Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
Satt och funderade på en sak... Jag lirar FSX nästan dagligen och undrar om när ett tungt jetplan stiger. När jag precis har lyft från marken och är på väg upp till 20000 ft, ställer jag in climb-hastigheten till 3000 ft/m. Hastigheten är 250 kt eftersom jag befinner mig under 10000 ft. När jag har passerat 10k ft ansöker jag om tillstånd att öka hastigheten. När jag får klarering att göra det så ökar jag hastigheten till 0.74 mach. När jag tittar på Motorernas varvtal och EGT så visar et rött och man hör hur motorerna ligger på max varvtal. Planet är en 747-400 fullastad med passagerare och bagage med ca 140 ton bränsle.
Strax efter start drar man av till climb thrust, som innebär lägre effektuttag, temperaturer och därmed mindre slitage.
Nu vet jag inte hur avancerat FSX är när det gäller olika moder för autopiloten.
Man delar in det i tre olika delar; autothrottel, vertikal mode och lateral mode. Genom att dessa tre kan tilldelas en rad olika läge kan man få autpiloten att flyga på olika sätt.
Det du beskrev, vertical speed, innebär att flygplanet arbetar med gasen och attityden för att försöka uppnå en viss stighastighet. Nackdelen är att fart är nedprioriterat och man får bara farten man önskat om planet klarar av det. När den inte längre klarar av 3000 ft/min kommer farten alltså krypa ned mot stallfarten om piloterna inte för något, vilket är högst olämpligt.
En annan nackdel är att den får ligga och arbeta med thrusten hela tiden, vilket blir mindre bränsleekonomiskt.
Så gör man normalt inte i verkligheten. Där använder man VNAV eller Flight Level Change. Då håller flygplanet en bestämd fart genom att reglera nosläget. Autothrottlen ändar inte thrusten, utan den ligger kvar på en nivå som inte belastar motorn så hårt. Det som varierar är i stället stighastigheten, som blir hög i början men sedan avtar med höjd.
250 knop upp till FL100 (du behöver inte be om tillstånd att öka efter det) och sedan något snabbare beroende på bolagsprocedurer.
Men använd det högsta av 310 knop och mach .82 när du stiger med en 747:a, så tror jag det blir ungefär rätt. Det kommer innebära i praktiken att du flyger 310 kt upp till strax över FL300, för att sedan använda mach-talet.
Citat:
Det jag undrar är om det är vanligt att "mätarna" blir röda när ni stiger? Vad finns det för risker med att det blir rött under en längre tid? Vad ligger climb-hastigeten på i en 747:a normalt?
Nej, aldrig någonsin!
Många flygplan har både overboost och overtemperatur protection och då är det normalt inte ens möjligt.
De gånger jag varit med om att EGT:n varit i närheten av det röda under några sekunder har varit vid starter med max thrust (alltså hög vikt och ett en kort bana) i 30 graders värme.
Citat:
Vad jag har förstått är att man inte stiger så brant när man kommer upp över 20000 ft då luften blir tunnare och det blir svårare att stiga och mer påfrestande för motorerna.
Luften blir tunnare och det gör att man stiger långsammare.
Däremot belastar det inte motorerna, eftersom man ser till att inte ha maximalt effektuttag.
Det här blev helt OT och borde kanske flyttas till en separat tråd.