Citat:
Fast Jehovas vittnen menar att Babylon är falsk religion, även om alla kan läsa att kapitel 18 handlar om världshandeln. Falsk religion är enligt mig den falska profeten som kastas i eldsjön lite längre fram i Upp. Det finns så mycket som stämmer i kap 18, att allt föll ihop på en timme (efter bankens fall) osv. Fast varje generation apokalyptiker har ju hittat sitt Babylon och hävdat att domens dag står för dörren. Hur kan du vara säker på att din tolkning stämmer och att det är "skarpt läge" den här gången? 
En del tror ju att odjurets märke syftar på att alla ska få ett mikrochip inopererat under huden så att vi kan handla utan kreditkort.

En del tror ju att odjurets märke syftar på att alla ska få ett mikrochip inopererat under huden så att vi kan handla utan kreditkort.

Ja, den sortens märke tror inte jag på. Men eld från himlen (Upp 13:13), det har människan kunnat göra sedan...första världskriget (stridsflyg, bombplan). I djävulens namn. Händelser som beskrivs i samband med det vi vet hände 1929...
Jag säger inte att det är skarpt läge, att slutet 'är nära eller så, men jag tror mig se var nånstans på tidslinjen vi befinner oss. Ur det Brittiska imperiet kom 10 horn, (10 kungar) och ett bröts loss (USA) och dessa 10 kungar får för sig att stycka Babylon (köpa upp banker, GM osv) och de blir mycket arga på Babylon. Allt det hände 2008 och efteråt, med stramare regler för banker osv, och det står i Upp!
Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt (straffa Babylon) och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden.” Upp 17:16-18
Det där med att ge sitt rike åt odjuret kan ju vara att de förstatligade en del banker och företag ocj använde skattemedel för att göra det. They sold their soul to the devil... Bevisligen är det ju Marknaden (Babylon) som styr...precis som det står i Upp! Politiker vet att de inte kan göra vad som helst för då flyttar företagen och jobben utomlands. Det är som sagt en ganska ny företeelse för de stora företagen har inte varit så mäktiga som de är nu. Så var det inte för 2000 år sedan när Upp skrevs.