013-10-29, 14:42
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericosten
Är man för gammal att bli pilot om man är snart 23?

Tänker på att få jobb när man är klar, arbetsgivarna kanske inte vill ha så "gamla" piloter fresh från akademin så att säga.

/tack på förhand

Hejsan, Nej tycker verkligen inte att 23år är för gammalt. Vet att 35åringar blivit anställda hos oss på Wizzair när de varit nyutbildade men din ålder är självklart bättre.
Citera
2013-10-30, 21:45
Medlem
Finans.killens avatar
Så jag fattar att Airbus A330 som jag ska flyga hem med i Jul är just, en Airbus A330, men vad skiljer numret efteråt på bokningen.
Så här står det på SAS hemsida när jag kollar min bokning;
"Airbus Industrie A330-300"

Vad betyder den sista 300? På TV snackar man ju bara om de olika första siffrorna, "Ja, Airbus A380 är så jävla stort! WOOT WOOT!" Men ingen pratar ju om siffrorna som kommer efter bindestrecket. Eller är jag efterbliven nu?
Citera
2013-10-31, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Så jag fattar att Airbus A330 som jag ska flyga hem med i Jul är just, en Airbus A330, men vad skiljer numret efteråt på bokningen.
Så här står det på SAS hemsida när jag kollar min bokning;
"Airbus Industrie A330-300"

Vad betyder den sista 300? På TV snackar man ju bara om de olika första siffrorna, "Ja, Airbus A380 är så jävla stort! WOOT WOOT!" Men ingen pratar ju om siffrorna som kommer efter bindestrecket. Eller är jag efterbliven nu?

Det är serien på flygplanet, Airbus 330 finns i en -200 och en -300 variant. Så det handlar om hur stort planet är, 300 är alltså något större än 200.

Ibland ser du folk (såsom mig) använda ICAO-koderna för flygplanen, en Airbus 330-300 har ICAO-kod A333, till skillnad från en -200 som har A332.
Citera
2013-10-31, 15:09
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det är serien på flygplanet, Airbus 330 finns i en -200 och en -300 variant. Så det handlar om hur stort planet är, 300 är alltså något större än 200.

Ibland ser du folk (såsom mig) använda ICAO-koderna för flygplanen, en Airbus 330-300 har ICAO-kod A333, till skillnad från en -200 som har A332.

Ah ok!

En annan fråga;
Hur är säkerheten mellan 4 motorer vs 2?
Man tycker ju att 4 borde vara säkrare då två kan kollapsa och man har fortfarande 50% kraft, om två motorer går åt helvete och man bara har två motorer totalt så är det ju godnatt.
Vad är de olika filosofierna kring detta? Har sett att både A380 och nya dreamliner har 2 stycken motorer.
Citera
2013-10-31, 16:15
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Hur är säkerheten mellan 4 motorer vs 2?
Man tycker ju att 4 borde vara säkrare då två kan kollapsa och man har fortfarande 50% kraft, om två motorer går åt helvete och man bara har två motorer totalt så är det ju godnatt.
Vad är de olika filosofierna kring detta?
Moderna jetmotorer har så hög driftsäkerhet att det inte har någon säkerhetsmässig betydelse om flygplanet har två eller fyra motorer.

Filosofin är att man i varje givet läge ska klara ett bortfall av en motor.
Det mest kritiska är motorbortfall i starten på max startvikt där man fortfarande är kvar på marken, men inte har tillräckligt med bana kvar för att kunna bromsa stopp. I det läget ska man alltid kunna lyfta med kvarvarande motorer.

Ett 2-motorigt flygplan ska alltså ha motorkraft att lyfta med en motor, medan ett 4-motorigt flygplan är dimensionerat att klara av att lyfta på tre motorer.

2-motoriga flygplan är alltså relativt sett motorstarkare än sina 4-motoriga kusiner, eftersom de är dimensionerade att klara 50-procentigt bortfall av dragkraft.

Citat:
Har sett att både A380 och nya dreamliner har 2 stycken motorer.
A380 har fyra motorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in