2026-07-11, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericccb77
Jag fick 50mg utskrivet för 2 veckor sedan och började ta en varje morgon.

För två dagar sedan prata jag med läkare och hon jag sa att jag inte kände något, då sa hon att jag ska höja till 100mg så nu har jag tagit det på morgonen dessa två dagar. När tror ni jag kommer börja känna något.

Mådde du inte ens dåligt av insättningen till 50mg?

Jag lider också av GAD och hälsoångest och har provat en del SSRI men slutat med alla. Sertralin mådde jag mest tung i huvudet och orolig mage. Escitalopram gav mig kraftig ångest första tiden. Så det varierar kraftigt.

Sedan tar det mycket längre än två veckor för att märka skillnad i hur man tänker och mår. Det är ingen on/off-switch vi pratar om. Hjärnan är plastisk och du är van att tänka och reagera på ett visst sätt. Med hjälp av antidepressiva(och terapi) kan du få nya vanor, men det tar tid. Vänta 3 månader, om det skett en förändring kommer du nog på dig själv med att tänka saker som "hmm, jag har mått rätt bra hela veckan".

Med det sagt är effekten av antidepressiv medicin individuell. I utländska forum pratas det om att man kan göra DNA-tester och sedan göra en analys av vilka antidepressiva mediciner som troligen bäst kommer fungera på just dig. Sverige är såklart lite efter med allt sånt här men jag kollade med Google Gemini och den säger att det börjar introduceras i Sverige. Privata alternativ finns troligen. Ta och sök lite. Det kan hända att du genetiskt inte får bra effekt av sertralin.
Citera
2026-07-15, 04:01
Medlem
Tack för svaret. Kände mig tung i huvudet första veckan och mådde lite illa då och då på 50mg men sen slutade. Sen när jag höjde till 100mg så kände jag inte så mycket heller och magen är det inga problem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in