Har nog läst tidigare här på FB att det brukar vara sås-bas som används i pizza-såsen och på kebaben.
Den exakta sammansättningen är sällan helt precis. Vanligtvis handlar det om rapsolja i kombo med konsistensgivare och aromämnen, samt salt i olika former och citronsyra.
Vi har diskuterat det här ämnet tidigare: (FB) Såsbas
Majo, gräddfil, vitlök o lite kryddor blir gött och påminner om dom jag käkat. Är man tung på att göra en go majo med bra syra osv så är det optimalt annars tycker jag det är svårt att hitta en bra majo i dom vanliga affärerna. Hellmans är väl ok.
Gillar du vitlökssås tycker jag du ska utforska alla möjliga recept på Aioli som finns. När du väl funnit rätt Aioli kommer du aldrig vilja ha något annat i vitlökssåsväg. En restaurang i stan har en Aioli som är typ 99.9% vitlök och helt annorlunda mot alla man kan köpa på affären. Ett pommes i den och du är i garlic-heaven!
Mitt bästa tips till Aioli/vitlökssås är att lägga pressad vitlök i lite vatten och sedan använda vattnet i såsen. Blir mycket mildare och rundare vitlökssmak, inte alls så skarp.
Mitt bästa tips till Aioli/vitlökssås är att lägga pressad vitlök i lite vatten och sedan använda vattnet i såsen. Blir mycket mildare och rundare vitlökssmak, inte alls så skarp.
Väldig stor skillnad i mitt tycke.
Hur länge lägger du den i vatten? I kylen över natten eller använder du den direkt? Blir det inte vattnigt?
misstänker lättfil + italiensk salladskrydda + vitlöksolja från den där flaskan med hackad vitlök i olja som dom alltid har vid pizzaugnen.. alltid när man beställer vitlöksås till kebabpizza så flyter oljan på ytan... skakar burken så det blandas innan dom ställer den på pizzakartongen.
Defintivt nån form av youghurt och sen nåt fetare som majonnäs eller creme fraishe.. blandat
Det är basen och lite vatten ochså men det kände man ju till sen urminnes tider
På nästan alla pizzerior/kebabställen finns det en mild vitlökssås till försäljning, har testat i stort sett allt som finns att köpa i vanliga affärer, men smaken är miltals ifrån - det smakar mest som fet, kletig dressing med pressad vitlök i, istället för den milda, goda smaken på pizzeria-såsen.
Var kan man köpa pizzeria-vitlökssåsen?
Kan man göra den själv? Recept?
Någon måste ju veta! Det blir dyrt att betala 20 spänn burken till Ahmed var och varannan dag...
jobbade på en finare pizzeria coh dom använde då Santa Marias kebabkrydda i såsen. har dock aldrig sett den i butik.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!