2017-02-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Gud klarar alltså inte av att förmedla sig till alla?

Ingen klarar av att förmedla sig till någon som inte vill lyssna.
Citera
2017-02-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud borde klara det.
Citera
2017-02-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Det gick ju bra med Saulus, sedermera Paulus. ;-)
Citera
2017-02-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Jag får inte ihop ditt resonemang om att de skriftställen du hänvisar till skulle kunna tyda på att vi lever i den sista tiden utan att beteckna farsot och global uppvärmning som synonymer, vilket de absolut inte är. Om jag, med mina icke-andliga ögon, inte förstår så kanske du kan förklara?

1 Kor 2:14, 15 Studiebibeln 2003
”14 Men en själisk* människa tar inte emot det som kommer från Guds ande, ty det är dårskap från henne: och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt. 15 Den andliga människan # däremot bedömer verkligen allt, men själv bedöms hon av någon.
* Eller fysisk, det vill säga oandlig.

# Ordagrant den andlige, :Grek.:ho…pneumantikos;Vg(lat.);spiritualis.

En andlig människa är en människa som betraktar saker och ting genom trons ögon. Hon ser saker och ting från Guds ståndpunkt. sett.

Kan dy inte se att hela världen är i gungning, massflykt från krig och tork, stora dela av vår värld står inför sin eget slut. resistenta bakterier, listan kan göras lång.
T o m i vårt land ser vi hur vintern minskat betänkligt.

Ser du inte detta, då vill du troligen inte se.
Citera
2017-02-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
”14 Men en själisk* människa tar inte emot det som kommer från Guds ande, ty det är dårskap från henne: och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt. 15 Den andliga människan # däremot bedömer verkligen allt, men själv bedöms hon av någon.

En andlig människa är en människa som betraktar saker och ting genom trons ögon. Hon ser saker och ting från Guds ståndpunkt. sett.

Kan dy inte se att hela världen är i gungning, massflykt från krig och tork, stora dela av vår värld står inför sin eget slut. resistenta bakterier, listan kan göras lång.

Du har inte visat att bibelns uppräkning av tecken på den sista tiden i Matt 24 innefattar global uppvärmning. Istället påstår du att den globala uppvärmningen är en farsot. Får jag påpeka att Matt 24 inte talar om.farsoter heller? Ska du hänvisa till bibeln kan man tycka att du ska välja skriftställen som passar.
Bättre har du fått lära dig på mötena.
Citera
2017-02-18, 18:34
Medlem
Citat:

Jag ser att det finns mycket mänskligt lidande men tror inte att lidandet är värre nu än tidigare. Vi lever längre och jag tror inte det är mera krig än förut. Skillnaden är att den tekniska utvecklingen har lett till att vi nu vet mycket mer om vad som händer i världen.

Sen vet jag inte om vintern minskat där jag bor. Förra vintern var svinkall med långa perioder av temperaturer under minus 20. Detta innebär inte att jag förnekar den globala uppvärmningen utan är bara ett svar på ditt påstående att vintern minskat i vårt land, något jag inte märkt ett dugg av.

Jag är rätt öppen för att ompröva mitt ställningstagande om någon kommer med argument som känns trovärdiga. Tyvärr lyckas du inte med det. Jag upplever att du famlar efter halmstrån för att få Bibelns sista tiden-beskrivning att passa med hur det är idag.
Citera
2017-02-18, 18:55
Medlem
Sen kan jag verkligen inte förstå vad en Gud skulle tjäna på att vara så otydlig i sin beskrivning av den sista tiden. Är det en rolig lek att se hur människor sitter och spekulerar? Vill den skrämmas lite bara kanske? Vill man bli trodd får man uttrycka sig tydligt och mycket mer precist än vad som är fallet med Bibeln om man vill övertyga folket att sista tiden är nu.
Citera
2017-02-18, 18:56
Medlem
Citat:

Och så glömmer du det väsentliga. Kopplingen till Bibeln.
Citera
2017-02-18, 18:56
Medlem
Citat:
Sen kan jag verkligen inte förstå vad en Gud skulle tjäna på att vara så otydlig i sin beskrivning av den sista tiden. Är det en rolig lek att se hur människor sitter och spekulerar? Vill den skrämmas lite bara kanske? Vill man bli trodd får man uttrycka sig tydligt och mycket mer precist än vad som är fallet med Bibeln om man vill övertyga folket att sista tiden är nu.
Och detta gäller nästan hela bibeln faktiskt. Allt är väldigt otydligt, om man inte endast cherrypickar och håller sig till det, förstås.
Citera
2017-02-18, 19:05
Medlem
Citat:
Fint att du kollar hänvisningar, en bra bit på vägen.

Uppenbarelseboken 11:18
Men nationerna blev vreda, och din egen vrede kom, och den fastställda tiden då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar jorden.”

2 Pet 3:9, 10

Så det finns fortfarande ett hopp.

Jag vore inte mycket att diskutera med om jag inte sätter mig in i vad du skriver innan jag svarar.

Och upp 11:18 har vi för några inlägg sedan redan diskuterat, det funkar inte heller.

Och näpp -i Petrus står det heller inget om miljöförstöringen.
Vill du göra fler försök?
Senast redigerad av Jhwh 2017-02-18 kl. 19:52.
Citera
2017-02-18, 19:28
Medlem
Citat:
Jag ser att det finns mycket mänskligt lidande men tror inte att lidandet är värre nu än tidigare. Vi lever längre och jag tror inte det är mera krig än förut. Skillnaden är att den tekniska utvecklingen har lett till att vi nu vet mycket mer om vad som händer i världen.

Sen vet jag inte om vintern minskat där jag bor. Förra vintern var svinkall med långa perioder av temperaturer under minus 20. Detta innebär inte att jag förnekar den globala uppvärmningen utan är bara ett svar på ditt påstående att vintern minskat i vårt land, något jag inte märkt ett dugg av.

Jag är rätt öppen för att ompröva mitt ställningstagande om någon kommer med argument som känns trovärdiga. Tyvärr lyckas du inte med det. Jag upplever att du famlar efter halmstrån för att få Bibelns sista tiden-beskrivning att passa med hur det är idag.
Vad sägs om att de senaste 4-5 åren har varit rekordvarma? Missat medierapporteringen?
Citera
2017-02-18, 19:55
Medlem
Citat:
Jo, men du kan inte se med andliga ögon längre.

Ett annat ord är sektfiltret som hen inte längre ser igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in