2008-02-17, 01:20
Bannlyst
Hur ser det ut för StridsPiloter? Har dom det bra? Är det lika svårt att komma in? Är det lättare att komma in dit sen därifrån bli civil pilot?

Det jag kanske glömde nämna var att jag funderade på Lunds Universitet där dom har Pilot utbildning. Hur stor är behörigheten där, dvs hur många kommer in där och vad är betygen för att komma in.

Tack!
Citera
2008-02-17, 20:04
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Jag gissar på att du är pilot, hur fick du ditt jobb? Hur/Vart tog du din utbildning? Hur lång tid tog det att utbilda sig?
Det tog flera år eftersom jag först tog a-certifikat på lediga stunder samtidigt som jag låg i lumpen.
Instrumentbeviset och tvåmotordelen tog jag senare i USA.

Citat:
Tar det bara 1år sen är man färdig utbildad pilot eller?
Näe, jag skrev ju 18-24 månader i posten ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
ksv, om du är pilot, vilket typ av certifikat har du samt vilket flygplan är du kvalificerad för att flyga?
Certet är ett ATPL (behörighet att vara kapten i tung luftfart) ochh typen jag för tillfället flyger är en widebody som tar drygt 300 passagerare.

Citat:
Hur mycket fritid har man som pilot?
Det är ju fler antal lediga dagar än om man hade haft ett "vanligt" jobb, men å andra sidan kommer man normalt inte hem på kvällarna utan det blir mycket tid på hotell.

Citat:
Antar att det oerhört mkt stress.
Nej, det kan jag inte påstå. Visserligen kan arbetsbelastningen då och då vara hög, men det är bara kul.

Citat:
Hur ser det ut för StridsPiloter? Har dom det bra? Är det lika svårt att komma in?
Ja, nu för tiden är det väldigt få som utbildas till det. För att ens få söka tror jag du behöver ha gjort lumpen.

Citat:
Är det lättare att komma in dit sen därifrån bli civil pilot?
Du blir låst hos flygvapnet av ett kontrakt i många år och när du väl kommer därifrån kommer du få ställa dig sist i listan som styrman på bolaget du kommer till.

Citat:
Det jag kanske glömde nämna var att jag funderade på Lunds Universitet där dom har Pilot utbildning.
Utbildningen på TFHS är ju gratis, så självklart ska man åtminstone prova att söka där.
Citera
2008-02-17, 20:21
Bannlyst
KVS:

Men du vet inte hur många platser dom tar in ca varje år? Vad krävs för betyg?

Har letat men hittar inte det på deras Hemsida.
Citera
2008-02-17, 20:31
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Men du vet inte hur många platser dom tar in ca varje år? Vad krävs för betyg?

Har letat men hittar inte det på deras Hemsida.
Betygskraven står i ansökningsformuläret: http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram

Jag vet inte hur många platser de har, men det är inte många i förhållande till antalet sökande.
Men det är väl bara att ringa och fråga imorgon? Och sedan berätta för andra här i tråden.

Edit: Men om uttagningsförfarandet här http://www.tfhs.lu.se/utbildning/tra...ngsfoerfarande
Senast redigerad av ksv 2008-02-17 kl. 20:33.
Citera
2008-02-18, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Betygskraven står i ansökningsformuläret: http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram

Jag vet inte hur många platser de har, men det är inte många i förhållande till antalet sökande.
Men det är väl bara att ringa och fråga imorgon? Och sedan berätta för andra här i tråden.

Edit: Men om uttagningsförfarandet här http://www.tfhs.lu.se/utbildning/tra...ngsfoerfarande

Hehe

Tack KSV för att du tog din tid.

Det lär komma flera frågor när jag kommer på några..
Citera
2008-03-16, 04:55
Medlem
ksv: Har du några bra länkar till shyssta flygskolor belägna i USA?
Citera
2008-03-16, 10:43
Medlem
slrslrs avatar
Vad behövs för betyg eller är det bara att betala massa pengar? Självklart kan man komma in i en pilotskola via betyg men går det via pengar?
Citera
2008-03-16, 11:59
Medlem
För att ha en chans att få jobb borde du nog bli stridspilot och efter det jobba som trafikflygare. Ingen brist på vanliga piloter direkt och de gamla stridsflygarna får väl alla jobb (med all rätt).
Citera
2008-03-16, 13:48
Medlem
Mike Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
För att ha en chans att få jobb borde du nog bli stridspilot och efter det jobba som trafikflygare. Ingen brist på vanliga piloter direkt och de gamla stridsflygarna får väl alla jobb (med all rätt).
Poblemet är att enligt de stridspiloter som jag har talat med är att de är inte så värst sugna på att till det civila. Efter säg 15-20 år som stridspilot och man anses vara "slut" för flygningen så får vi antar att de är åtminstone kapten eller överstelöjtnant och ha en rejäl lön på kanske 60-70 tusen i månaden.

Om de då går till t.ex SAS eller BA eller liknande bolag så kommer de att hamna längst ner i senioritetslistan för att bli kapten. Alltså kommer de att tvingas gå från 60 tusen till ca 25 tusen i månaden, och de vill nog ingen göra.
Därför gå piloterna till staben eller blir instruktörer till de nya killarna.

Sen så måste de finansiera en hel trafikflygarutbildnig. Stridspilotcertet är inte värt ett dryft , dock är flygtimmarna det man är i stort sett garanterad anställning efter avlustad utbildning. Man måste läsa ppl-atpl-cpl-me/ir precis som alla andra trafikflygare men man får tillgodoräkna sig en stor del av de militära flygtimmarna.

Citat:
Ursprungligen postat av 99849
Jag kan svara för hur jag kommer att ta mitt frozen ATPL.
Jag har kontaktat en liten flygklubb i Fort Lauderdale där jag ska skola PPL/NQ/IR samt göra timbyggnad på ca 80h. Sedan ska jag läsa ATPL-teori på Naples Air center (http://www.naples-air-center.com/) samt under de 6 månader som den teorin tar helgflyga på en liten flygklubb i Naples för att hålla flygtrimmen. Efter att ATPL skrivna så tar jag CPL samt ME på NAC innan jag återvänder hem till Europa för en konvertering av IR-certet och en MCC-kurs.

Genom att ta flygningen på små flygklubbar kan man spara stora pengar. Mitt PPL/NQ/IR går på på $8195 istället för $14000 som det kostar på NAC.
Och timbyggnaden så tar NAC $85/h med Cessna 152 och $120 för Cessna 172. Den lilla klubben jag har kontaktat tar $50/h med Cessna 172 vid köp av 20timmarsblock.

Värt att nämnas är att du får inte studielån till en sån här utbildning utan allt måste finansieras privat vilket förutsätter att du har stablia tillgångar eller generösa föräldrar.

Här är några skolor som ger europeiskt JAA-cert:
http://www.naples-air-center.com/
www.flyaaa.com
www.flyoft.com
www.flyeft.com
www.flyoba.com
Citera
2008-03-16, 18:31
Medlem
slrslrs avatar
Jävlar vad massa förkortningar asså, vad är det man behöver lära sig att flyga för att kunna jobba som pilot på passaerarflygplan. Undrar om ni förstår vad jag menar :P

Någon som kan ta detta från A till Ö och olika sett man kan göra detta på?

En sak har jag ju förstått ohc det är att allt handlar om flygtimmar, man behöver ett antal flygtimmar för olika plan eller? Vilka plan är det som behövs för att man skall vara "kvalificierad"?
Citera
2008-03-16, 22:39
Bannlyst
Hur ofta händer det att elever mutar visst folk?

Och hur ofta är det mutorna tas emot?
Citera
2008-03-18, 00:54
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99849
Har tyvärr dålig koll på det.
Det var många år sedan jag själv var på flygskola i USA och sedan dess har regelverket i europa ändrats och det har blivit svårare att konvertera.

Kolla bara att skolorna har behörighet att utbilda för europeiskt cert, annars kan det bli dyrt och omständigt att konvertera.
Men Mike Wadd verkar ju ha lite länkar.

Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Nej, det funkar inte så längre.
I flygvapnet blir man låst av kontrakt under lång tid och när man kan komma loss från det har man både för lite tid, fel typ av erfarenhet samt är för gammal för att vara särskilt attraktiv på marknaden.

Citat:
Hur ofta händer det att elever mutar visst folk?
Jag tror att det är väldigt ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Genom att ta flygningen på små flygklubbar kan man spara stora pengar. Mitt PPL/NQ/IR går på på $8195 istället för $14000 som det kostar på NAC.
Och timbyggnaden så tar NAC $85/h med Cessna 152 och $120 för Cessna 172. Den lilla klubben jag har kontaktat tar $50/h med Cessna 172 vid köp av 20timmarsblock.
Motsvarande går naturligtvis att göra i Sverige.
Med nuvarande dollarkurs lär man inte komma ner i de priserna, men det blir nog billigare än att ta rubbet via någon stor svensk flygskola.

Har du sedan många polare och en stor släkt som är sugna på att flyga och kan tänka sig att dela på kostnaderna, kan du bygga timmar på ett både trevligt och billigt sätt.
Vill du komma ner ytterligare i timpris kan du ju alltid gå ihop med någon likasinnad och köpa en gammal Cessna att ha när du samlar timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in