Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
För att ha en chans att få jobb borde du nog bli stridspilot och efter det jobba som trafikflygare. Ingen brist på vanliga piloter direkt och de gamla stridsflygarna får väl alla jobb (med all rätt).
Poblemet är att enligt de stridspiloter som jag har talat med är att de är inte så värst sugna på att till det civila. Efter säg 15-20 år som stridspilot och man anses vara "slut" för flygningen så får vi antar att de är åtminstone kapten eller överstelöjtnant och ha en rejäl lön på kanske 60-70 tusen i månaden.
Om de då går till t.ex SAS eller BA eller liknande bolag så kommer de att hamna längst ner i senioritetslistan för att bli kapten. Alltså kommer de att tvingas gå från 60 tusen till ca 25 tusen i månaden, och de vill nog ingen göra.
Därför gå piloterna till staben eller blir instruktörer till de nya killarna.
Sen så måste de finansiera en hel trafikflygarutbildnig. Stridspilotcertet är inte värt ett dryft , dock är flygtimmarna det man är i stort sett garanterad anställning efter avlustad utbildning. Man måste läsa ppl-atpl-cpl-me/ir precis som alla andra trafikflygare men man får tillgodoräkna sig en stor del av de militära flygtimmarna.
Citat:
Ursprungligen postat av 99849
ksv: Har du några bra länkar till shyssta flygskolor belägna i USA?
Jag kan svara för hur jag kommer att ta mitt frozen ATPL.
Jag har kontaktat en liten flygklubb i Fort Lauderdale där jag ska skola PPL/NQ/IR samt göra timbyggnad på ca 80h. Sedan ska jag läsa ATPL-teori på Naples Air center (
http://www.naples-air-center.com/) samt under de 6 månader som den teorin tar helgflyga på en liten flygklubb i Naples för att hålla flygtrimmen. Efter att ATPL skrivna så tar jag CPL samt ME på NAC innan jag återvänder hem till Europa för en konvertering av IR-certet och en MCC-kurs.
Genom att ta flygningen på små flygklubbar kan man spara stora pengar. Mitt PPL/NQ/IR går på på $8195 istället för $14000 som det kostar på NAC.
Och timbyggnaden så tar NAC $85/h med Cessna 152 och $120 för Cessna 172. Den lilla klubben jag har kontaktat tar $50/h med Cessna 172 vid köp av 20timmarsblock.
Värt att nämnas är att du får inte studielån till en sån här utbildning utan allt måste finansieras privat vilket förutsätter att du har stablia tillgångar eller generösa föräldrar.
Här är några skolor som ger europeiskt JAA-cert:
http://www.naples-air-center.com/
www.flyaaa.com
www.flyoft.com
www.flyeft.com
www.flyoba.com