Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Ja, och nu får du förklara hur det är relevant med Mat 24. Det är en rätt allmän uppfattning att ni TROR att ni har rätt, att ni "har sanningen" som JV säger, men bevisa det då.
Jag vet inte exakt vad du frågar efter: Matteus 24 handlar om "sista tiden", "tidens slut", "Herrens dag", "de sista dagarna" som resten av bibeln pekar fram emot. Daniels profetior visar tydligt att det kommer att uppstå några världsvälden efter hans tid, på Babylons tid. Den sista världsväldet tas bort av Gud (genomförd av Jesus):
"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike.
Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Men innan dess ska det vara en period där t.ex. kunskapen om detta skulle bli uppenbarad, enligt dom skriftställen jag hänvisade till
DingusMcDuck.
Detta med sista tiden innan Guds ingripande på jorden, och själva Guds ingripande är ett genomgående temat i hela bibeln, från och med 1mose 3:15 till sista meningen i Uppenbarelseboken, den röda tråden är Guds kungarike som ska ta bort all sorg och död på jorden:
"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”"(Upp 21:3-4 Bibel2000)
Som sagt, jag vet inte exakt vad du frågar efter, men du kan få några skriftställen som behandlar detta, och sedan får du precisera vad det är jag ska svara på.
- Han sade till mig: ”Människa! Du skall veta att synen avser den sista tiden.” (Daniel 8:17 Bibel2000)
”Nu låter jag dig veta vad som kommer att ske i vredens sista skede: det är om den sista tiden det handlar. (Daniel 8:19 Bibel2000)
- "... ända till den sista tiden. Ty den utsatta tiden är ännu inte inne.(Daniel 11:35 Bibel2000)
- "Det blir en tid av betryck som aldrig förr, från det att folket föddes och intill den tiden." (Daniel 12:1 Bibel2000)
- "försegla boken ända till den sista tiden. " (Daniel 12:4 Bibel2000)
- "Gå, Daniel. Orden hålls hemliga och förseglade intill den sista tiden."(Daniel 12:9 Bibel2000)
- "vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?(Matt 24:3 Bibel2000)
- När ni ser den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel har talat om" (Matt 24:3,15 Bibel2000)
- Detta är Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart skall ske... Jag kom i hänryckning på Herrens dag "(Upp 1:1,10 Bibel2000)
Hela uppenbarelseboken handlar om den "sista tiden", "ändens dag", "herrens dag". Att "Herrens dag" syftar på den sista tiden bekräftas i nästa punkt:
- När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst... som (om) vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här. (2Thess 2:1,2 Bibel2000)
- "Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer" (Apg 2:20 Bibel2000)
Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. (Matteus 24:29 Bibel2000)
- "ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten." (1Thess 5:2 Bibel2000)
"Det förstår ni ju att om husägaren visste vid vilken tid på natten tjuven kom, skulle han hålla sig vaken och hindra honom från att bryta sig in i huset. Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen." (Matteus 24:43-44 Bibel2000)
"Men Herrens dag kommer som en tjuv. Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås." (2Petrus 3:10 Bibel2000)
- "Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår." (2Tim 3:1 Bibel2000)