• 8
  • 9
2016-10-25, 10:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vet du vad denna alba-bas innehåller ?

Har nog läst tidigare här på FB att det brukar vara sås-bas som används i pizza-såsen och på kebaben.
Den exakta sammansättningen är sällan helt precis. Vanligtvis handlar det om rapsolja i kombo med konsistensgivare och aromämnen, samt salt i olika former och citronsyra.

Vi har diskuterat det här ämnet tidigare: (FB) Såsbas

~Paul~
Citera
2016-10-25, 13:13
Medlem
elpepes avatar
Majo, gräddfil, vitlök o lite kryddor blir gött och påminner om dom jag käkat. Är man tung på att göra en go majo med bra syra osv så är det optimalt annars tycker jag det är svårt att hitta en bra majo i dom vanliga affärerna. Hellmans är väl ok.
Citera
2016-10-25, 14:06
Medlem
MartinStLouiss avatar
När man inte orkar göra sin egen vitlökssås så tycker jag att Rydbergs Vitlöksdressing passar bra.
Citera
2016-10-25, 22:22
Medlem
Gillar du vitlökssås tycker jag du ska utforska alla möjliga recept på Aioli som finns. När du väl funnit rätt Aioli kommer du aldrig vilja ha något annat i vitlökssåsväg. En restaurang i stan har en Aioli som är typ 99.9% vitlök och helt annorlunda mot alla man kan köpa på affären. Ett pommes i den och du är i garlic-heaven!
Citera
2016-10-27, 17:57
Medlem
Imbazs avatar
Mitt bästa tips till Aioli/vitlökssås är att lägga pressad vitlök i lite vatten och sedan använda vattnet i såsen. Blir mycket mildare och rundare vitlökssmak, inte alls så skarp.

Väldig stor skillnad i mitt tycke.
Citera
2016-10-30, 22:14
Bannlyst
Majonnäs lite vatten socker salt och pressad eller granulerad vitlök. Vispa ihop. Voila.
Citera
2016-10-30, 23:14
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Mitt bästa tips till Aioli/vitlökssås är att lägga pressad vitlök i lite vatten och sedan använda vattnet i såsen. Blir mycket mildare och rundare vitlökssmak, inte alls så skarp.

Väldig stor skillnad i mitt tycke.
Hur länge lägger du den i vatten? I kylen över natten eller använder du den direkt? Blir det inte vattnigt?
Citera
2016-11-02, 19:34
Medlem
japanskbruds avatar
misstänker lättfil + italiensk salladskrydda + vitlöksolja från den där flaskan med hackad vitlök i olja som dom alltid har vid pizzaugnen.. alltid när man beställer vitlöksås till kebabpizza så flyter oljan på ytan... skakar burken så det blandas innan dom ställer den på pizzakartongen.
Citera
2023-02-25, 22:42
Medlem
Prova toum istället Libanesisk vitlökssås.

https://www.youtube.com/watch?v=yn7CFFVtJz8
Citera
2023-02-25, 22:47
Medlem
Gör en vanlig kebabsås och lägg till vitlök tills du är nöjd.

Det är deras hemlighet.

En grundsås och addera tilläggen efteråt.

Och det ska vara den såsen med 0,5 dl Fanta.

Helt suverän. Och exakt som pizzerians.
Citera
2023-02-26, 09:00
Medlem
Sladdarens avatar
Defintivt nån form av youghurt och sen nåt fetare som majonnäs eller creme fraishe.. blandat
Det är basen och lite vatten ochså men det kände man ju till sen urminnes tider
Citera
2023-02-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit
På nästan alla pizzerior/kebabställen finns det en mild vitlökssås till försäljning, har testat i stort sett allt som finns att köpa i vanliga affärer, men smaken är miltals ifrån - det smakar mest som fet, kletig dressing med pressad vitlök i, istället för den milda, goda smaken på pizzeria-såsen.

Var kan man köpa pizzeria-vitlökssåsen?

Kan man göra den själv? Recept?

Någon måste ju veta! Det blir dyrt att betala 20 spänn burken till Ahmed var och varannan dag...
jobbade på en finare pizzeria coh dom använde då Santa Marias kebabkrydda i såsen. har dock aldrig sett den i butik.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in