2010-07-08, 17:56
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Är du sadist eller?

Citat:
Ursprungligen postat av ashanz
Dessutom är det inte bara i tusen år de friteras...

Därmed är den frågan besvarad, antar jag?
2010-07-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariakas
Därmed är den frågan besvarad, antar jag?

Det var inte jag som fick frågan

Om det nu funnits någon sanning i det hela skulle det ju vara förskräckligt givetvis, då skulle även jag hamna i svavelsjön
2010-07-08, 18:27
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Det var inte jag som fick frågan

oops, fel av mig!
Så går det när man är för snabb i fingrarna...
2010-07-08, 18:54
Medlem
Citat:
Klart att en fullkomlig tillvaro är bättre än en ofullkomlig, det är väl kanske mest att jag är lite besviken över att den fullkomliga tillvaron inte verkar vara riktigt som jag trott
Och hur hade du velat ha den istället då?
2010-07-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Och hur hade du velat ha den istället då?

Där alla är människor är likställda, ingen mer konung förutom Gud. Föstår inte riktigt varför vi skulle behöva ägodelar heller. Det fanns väl inte vid Skapelsen, utan Adam och Eva levde väl utan kläder och ägodelar ända fram till syndafallet? Bara tog dagen som den kom, men i uppenbarelseboken låter det som att det blir ungefär precis som samhället är idag.

Men iofs så kvittar det ju för min del egentligen eftersom jag inte ska dit ändå... Men ni får ha det så trevligt ni som ska dit
2010-07-08, 20:15
Medlem
Bronsgrevens avatar
På History Channel så såg jag ett program som handlade om uppenbarelseboken. En forskare var övertygad om att det handlar om förstörelsen av Jerualems tempel år 79(?). T ex kan Nero skrivas 666.
2010-07-08, 20:47
Medlem
Symbolik eller sanning... hela bibeln från första till sista sidan går att läsa som om det vore absoluta sanningar och verkliga händelser som skett eller kommer ske. När det står att det kommer falla stjärnor på jorden kan man alltså tolka det som att det är en verklig händelse och sann.

Man kan också tolka det som att det symboliserar något, stjärnfallet är inte verkliga stjärnor.. jag menar det räker med att EN stjärna faller på jorden för att fullständigt utplåna jorden och mänskligheten.

Ett av probelmen med att läsa uppenbarelseboken är ifall det är sanningar och händelser som faktiskt kommer ske... eller om det är berättelser som symboliserar något annat.

Skökan på besten kan faktiskt vara en kvinna som är sköka och som sitter på en best eller så är det en symbol för staden Rom. Vem vet?

Ett annat problem är guds vansinne.. å ena sidan öga för öga tand för tand, och å andra sidan vänd andra kinden till.

I uppenbarelseboken så vad menar gud ... kommer gud med frälsing och fred (vänd andra kinden till) eller kommer gud med total utplåning, hämnd och vrede (öga för öga..) ?

Hela bibeln är en sådan fullständig motsägelsefull smörja att inte ens de mest lärda teologerna kan komma överens om vad som menas med vad.

Annat exempel, skapades människan av jord och därefter skapade kvinnan av människan revben.. verklig händelse eller är det bara symbolik?
Ormen och äpplet.. verkllig händelse eller symbolik?

Smörja...
2010-07-08, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberDyneCorp
Symbolik eller sanning... hela bibeln från första till sista sidan går att läsa som om det vore absoluta sanningar och verkliga händelser som skett eller kommer ske. När det står att det kommer falla stjärnor på jorden kan man alltså tolka det som att det är en verklig händelse och sann.

Man kan också tolka det som att det symboliserar något, stjärnfallet är inte verkliga stjärnor.. jag menar det räker med att EN stjärna faller på jorden för att fullständigt utplåna jorden och mänskligheten.

Det där skitsnacket kom ju till när de troende trodde jorden var universums centrum, det har vi ju kommit på att så inte är fallet trots kristendomens tortyr av tvivlare.

Så om det vore så att något skulle "falla" så skulle det vara jorden och den skulle falla mot solen eller stjärnan.

Citat:
Ett av probelmen med att läsa uppenbarelseboken är ifall det är sanningar och händelser som faktiskt kommer ske... eller om det är berättelser som symboliserar något annat.

Det började som sanningar, men vartefter som de blev krossade så har de gjorts om till symbolik.

Citat:
Ett annat problem är guds vansinne.. å ena sidan öga för öga tand för tand, och å andra sidan vänd andra kinden till.

Nu kommer straxt apologistens favorit-ursäkt! Jesus upphävde GT, vilket han inte alls gjorde. Och sedan skulle ju Gud vara ofelbar, uppenbart gjorde ju han fel om något behöver upphävas.

Citat:
I uppenbarelseboken så vad menar gud ... kommer gud med frälsing och fred (vänd andra kinden till) eller kommer gud med total utplåning, hämnd och vrede (öga för öga..) ?

Hela bibeln är en sådan fullständig motsägelsefull smörja att inte ens de mest lärda teologerna kan komma överens om vad som menas med vad.

Det är ju en utmärkt anledning att starta konflikter där oskyldiga råkar illa ut i alla fall.

Citat:
Annat exempel, skapades människan av jord och därefter skapade kvinnan av människan revben.. verklig händelse eller är det bara symbolik?
Ormen och äpplet.. verkllig händelse eller symbolik?

Smörja...

Ren jävla smörja, beklagansvärt att folk fortfarande är så vidskepliga så de tror på skiten.
2010-07-08, 21:13
Medlem
Citat:
Det är givetvis upp till oss att välja. Högmodigt framhålla sin egenrättfärdighet eller ödmjukt bekänna sin synd och ofullkomlighet.
2010-07-08, 22:51
Medlem
Citat:
Där alla är människor är likställda, ingen mer konung förutom Gud. Föstår inte riktigt varför vi skulle behöva ägodelar heller. Det fanns väl inte vid Skapelsen, utan Adam och Eva levde väl utan kläder och ägodelar ända fram till syndafallet? Bara tog dagen som den kom, men i uppenbarelseboken låter det som att det blir ungefär precis som samhället är idag.

Men iofs så kvittar det ju för min del egentligen eftersom jag inte ska dit ändå... Men ni får ha det så trevligt ni som ska dit

Jag tycker iofs det där med kläder känns lite praktiskt...annars lär det bli trångt i de sydligare delarna av planeten.
2010-07-09, 12:36
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag tycker iofs det där med kläder känns lite praktiskt...annars lär det bli trångt i de sydligare delarna av planeten.

Hahaha
Glöm inte heller det gamla ordspråket från Papua Nya Guinea: "Den som dansar utan penisskydd, får många munnar att mätta!"
Så lägg band på er, ni som hamnar i paradiset
2010-07-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Det spelar ju ingen roll, eftersom man inte kan känna att det är obehagligt kallt. Man kan alltså springa runt näck på sydpolen om man så vill...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in