2012-11-26, 17:18
Medlem
kastanjekrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poochie
Fick igår Sertralin TEVA utskrivet, tog även den första tabletten i samband med lunchen runt 12-tiden.
Jag mådde normalt under större delen av dagen bortsett från en lätt känsla av att jag var lite luftig i skallen.
Vaknade sedan upp runt midnatt efter att jag enbart sovit några timmar och mådde förjävligt fysiskt, jag var skakis i kroppen, kunde inte skilja på varmt och kallt, hackade tänder för att sedan lägga en rejäl pizza, utöver det var jag tvungen att urinera med röven i någon timme innan magen lugnade sig.
Kan även tillägga att mitt hjärta slog en aning snabbare under tiden det var som värst, är det någon fara att känna så här under de första veckorna eller är det normen hos de som tar sertralin?

Uscha! Hur många mg började du med? Jag hade också biverkningar när jag började men inte lika tydliga som dina. Mina bestod mer av mardrömmar och att jag hela tiden gick runnt och var arg och på gränsen till våldsam. Det gick över efter några veckor och nu har jag ätit sertralin i snart ett år. Om jag gämnför med förra året mår jag toppen även fast min familj tycker att jag har förändrats (till det sämre).
___
Hur länge har ni använt sertralin och hur känner ni inför att sluta med medecinen?
Citera
2012-11-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Uscha! Hur många mg började du med? Jag hade också biverkningar när jag började men inte lika tydliga som dina. Mina bestod mer av mardrömmar och att jag hela tiden gick runnt och var arg och på gränsen till våldsam. Det gick över efter några veckor och nu har jag ätit sertralin i snart ett år. Om jag gämnför med förra året mår jag toppen även fast min familj tycker att jag har förändrats (till det sämre).
___
Hur länge har ni använt sertralin och hur känner ni inför att sluta med medecinen?

Jag fick rekommendationen av börja med halva tabletter (alltså enbart 25 mg) under den första veckan för att sedan trappa upp till hel, även om jag (troligen) tar en klen dos så var biverkningarna riktigt hemska under de allra första dagarna, jag vaknar fortfarande upp ibland och mår dåligt men inte i närheten av hur det var tidigare.

Jag har precis börjat och märker redan en sorts skillnad, jag känner mig rätt känslolös (inte direkt känslokall) och det är mer än positivt för tillfället, jag får se hur länge jag ska gå på pillerna.
Citera
2012-11-28, 20:22
Medlem
BrittIngers avatar
Usch ska just ta min första, tror jag gör som du och tar en halv då
Citera
2012-11-28, 20:24
Medlem
Jag råkade äta sambons Sertralin 100mg om dagen i en vecka och har aldrig mått så dåligt. Hade hjärtklappning ca 20 gånger i timmen.
Senast redigerad av MissNathalie 2012-11-28 kl. 20:26.
Citera
2012-11-28, 21:37
Medlem
BrittIngers avatar
måste ju säga efter att ha läst tråden, att väldigt många fått sömnproblem och ångest av de här pillren. Undrar varför jag fick dem, då mina problem är just sömnlöshet och ångest??
Jajja, knapra och se glad ut antar jag
Citera
2012-11-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrittInger
måste ju säga efter att ha läst tråden, att väldigt många fått sömnproblem och ångest av de här pillren. Undrar varför jag fick dem, då mina problem är just sömnlöshet och ångest??

Min sambo fick börja äta Sertralin pga. sömnproblem. Läkaren trodde att sömnproblemen berodde på depression. Han sover fortfarande dåligt så här några månader senare så det hjälpte inte för honom. Tack och lov så får han Imovane att sova på.
Citera
2012-11-28, 22:42
Medlem
Citat:

Jag har inte fått några sömnproblem, snarare tvärt om, sover som en gris när jag väl lägger mig, det är själva uppvaknandet som kan vara ett helvete. Det är då illamåendet kommer.
Citera
2012-11-28, 22:45
Medlem
BrittIngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poochie
Jag har inte fått några sömnproblem, snarare tvärt om, sover som en gris när jag väl lägger mig, det är själva uppvaknandet som kan vara ett helvete. Det är då illamåendet kommer.
Det lät bättre, det är alltid skit att vakna men sömnen måste jag få ordning på snart. Får väl se om det biter, atarax var bara skräp
Citera
2012-11-28, 22:49
Medlem
Citat:
Det lät bättre, det är alltid skit att vakna men sömnen måste jag få ordning på snart. Får väl se om det biter, atarax var bara skräp

Jag önskar dig lycka till iallafall, hoppas att du slipper undan det värsta och att det går bra för dig i det långa loppet

Ska ta och sova nu, upp till KBT imorgon. Goder natt
Citera
2012-11-29, 19:49
Medlem
BrittIngers avatar
Kan inte påstå att jag lusläst mastodonttråden, men ni som fick mag-ras, gick det över sedan? Min mage säckade ihop totalt, och eftersom jag, om man skall gå efter företagshälsans senaste uträkning av idealvikt, redan har tio kilos undervikt så känns det som en dum sak om jag skall bajsa vatten alltför länge?
Citera
2012-11-30, 16:30
Medlem
Citat:
Kan inte påstå att jag lusläst mastodonttråden, men ni som fick mag-ras, gick det över sedan? Min mage säckade ihop totalt, och eftersom jag, om man skall gå efter företagshälsans senaste uträkning av idealvikt, redan har tio kilos undervikt så känns det som en dum sak om jag skall bajsa vatten alltför länge?

Hej
Jag har (som jag tidigare skrev) trappat ner på Sertralinet och ska sluta helt på söndag, sen blir det ett uppehåll på ca 2 veckor innan jag får börja med nån ny. Men magen har blivit bättre, i stället för att gå på muggen 4 gg/timmen så är det bara 1 ggr/timmen. Men för de flesta går ju dessa problem över efter nån/några veckor, tyvärr dock inte för mig. Å andra sidan blir det ju andra problem för mig när jag nu drar ner och ska göra uppehåll med medicinen, dvs kan inte jobba, yrsel, ännu mer nedstämdhet, gråtmild, ångest och mycket annat, men jag vet att jag kan klara det och att nästa medicin säkert kommer att hjälpa!
Det som är viktigt när magen pajar är att få i sig vätskeersättning annars mår man ännu sämre. Pga magproblemen måste jag nu äta tillskott av diverse vitaminer mm eftersom inget av det man äter stannar i kroppen....
Citera
2012-11-30, 16:35
Medlem
BrittIngers avatar
Tack för info, i "hälso" forumet slog de fast att jag inte var underviktig, företagshälsovården räknar kanske knäppt så jag oroar mig inte för viktnedgången längre.
Men extra vitamin och vätska är nog behövligt, lycka till med avslutet och ha en fin helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in