Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Goda råd, visst. Men gud kommer ju att plåga en i evigheters evighet om man bryter mot dem.
Dessutom vill han en massa andra saker, att man ska döda prostituerade, att man ska stena olydiga barn, att man inte ska ha kläder i olika material.....det rimmar illa med en figur som har skapat neutronstjärnor.
Jag kan tror att man plågar sig själv i evigheters evigheter om man ej ger upp och inser vad som är det bästa både för sig själv och andra och att man förmodligen får plågas tills man så att säga kapitulerar mot sin egna envisa egoismen.
Bryter du mot detta till exempel mördar någon så plågar du ju dig själv och din omgivning. Kan du tänka dig saken ur det perspektivet?
Kan Gud mena att du skall ta bort din egen lättja och sexuella frustration genom detta att betala för sex eller sälja dig för sex? Döda handlingen prostitution så att säga.
Att allt detta du räknat upp är metaforiska och ej bokstavligt talat så?
När jag diskuterar ämnet Gud så är jag öppen för alla synvinklar.
Själv lever jag som alla andra människor kan tänkas göra. Ljuger ibland, rädd ibland, lustar mig med allt möjligt och svär samt beter mig som ett arsel ibland. Mår jag bra av det? Nä!
Men är definitivt inte religiös och går omkring med dessa krav och tankar i min vardag.
Spekulerar/tolka och tänker gärna på saken som här inne på religionstråden.
Funderar på varför man gärna som människa vill säga: vi lever i sista tiden enligt bibeln he, he, he!
Är det ett hot mot sina medmänniskor eller högmod: jag minsann har tagit emot Jesus och är skonad från det kommande helvetet.