2014-11-22, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Har tagit sertralin i 2 veckor nu och har inga som hellst biverkningar för tillfället. Hoppas det förblir så.
Hur upplever ni det med biverkningarna, kom dom på en gång eller efter flera veckor?
Tar 50 mg.

Gött, ska höja ifrån 25 till 50 ikväll. Hoppas jag slipper också
Citera
2014-11-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon84
Gött, ska höja ifrån 25 till 50 ikväll. Hoppas jag slipper också

Har ökat från 25 till 50mg och känner absolut ingen skillnad, var rädd för nya biverkningar men känner nog inget speciellt. Svettades lite väl mycket i söndags men mån+tis denna vecka känns precis som när jag åt 25mg. Ska öka till 75mg efter denna vecka så får vi se. Har läst att många tycker det var värst att öka ifrån 25 till 50?
Citera
2014-11-25, 13:44
Medlem
CrimeMeds avatar
Hej!

Jag gick på sertralin ca 6 mån. Läkaren sa att jag skulle må dåligt dom första 3 veckorna, jag mådde dåligt i 4 månader sen gick det över till att jag blev självmordsbenägen. Hände ingenting under den perioden som skulle ha påverkat mig, så det var bara pga medicinen. Jag försöker få alla dom jag känner att inte börja på dom, men nu när jag läser här så verkar det funka för några. Det är ju skitbra, faktiskt. Jag bytte sedan till en annan medicin som hjälpte i början, jag blev en helt ny person. Inte alls lika deprimerad och jag kunde faktiskt gå upp på morgonen utan att känna "varför vaknade jag ens, varför dog jag inte i sömnen".

Intressant hur medicin kan påverka hjärnan SÅ mycket att hela ens inställning ändras.

Bra en liten inflik från mig, hehe.

Lycka till allihopa!
Citera
2014-11-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrimeMed
Hej!

Jag gick på sertralin ca 6 mån. Läkaren sa att jag skulle må dåligt dom första 3 veckorna, jag mådde dåligt i 4 månader sen gick det över till att jag blev självmordsbenägen. Hände ingenting under den perioden som skulle ha påverkat mig, så det var bara pga medicinen. Jag försöker få alla dom jag känner att inte börja på dom, men nu när jag läser här så verkar det funka för några. Det är ju skitbra, faktiskt. Jag bytte sedan till en annan medicin som hjälpte i början, jag blev en helt ny person. Inte alls lika deprimerad och jag kunde faktiskt gå upp på morgonen utan att känna "varför vaknade jag ens, varför dog jag inte i sömnen".

Intressant hur medicin kan påverka hjärnan SÅ mycket att hela ens inställning ändras.

Bra en liten inflik från mig, hehe.

Lycka till allihopa!

Vad bytte du till för medicin då?
Citera
2014-11-27, 12:41
Medlem
CrimeMeds avatar
Citat:
Vad bytte du till för medicin då?

Mirtazapin
Citera
2014-11-27, 12:58
Medlem
Bytte också till Mirtazapin. Funkade mycket bättre. Dock bör man vara beredd på att man blir "benzotrött" på mornarna i början.
Citera
2014-11-27, 23:30
Medlem
CrimeMeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins
Bytte också till Mirtazapin. Funkade mycket bättre. Dock bör man vara beredd på att man blir "benzotrött" på mornarna i början.

Fan, du har helt rätt i det du säger... men jag är fortfarande det, efter väldigt lång tid. Käkar 45mg egentligen, men har minskat sj till 30 för att jag inte ska vara lika trött. Helt sjukt egentligen, haha
Citera
2014-11-28, 00:27
Bannlyst
Citat:
Fan, du har helt rätt i det du säger... men jag är fortfarande det, efter väldigt lång tid. Käkar 45mg egentligen, men har minskat sj till 30 för att jag inte ska vara lika trött. Helt sjukt egentligen, haha

Att sänka dosering behöver inte medföra minskad trötthet, snarare motsatsen. Mirtazapin har en högre återupptagningshämning på noradrenalinet i högre doser. Något att tänka på!
Citera
2014-11-28, 09:07
Medlem
Citat:
Mirtazapin

Åt det våren och sommaren 2014, fick världens mardrömmar av dem och gick upp rätt mycket i vikt trotts att jag tränar riktigt mycket och äter hälsosamt i rätt portioner. Men riktigt kul att de verkar funka för dig! =)
Citera
2014-11-28, 13:17
Medlem
CrimeMeds avatar
Citat:
Åt det våren och sommaren 2014, fick världens mardrömmar av dem och gick upp rätt mycket i vikt trotts att jag tränar riktigt mycket och äter hälsosamt i rätt portioner. Men riktigt kul att de verkar funka för dig! =)

Enda sedan jag började med antidepp har jag gått upp 12kg. Har inte brytt mig om just det tidigare pga ville hellre inte vara självmordsbenägen och sjukt deprimerad, men nu så känner jag faktiskt att det är dags att ta tag i det. Men har hört att det är svårt att gå ner sålänge man käkar det? Eller är det en myt?

Trevlig helg people!
Citera
2014-11-28, 13:49
Medlem
Citat:
Enda sedan jag började med antidepp har jag gått upp 12kg. Har inte brytt mig om just det tidigare pga ville hellre inte vara självmordsbenägen och sjukt deprimerad, men nu så känner jag faktiskt att det är dags att ta tag i det. Men har hört att det är svårt att gå ner sålänge man käkar det? Eller är det en myt?

Trevlig helg people!

Mycket bra fråga. Tror man bör prata med en dietist eller så. Jag har för mig att jag läst något om att det ska finnas serotinin i magen också och inte bara i hjärnan så det är därför SSRI påverkar vikten. Men det är taget lite ur luften och kommer inte ihåg vart jag läst det. Men det är väl som all annan träning och vikt, ät lagomt och varierat, träningspass varje vecka men det som avgör är vardagsmotionen som promenader osv. Jag har nog legat rätt stabilt sedan jag började med Zoloft (visserligen bara typ 1,5 månad som jag käkat) med Mirtazapinet märkte jag rätt snabbt. Alla är vi olika.
Citera
2014-11-29, 00:05
Medlem
CrimeMeds avatar
Citat:
Mycket bra fråga. Tror man bör prata med en dietist eller så. Jag har för mig att jag läst något om att det ska finnas serotinin i magen också och inte bara i hjärnan så det är därför SSRI påverkar vikten. Men det är taget lite ur luften och kommer inte ihåg vart jag läst det. Men det är väl som all annan träning och vikt, ät lagomt och varierat, träningspass varje vecka men det som avgör är vardagsmotionen som promenader osv. Jag har nog legat rätt stabilt sedan jag började med Zoloft (visserligen bara typ 1,5 månad som jag käkat) med Mirtazapinet märkte jag rätt snabbt. Alla är vi olika.

Ait ait, man. Har också funderingar på att byta men får(?) tydligen inte det nu. Jag har tränat en del och tänker alltid på vad jag äter(mer pga ibs än att jag vill gå ner i vikt) men jag har känt mig SÅÅÅÅ jävla uppsvullen med Mirtazapin.

Hur tycker du Zoloft funkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in