2010-07-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det är givetvis upp till oss att välja. Högmodigt framhålla sin egenrättfärdighet eller ödmjukt bekänna sin synd och ofullkomlighet.

Jaha det säger du.. är det en absolut sanning eller ska det bara symbolisera något
2010-12-01, 20:24
Medlem
TangbuaTs avatar
Uppenbarelseboken.

Borde ju vara den enda boken i NT, tycker jag.
Även om det ger tro att läsa andra delar ur NT så funkar det lika bra att läsa GT.
Jamenar, såvit han lever och jag gör det! kan han väl svara för sig själv!?, vår jesus kristus!
och gör han inte det så är det "lika bra att sluta drömma".
2010-12-02, 11:15
Medlem
Jag har läst uppenbarelseboken regelbundet den senaste tiden. Ett par saker som jag tror är rätt, men bibeln kan vara svårtolkad.

Citat:
Ursprungligen postat av Upp: 9:16-17
Antalet man i deras ryttarhär var tjugo tusen gånger tio tusen; jag hörde deras antal. 17Och så här såg jag hästarna och deras ryttare i min syn: de hade eldröda och blåsvarta och svavelgula harnesk, och hästarna hade huvuden som lejon, och ur deras munnar kom eld och rök och svavel.

Det här tror jag menas med Kina, dels på antalet i deras arme och liknelsen i vers 17. Det kan inte vara någon annan det syftas på.

Citat:
Ursprungligen postat av Upp: 9:18
18En tredjedel av människorna dödades genom dessa tre plågor, elden, röken och svavlet, som kom ur deras munnar

Det här tror jag handlar om att många kommer att dö genom bomber (krig).

[QUOTEUpp:9:14]och den sade till den sjätte ängeln med basunen: "Släpp loss de fyra änglar som är bundna vid den stora floden Eufrat."[/quote]

Ett stort krig vid Mellanöstern?

Citat:
Ursprungligen postat av Upp:8:7
Den förste blåste i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och slog ner på jorden, och en tredjedel av jorden brändes av, och en tredjedel av träden brann upp, och allt grönt gräs brann upp.

Meteorit? Vulkanutbrott? Kanske ett stundande vulkanutbrott på Island som gör stor skada.

Citat:
Ursprungligen postat av Upp:8:8
Den andre ängeln blåste i sin basun. Då var det som om ett stort brinnande berg slog ner i havet, och en tredjedel av havet blev till blod, 9en tredjedel av alla levande väsen i havet dog, och en tredjedel av alla fartyg gick under.

Katastrofen i mexikanska gulfen? Eller kanske en meteorit?
2010-12-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Det här tror jag menas med Kina, dels på antalet i deras arme och liknelsen i vers 17. Det kan inte vara någon annan det syftas på.
Ja, Kina är väl det mest troliga som jag ser det. Inte så många andra som kan uppbåda en armé på 200 miljoner, även om antalet förstås skulle kunna vara en metafor för ”väldigt väldigt många”.

Citat:
Det här tror jag handlar om att många kommer att dö genom bomber (krig).

Ja, det är nog troligt. För övrigt menar vissa uttolkare att när det talas om ”en tredjedel” och ”en fjärdedel” så syftar det på Mellanöstern och inte en tredjedel/fjärdel av hela jorden.

Citat:
Katastrofen i mexikanska gulfen? Eller kanske en meteorit?

Kanske det. Även här kan man tänka sig att katastrofen inte är global utan regionalt begränsad till Mellanöstern.
2010-12-03, 06:05
Medlem
Citat:
Ja, det är nog troligt. För övrigt menar vissa uttolkare att när det talas om ”en tredjedel” och ”en fjärdedel” så syftar det på Mellanöstern och inte en tredjedel/fjärdel av hela jorden.

Det visste inte jag, att det syftas på mellanöstern. Varför är just mellanöstern så viktig?

Citat:
Kanske det. Även här kan man tänka sig att katastrofen inte är global utan regionalt begränsad till Mellanöstern.

Det har förekommit regelbundna jordbävningar i mellanöstern de senaste åren, kanske en jordbävning då?
2010-12-06, 13:08
Medlem
Jag har en teori angående uppenbarelseboken som jag tänkte att någon annan med bättre kunskaper kanske kan hjälpa mig med.

Går det föra ett resonemang kring att det kristna tusenårsriket nu går mot sitt slut, eller blir det för långsökt?

Med det kristna tusenårsriket så menar jag det som anges i uppenbarelseboken.

Jag tänker då som så att till exempel så är det nu runt 1000 år sedan kristendomen infördes här i Sverige. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till i andra länder, men går det tänka sig att den "organiserade" kristendomen kom igång för runt ett tusen år sedan?

Dessutom, om nu denna teori ter sig rimlig så ska det komma 1000år som de "okristna" ska regera jorden.
Är det muslimerna då?
Det står ju i strof efter strof att ett oräkneligt antal från alla folk ska stå inför guden.
Att dessa tvätta sina kläder vita med Lammets blod och gå runt i "långa vita dräkter".
2010-12-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Man skulle anmäla kyrkan och religionen för olaga hot! Det har ingen rätt att hota folk med saker som står i fiction-böcker som bibeln.

Om det är science fiction så är det väl då det börjar bli riktigt läskigt?
2010-12-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaKKaDswe
Jag har en teori angående uppenbarelseboken som jag tänkte att någon annan med bättre kunskaper kanske kan hjälpa mig med.

Går det föra ett resonemang kring att det kristna tusenårsriket nu går mot sitt slut, eller blir det för långsökt?

Med det kristna tusenårsriket så menar jag det som anges i uppenbarelseboken.

Jag tänker då som så att till exempel så är det nu runt 1000 år sedan kristendomen infördes här i Sverige. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till i andra länder, men går det tänka sig att den "organiserade" kristendomen kom igång för runt ett tusen år sedan?

Dessutom, om nu denna teori ter sig rimlig så ska det komma 1000år som de "okristna" ska regera jorden.
Är det muslimerna då?
Det står ju i strof efter strof att ett oräkneligt antal från alla folk ska stå inför guden.
Att dessa tvätta sina kläder vita med Lammets blod och gå runt i "långa vita dräkter".
Vissa (de flesta?) menar väl att tusenårsriket kronologiskt sett inträffar efter den sjuåriga vedermödan och efter Guds dom över mänskligheten.
2010-12-06, 22:37
Medlem
Xploits avatar
Uppenbarelseboken kallas ibland kanske med rätta för Bibelns mest svårtolkade bok; där andra böcker kanske något enklare kan tolkas bokstavligt (och således ger någon slags tolkningsbas kanske man kan påstå) ger Uppenbarelseboken få chanser till bokstavlig tolkning. Mycket av ovanstående diskussion verkar dock utgå från tanken att inget/lite av Uppenbarelseboken redan har slagit in, och att dess texter har relevans och talar om det vi ser nu. Den senare tanken är inte ny; det har sagts att i stort sett varje generation sedan Jesu födelse har tänkt att nu är domedagen snart nära; Uppenbarelseboken i synnerhet har därför tolkats om ofta.

Därför är det värdigt att fråga om inte Uppenbarelseboken egentligen bör ses som en bok som berättar en historia (redan avslutad alltså) med ett rikt metaforiskt bildspråk.
2010-12-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Vissa (de flesta?) menar väl att tusenårsriket kronologiskt sett inträffar efter den sjuåriga vedermödan och efter Guds dom över mänskligheten.

Jo exakt. Dessutom ska väl de kristna återuppväckas för att sedan leva i ett tusen år.
Efter att djävulen slängts ner i nåt gap och blivit instängd.

Sedan ska ett rike på tusen år komma för de "kristna" och efter detta ska djävulen släppas lös igen och så vidare och så vidare...

Tänkte mer om det gick att vinkla det till att tusenårsriket håller på att slut?
2010-12-07, 18:11
Medlem
TheRestrainers avatar
Citat:
Tänkte mer om det gick att vinkla det till att tusenårsriket håller på att slut?
2 Thessalonikerbr. 2:3

Paulus skriver om ett stort avfall i den sista tiden.
2010-12-07, 22:06
Medlem
McPhails avatar
Citat:
JJag tänker då som så att till exempel så är det nu runt 1000 år sedan kristendomen infördes här i Sverige. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till i andra länder, men går det tänka sig att den "organiserade" kristendomen kom igång för runt ett tusen år sedan?

Den organiserade kristendomen ca 1000år gammal? Det är precis sådan här idioti, felaktigheter och okunskap som föder religion.

Jag citerar:
Citat:
Thomas Jefferson omitted it, along with most of the Biblical canon, from the Jefferson Bible, and wrote that at one time he considered it as "merely the ravings of a maniac, no more worthy nor capable of explanation than the incoherences of our own nightly dreams.". George Bernard Shaw described it as "a peculiar record of the visions of a drug addict"

Jag kan skriva en lång rapport om mina visioner utifrån studerandet av gårdagens kaffesump och jag kommer ha ungefär lika rätt i mitt "spående" som herr Johannes har/hade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in