2016-05-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast varje generation apokalyptiker har ju hittat sitt Babylon och hävdat att domens dag står för dörren. Hur kan du vara säker på att din tolkning stämmer och att det är "skarpt läge" den här gången?

En del tror ju att odjurets märke syftar på att alla ska få ett mikrochip inopererat under huden så att vi kan handla utan kreditkort.
Fast Jehovas vittnen menar att Babylon är falsk religion, även om alla kan läsa att kapitel 18 handlar om världshandeln. Falsk religion är enligt mig den falska profeten som kastas i eldsjön lite längre fram i Upp. Det finns så mycket som stämmer i kap 18, att allt föll ihop på en timme (efter bankens fall) osv.

Ja, den sortens märke tror inte jag på. Men eld från himlen (Upp 13:13), det har människan kunnat göra sedan...första världskriget (stridsflyg, bombplan). I djävulens namn. Händelser som beskrivs i samband med det vi vet hände 1929...

Jag säger inte att det är skarpt läge, att slutet 'är nära eller så, men jag tror mig se var nånstans på tidslinjen vi befinner oss. Ur det Brittiska imperiet kom 10 horn, (10 kungar) och ett bröts loss (USA) och dessa 10 kungar får för sig att stycka Babylon (köpa upp banker, GM osv) och de blir mycket arga på Babylon. Allt det hände 2008 och efteråt, med stramare regler för banker osv, och det står i Upp!

Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt (straffa Babylon) och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden.” Upp 17:16-18

Det där med att ge sitt rike åt odjuret kan ju vara att de förstatligade en del banker och företag ocj använde skattemedel för att göra det. They sold their soul to the devil... Bevisligen är det ju Marknaden (Babylon) som styr...precis som det står i Upp! Politiker vet att de inte kan göra vad som helst för då flyttar företagen och jobben utomlands. Det är som sagt en ganska ny företeelse för de stora företagen har inte varit så mäktiga som de är nu. Så var det inte för 2000 år sedan när Upp skrevs.
Citera
2016-05-17, 20:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Uppenbarelseboken handlar om de syner han hade om den sista tiden. Det är omtvistat om Johannes med odjuret (666) menade någon romersk härskare på sin tid eller rentav Hitler. Hitlers telefonnummer var ju 666 och det har man tagit fasta på. Uppenbarelseboken beskriver de sista tiderna med att fler och fler hemfaller till egoism, denna världens njutningar/lockelser och avgudadyrkan. Barnen ska vändas mot sina föräldrar och vice versa. Och det är precis det vi ser idag. Vi lever i en tid då vi skövlar naturen och förstör miljön för våra egna egoistiska behov, och det är detta som kommer bli vårt fall. Men som ateist begriper man inte detta utan lever i den naiva tron att vetenskapen kommer att lösa alla problem åt oss, trots att forskare i USA hävdar att det skulle behövas 4-5 jordklot för att försörja framtidens befolkning.

Vi är minst sagt ute på snespår, som Ola Magnell sjöng.

Nu finns det iofs en del som talar för att vilddjurets tal var 616, inte 666. Det står så bland annat i Papyrus 115 från Oxyrhynchus, som är den äldsta bevarade kopian av texten i Upp. 13:18:

http://news.nationalgeographic.com/n...papyrus_2.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Number_of_the_Beast#616
Citera
2016-05-17, 20:46
Medlem
Citat:
Dess popularitet var säkert viktig. Men som MeanME påpekade var också Petrus' uppenbarelse, som inte togs med i kanon, populär.

Johannes' uppenbarelse sticker ju ut genom hälsningarna till de sju församlingarna. Kanske gjorde det att den lättare kunde finna sin plats vid sidan av de övriga epistlarna.

Vad jag kan läsa om Petrus uppenbarelse började det tappa i popularitet under 300-talet.

Upp. var den sista boken som skrevs och har kanske haft starkare stöd.
Petrus upp. är yngre och har betvivlats mer.

Citat:
The text includes imagery clearly drawn from Greek mythology, but the Apocalypse of Peter also diverges from well-established Biblical principles. For these reasons, the Apocalypse of Peter was not included in the list of books of the Bible.
http://www.gotquestions.org/apocalypse-of-Peter.html

Upp. autencitet har visserligen betvivlats, men jag tror inte att den har kritiserats på teologiska grunder. Det finns inget heretiskt i den.
Citera
2016-05-17, 20:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Uppenbarelseboken handlar om de syner han hade om den sista tiden. Det är omtvistat om Johannes med odjuret (666) menade någon romersk härskare på sin tid eller rentav Hitler. Hitlers telefonnummer var ju 666 och det har man tagit fasta på. Uppenbarelseboken beskriver de sista tiderna med att fler och fler hemfaller till egoism, denna världens njutningar/lockelser och avgudadyrkan. Barnen ska vändas mot sina föräldrar och vice versa. Och det är precis det vi ser idag. Vi lever i en tid då vi skövlar naturen och förstör miljön för våra egna egoistiska behov, och det är detta som kommer bli vårt fall. Men som ateist begriper man inte detta utan lever i den naiva tron att vetenskapen kommer att lösa alla problem åt oss, trots att forskare i USA hävdar att det skulle behövas 4-5 jordklot för att försörja framtidens befolkning.

Vi är minst sagt ute på snespår, som Ola Magnell sjöng.
Rejält också må jag säga. Riktigt illa.
Så illa att vi tror oss behöva en affär för varje pryl snart
Lite som jag skrev om schampot och affärer.
Vi nöjer oss inte med ett schampo. Det skall vara hallon, päron,banan,grön,rosa,gul och fem miljoner till.
Och lika många affärer.
Allt är så sjukt idag att folk inte ens känner varandra längre.
Skickar ett sms och hej hur mår du, älskar dig.
Istället för att åka till personen man älskar och säga det öga mot öga.
Ja just det. Alla våra miljoner olika mobiler också. Grön,grå,gul, iPhone med mera.
Hela köksskåpen bombaderade med femtioelva olika tallrikar osv.
Sjukt!
Vill vi ha detta? Ja tydligen eller?
Jag vill ha miljoner alternativ på mitt schampo men det finns människor som dör av hunger.
Har det alltid varit så här eller började hysterin på 70 -talet
Tror att det var en brytpunkt på nedräkningen. För Sveriges del i alla fall.
Nog är det något på g allt!
Citera
2016-05-17, 20:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad jag kan läsa om Petrus uppenbarelse började det tappa i popularitet under 300-talet.

Upp. var den sista boken som skrevs och har kanske haft starkare stöd. Petrus upp. är yngre och har betvivlats mer.

Du menar den första boken (av apokalypserna). Så kan det vara, även om dess datering också är omstridd.

Citat:
Upp. autencitet har visserligen betvivlats, men jag tror inte att den har kritiserats på teologiska grunder. Det finns inget heretiskt i den.

Delvis därför att kyrkan accepterade uppenbarelseboken och dess eskatologi. Hade man kanoniserat någon annan apokalyps hade nog dogmerna sett annorlunda ut.
Citera
2016-05-17, 21:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Rejält också må jag säga. Riktigt illa.
Så illa att vi tror oss behöva en affär för varje pryl snart
Lite som jag skrev om schampot och affärer.
Vi nöjer oss inte med ett schampo. Det skall vara hallon, päron,banan,grön,rosa,gul och fem miljoner till.
Och lika många affärer.
Allt är så sjukt idag att folk inte ens känner varandra längre.
Skickar ett sms och hej hur mår du, älskar dig.
Istället för att åka till personen man älskar och säga det öga mot öga.
Ja just det. Alla våra miljoner olika mobiler också. Grön,grå,gul, iPhone med mera.
Hela köksskåpen bombaderade med femtioelva olika tallrikar osv.
Sjukt!
Vill vi ha detta? Ja tydligen eller?
Jag vill ha miljoner alternativ på mitt schampo men det finns människor som dör av hunger.
Har det alltid varit så här eller började hysterin på 70 -talet
Tror att det var en brytpunkt på nedräkningen. För Sveriges del i alla fall.
Nog är det något på g allt!

Att vräka sig i ett överflöd är dock inget nytt, och därför knappast ett tecken på att domedagen är nära. Redan de gamla romarna gjorde det. Middagar med hundra rätter som friterade näktergalstungor och annat smått och gott.
Citera
2016-05-17, 21:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

4. Varför togs just uppenbarelseboken med i kanon, men inte andra apokalypser, som Petrus' uppenbarelse och Paulus' apokalyps?

Upp.är tydligen diffus nog till att kunne appellera till "flummiga" individer som söker sig till dramatiska apokalyps-scenarier som inte kan granskas rationellt.
Citera
2016-05-17, 21:27
Medlem
Citat:
Du menar den första boken (av apokalypserna). Så kan det vara, även om dess datering också är omstridd.

Delvis därför att kyrkan accepterade uppenbarelseboken och dess eskatologi. Hade man kanoniserat någon annan apokalyps hade nog dogmerna sett annorlunda ut.

Syftade iofs på att det ansågs vara den bok som skrevs sist av Bibelns böcker.
Senare har ju vissa av breven trotts kanske skrivits efter men genom medeltiden var det väl officiellt varit så att Joh Upp. skrevs sist. Därför den placerades sist.

Petrus Upp. ansågs redan på den tiden varit skriven senare. Nånstans fick man dra gränsen. Joh Upp. kan teoretiskt ha skrivits av en apostel och många kyrkliga tror fortfarande att aposteln Johannes skrev den vid en ålder av 100 eller nåt. Luther trodde ju inte det men det var långt senare.
En sådan status har, mig veterligen, aldrig Petrus Upp. haft.

Att Luther ville utesluta Joh Upp berodde ju på att han ansåg inte den vara "inspirerad" just för att den inte lär ha skrivits av aposteln eller någon som kände aposteln.

Kanske är det så enkelt. Den tidiga kyrkan hade inte nog med anledning att utesluta Joh. Uppenbarelse.
Citera
2016-05-17, 21:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Att vräka sig i ett överflöd är dock inget nytt, och därför knappast ett tecken på att domedagen är nära. Redan de gamla romarna gjorde det. Middagar med hundra rätter som friterade näktergalstungor och annat smått och gott.
Nej det har du rätt i. Frosseri är ju en av dödssynderna och den har ökat dödligt mycket.
Citera
2016-05-17, 21:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är intressant att notera att jordelivet var centralt i judendomen. Om livet efter detta spekulerade man inte särskilt mycket. Möjligen tänkte man sig en skugglik tillvaro i Sheol, som liknade grekernas Hades.

Hela den kristna eskatologin med himmel, helvete, skärseld, yttersta domen och de dödas återuppståndelse kommer egentligen från zoroastrismen, inte judendomen. Dessa idéer kom in i judendomen under och efter den babyloniska fångenskapen, men lämnade ett mer bestående intryck i kristendomen, som manifesteras bland annat i just uppenbarelseboken.

Se mitt inlägg här, och inläggen det länkar till för mer om detta:

http://www.flashback.org/p51654327#p51654327

Frågan varför idéer som aldrig riktigt slog igenom i judendomen levde vidare och utvecklades ytterligare i kristendomen (och senare även islam) är intressant. Kanske var judendomen mer konservativ till sin natur, varför man till slut avvisade många av de nya idéerna.
Det kommer att ta tid för mig att läsa igenom allt det du visat här.
Jag är envis av mig och skall plöja igenom allt. Får se om jag kan kompletterar lite eller tänka nytt som eventuellt kan bli ett ljus och ytterligare en pusselbit som faller på plats.
Jag uppfattar Judendomen och Islam som extremt konservativa.
Även Kristendomen delvis.
Citera
2016-05-17, 21:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det kommer att ta tid för mig att läsa igenom allt det du visat här. Jag är envis av mig och skall plöja igenom allt. Får se om jag kan kompletterar lite eller tänka nytt som eventuellt kan bli ett ljus och ytterligare en pusselbit som faller på plats.

OK. Du kan ju alltid bumpa den tråden om du vill diskutera zoroastrismen och dess inflytande på de abrahamitiska religionerna. Ett fascinerande ämne.

Citat:
Jag uppfattar Judendomen och Islam som extremt konservativa. Även Kristendomen delvis.

Idag, ja. Men innan dogmerna stelnat var både kristendomen och islam mer flexibla med olika ganska disparata inriktningar. Särskilt kristendomen. En del judekristna trodde t.ex. inte på Jesus' gudomlighet, och låg alltså närmare dagens muslimer i sin gudssyn.
Citera
2016-05-17, 22:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Syftade iofs på att det ansågs vara den bok som skrevs sist av Bibelns böcker. Senare har ju vissa av breven trotts kanske skrivits efter men genom medeltiden var det väl officiellt varit så att Joh Upp. skrevs sist. Därför den placerades sist.

Petrus Upp. ansågs redan på den tiden varit skriven senare. Nånstans fick man dra gränsen. Joh Upp. kan teoretiskt ha skrivits av en apostel och många kyrkliga tror fortfarande att aposteln Johannes skrev den vid en ålder av 100 eller nåt. Luther trodde ju inte det men det var långt senare. En sådan status har, mig veterligen, aldrig Petrus Upp. haft.

Att Luther ville utesluta Joh Upp berodde ju på att han ansåg inte den vara "inspirerad" just för att den inte lär ha skrivits av aposteln eller någon som kände aposteln.

Kanske är det så enkelt. Den tidiga kyrkan hade inte nog med anledning att utesluta Joh. Uppenbarelse.

Du har nog rätt vad gäller Petrus' uppenbarelse.

Vad gäller Luther, så hade han ju två invändningar mot Johannes' uppenbarelse: att den varken är profetisk eller apostolisk.

Med att den inte är apostolisk menade han det du tar upp, alltså dess tvivelaktiga ursprung. Men med att den inte är profetisk menade han nog att han tvivlade på innehållet. Luther skrev:

I can in no way detect that the Holy Spirit produced it.

och:

Christ is neither taught nor known in it.

http://www.bible-researcher.com/antilegomena.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in