2018-06-06, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 36360
Kommer börja använda Sertralin för andra gången inom kort, startar någon gång nästa vecka. Jag är mycket känslig för den här medicinen, och insättningen sist var väldigt kämpig. Mitt mål är att stå på 50 mg första juli.
Är det smartast att öka med 12,5 mg per vecka? Eller stå på 25 mg två veckor sen öka till 50 direkt? Börjar med 12,5 iallafall.
Tacksam för svar

Jag började för 10 dagar sen med 50mg och ökade efter en vecka till 75mg. Den här insättningen blev extremt kämpig och jag mår mycket sämre (psykiskt, inga fysiska symptom direkt) än innan jag började med Sertralinet. Men jag hoppas det vänder snart.

Så enligt min personliga erfarenhet är en sån intrappning för snabb, för mig iaf., och jag (som total lekman) skulle rekommendera att öka med 12,5mg per vecka.
Citera
2018-06-11, 19:59
Medlem
Jag har precis börjat med Sertralin Bluefish 50mg för första gången mot depression och undrar vad ni har för erfarenheter av det. Hjälper det i längden? Mår ni bättre av den? Hur länge äter man den? Kan man förväntas gå tillbaka till arbetet bara för att man börjat äta medicin eller vad händer nu liksom.. Tacksam för svar..
Citera
2018-06-12, 17:21
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Testa gå upp i dos. Jag hittade min rätta dos först vid 200mg.

Min rätta dos visade sig vara 250 mg.
Citera
2018-06-24, 22:10
Medlem
Har käkat skiten i 4 månader, 100mg om dagen, och jag känner inte nån jävla skillnad. Varken effekt eller bieffekt.

Jo, min puls som var hög utav stress har gått ner men resterande stressyndrom, depression och ångest är kvar. Vad fan...
Citera
2018-07-29, 08:33
Medlem
Fick börja på 50mg och köra på det en månad. Fick först venlafaxin men fyran vad kasst jag mådde av det.

Nu fått utskrivet 200 tabletter till och ökat till 100mg.

Hade faktiskt ingen direkt sexlust innan då jag inte varit så aktiv på den fronten innan så den bieffekten gör inget haha. Däremot har den hjälpt mig. Mådde mycket dåligt innan och självmedicinerade med benso och kunde ligga i sängen hela dagarna och allt kändes grått.

Jag är på 3e dagen nu sedan doshöjningen och inte märkt av nån bieffekt så då verkar det som man klarat sig från det. Känns som 100mg är en mer lagom dos för mig.

Har beställt 5-htp med men läste det inte var så bra att blanda med sertralin?
Citera
2018-07-29, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Fick börja på 50mg och köra på det en månad. Fick först venlafaxin men fyran vad kasst jag mådde av det.

Nu fått utskrivet 200 tabletter till och ökat till 100mg.

Hade faktiskt ingen direkt sexlust innan då jag inte varit så aktiv på den fronten innan så den bieffekten gör inget haha. Däremot har den hjälpt mig. Mådde mycket dåligt innan och självmedicinerade med benso och kunde ligga i sängen hela dagarna och allt kändes grått.

Jag är på 3e dagen nu sedan doshöjningen och inte märkt av nån bieffekt så då verkar det som man klarat sig från det. Känns som 100mg är en mer lagom dos för mig.

Har beställt 5-htp med men läste det inte var så bra att blanda med sertralin?

Risken för serotonergt syndrom ökar om du blandar dessa preparat, så undvik!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom
Citera
2018-07-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton1234
Risken för serotonergt syndrom ökar om du blandar dessa preparat, så undvik!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom

Okej, tack för det svaret. Hur är det med melanotin som jag tänkte ta till sömnen?
Citera
2018-07-30, 06:02
Medlem
Citat:
Okej, tack för det svaret. Hur är det med melanotin som jag tänkte ta till sömnen?

Ingen fara! Glöm inte att melatonin är bättre i lägre doser, ta exempelvis hellre 1 mg än 10.
Citera
2018-07-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton1234
Ingen fara! Glöm inte att melatonin är bättre i lägre doser, ta exempelvis hellre 1 mg än 10.

Okej, tack. Det är 3mg tabletter jag har så kanske kan dela dom då.

Är inne på 4e dagen på 100mg inga biverkningar vad jag märkt. Körde en månad 50mg och gick nu upp till 100mg och visst fan e man positivare.
Citera
2018-07-30, 09:10
Medlem
Citat:
Okej, tack. Det är 3mg tabletter jag har så kanske kan dela dom då.

Är inne på 4e dagen på 100mg inga biverkningar vad jag märkt. Körde en månad 50mg och gick nu upp till 100mg och visst fan e man positivare.

Fint!
Själv drabbas jag av extrema svettningar så får leta vidare efter något som funkar.
Citera
2018-07-30, 15:43
Medlem
Någon som vet om det är farligt att blanda med gaba tabletter? Hittar ingen info om det.
Citera
2018-07-30, 16:09
Medlem
Citat:
Någon som vet om det är farligt att blanda med gaba tabletter? Hittar ingen info om det.

GABA i tillskottsform passerar inte blodhjärnbarriären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in