2018-02-03, 14:08
Medlem
Yrsel av insättning av SSRI

Jag har käkat sertalin nu i totalt 3 veckor. Först en vecka 25 mg och därefter 50 mg i två veckor. Första gången jag käkar antideppresiva och tyckte insättningen var rätt jobbig. De flesta bieffekterna har börjat försvinna men yrseln har jag fortfarande.

Är det normalt att efter 3 veckor fortfarande känna yrsel och kommer det försvinna eller passar sertralin troligen inte mig? För annars så börjar jag känna mig något bättre mot ångesten som jag har problem med.

Eller så är det kanske mitt psykiska mående som gör att jag får yrsel? För jag känner mig också psykiskt utmattad nu efter att jag insjuknat i en period med ökad ångest, panikattacker o dålig sömn. Kan det vara så min utmattning gör så yrseln kommer eller är det troligtvis bieffekt av sertalin, och kommer den försvinna isåfall?
Citera
2018-02-03, 14:20
Medlem
Jag käkade sertralin i ca 1,5 år och fick aldrig någon form av effekt eller bieffekt. Det jag kan bidra med är att läkaren sa till mig att insättningsfasen kan innebära bland annat yrsel och att bieffekterna av insättningen kan vara i flera månader.
Citera
2018-02-03, 14:27
Medlem
Insättningssymptomen brukar pågå i 2-4 veckor men ibland kan det pågå i 5-6 veckor och längre.
Citera
2018-02-03, 14:27
Medlem
Insättningen kan vara jobbig.
Förhöjd ångest var något jag kände av.

Med facit i hand så ångrar jag till 100% att jag lät läkaren övertala mig att börja med SSRI.

Har varit fri från detta gift i några år nu men känner fortfarande av bieffekter.
Troligen är de livslånga.
SSRI fuckar upp hjärnan för resten av livet.

SSRI is not a safe drug.
Citera
2018-02-03, 14:35
Medlem
Så det är en bieffekt som troligtvis går över? Det jag är orolig för är ifall det inte går över och jag måste sätta ut sertralin vilket jag verkligen inte vill göra.
Citera
2018-02-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN
Så det är en bieffekt som troligtvis går över? Det jag är orolig för är ifall det inte går över och jag måste sätta ut sertralin vilket jag verkligen inte vill göra.
Ja, det skulle jag säga. Det sägs att det tar 4-6 veckor innan full effekt, så att ge upp det efter 3 veckor rekommenderar jag inte.
Citera
2018-02-03, 14:48
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Jag har käkat sertalin nu i totalt 3 veckor. Först en vecka 25 mg och därefter 50 mg i två veckor. Första gången jag käkar antideppresiva och tyckte insättningen var rätt jobbig. De flesta bieffekterna har börjat försvinna men yrseln har jag fortfarande.

Är det normalt att efter 3 veckor fortfarande känna yrsel och kommer det försvinna eller passar sertralin troligen inte mig? För annars så börjar jag känna mig något bättre mot ångesten som jag har problem med.

Eller så är det kanske mitt psykiska mående som gör att jag får yrsel? För jag känner mig också psykiskt utmattad nu efter att jag insjuknat i en period med ökad ångest, panikattacker o dålig sömn. Kan det vara så min utmattning gör så yrseln kommer eller är det troligtvis bieffekt av sertalin, och kommer den försvinna isåfall?

Jag mådde otroligt dåligt av Sertralin och fick byta preparat.
Först vid tredje preparatet hittade jag rätt.

Det är inte alls ovanligt att man behöver pröva några olika för att hitta det som fungerar bäst för just dej.

Diskutera saken med din läkare, men mitt råd är att försöka med en annan medicin.

Jag har absolut inga negativa bieffekter av medicinen jag tar nu.
Jäkligt skönt faktiskt.
Citera
2018-02-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incarcerate
Ja, det skulle jag säga. Det sägs att det tar 4-6 veckor innan full effekt, så att ge upp det efter 3 veckor rekommenderar jag inte.

Jag har redan börjat känna lite effekt på min ångest och jag har stora hopp om dess effekt mot min ångest då det känns som det blir bättre för varje dag. Men det är inte effekten jag är orolig över utan att yrseln inte försvinner.
Citera
2018-02-03, 20:01
Medlem
SvartaBjorns avatar
Trådar sammanfogade.
/Moderator
Citera
2018-02-05, 21:51
Medlem
Om jag har slutat med sertralin i fem dagar, hur blir det då om jag börjar igen? Får jag börja om så att det kommer att ta veckor innan nån eventuell effekt kommer eller har jag kvar tillräckligt i kroppen för att bara fortsätta? Orkar inte tänka.
Citera
2018-02-08, 18:00
Medlem
Har käkat sertralin nu i sammanlagt 4 veckor, en vecka på 25 mg och 3 veckor på 50 mg. Jag har känt mig ångestfri stundtals senaste veckan men skiftar mycket ångestfri och ångest. Känns som att ångesten börjar bli mer oftare senaste dagarna. Hur länge borde jag vänta innan jag överväger doshöjning till 75mg? Har känt sertralinets effekt stundtals men känns som den inte är tillräcklig.
Citera
2018-02-09, 03:44
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Har käkat sertralin nu i sammanlagt 4 veckor, en vecka på 25 mg och 3 veckor på 50 mg. Jag har känt mig ångestfri stundtals senaste veckan men skiftar mycket ångestfri och ångest. Känns som att ångesten börjar bli mer oftare senaste dagarna. Hur länge borde jag vänta innan jag överväger doshöjning till 75mg? Har känt sertralinets effekt stundtals men känns som den inte är tillräcklig.
Jag hade ökat. Vad har din läkare sagt? Om inget, så hade jag ökat.

Behandlingen bör starta med 25 mg dagligen, och därefter ökas till 50 mg dagligen efter en vecka. Dosen kan sedan ökas med 50 mg i taget under ett antal veckor. Den maximalt rekommenderade dosen är 200 mg dagligen.
https://www.fass.se/LIF/product?user...20060309000020
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in