2014-06-15, 23:22
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniperCow
Jag har fått ett recept från en kille som jobbar på pizzeria, detta är deras recept:

4vitlöksklyftor
1burk majonnäs (äkta) 450g
1msk salladskrydda
1/2msk aromat
1tsk svartpeppar
1,5msk persilja
1/2tsk vitpeppar
1/2 gurka (riven)
2/3liter a-fil 3%
500g Naturell turkisk yoghurt

Har inte provat det själv, men jag tycker det ser lovande ut.
Prova det gärna och återkom med rapport
Gjorde precis en sådan till kvällsmaten Smaskig som fan.
Citera
2014-06-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Gjorde precis en sådan till kvällsmaten Smaskig som fan.

Ingen som har ett recept med denna fast mindre volym? Känns jobbigt att räkna själv
Citera
2014-06-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SniperCow
Jag har fått ett recept från en kille som jobbar på pizzeria, detta är deras recept:

4vitlöksklyftor
1burk majonnäs (äkta) 450g
1msk salladskrydda
1/2msk aromat
1tsk svartpeppar
1,5msk persilja
1/2tsk vitpeppar
1/2 gurka (riven)
2/3liter a-fil 3%
500g Naturell turkisk yoghurt

Har inte provat det själv, men jag tycker det ser lovande ut.
Prova det gärna och återkom med rapport

Ända jag funderar över är gurka? Det har jag aldrig upplevt att dom har i vitlökssås på pizzerior :P
Citera
2014-06-18, 12:56
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptjern5
Ingen som har ett recept med denna fast mindre volym? Känns jobbigt att räkna själv
Hur lite ska du ha?
Citera
2014-06-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptjern5

Skippa mejeriprodukterna och spä ut lite med lite kallt vatten o dra ner lite på kryddmängden så håller sig såsen längre och akta kontaktiminering alltså fingrarna i såsen för annars möglar det ganska snart
Citera
2014-06-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe.l
Skippa mejeriprodukterna och spä ut lite med lite kallt vatten o dra ner lite på kryddmängden så håller sig såsen längre och akta kontaktiminering alltså fingrarna i såsen för annars möglar det ganska snart

Dvs fil och yogurt? Blir det inte en aning tjockt då?
Citera
2015-01-21, 17:17
Bannlyst
8 sidor och ingen har ännu avslöjar hemligheten komigen nu för helvete! Jag vill ha min vitlökssås!!
Citera
2016-10-24, 22:56
Medlem
Kör en bump. Det här är viktigt.

Jagat rätt länge. Förr fanns det hyffsat många pizzerior med vitlökssås som jag minns den. Före 00-talet var den vanlig. Med tiden har allt fler och fler gått över till något blaskigt, surt, rinnigt och jävligt. Nu vet jag inte om någon alls längre gör den på "rätt" sätt. Jag tror det har att göra med att ingredienserna är för dyra och alla har siktat in sig på billigast möjliga skit för folk fortsätter ändå att köpa pizza...

Den vitlökssåsen jag minns var väldigt fluffig och krämig, den började inte rinna eller sörja sig när man vek ihop en trekant och åt med händerna. Av samma orsak gick den därför bra att ha i kebab med bröd eller i kebabrulle, till och med extra sås utan att det blev en jäkla vattenpistol, något som absolut inte går längre. Jag köper aldrig kebabrullar eller kebab med bröd numera på grund av att de är som om det har hällts vatten på dem. Samma effekt på pizzor, brödet blir blött och äckligt nu för tiden.

Såsen passade inte bra till nötkött. Till Gyros och alla andra pizzor var den kanon!
Den är/var inte gjord på fil eller yoghurt. Ingen tzatsiki! Har testat...
Eventuellt gjord på creme fraiche? Majonäs rimligt, men gick ej att känna den i smaken.
Hade man såsen med sig i burk gick det att klicka ut den och de här klickarna låg kvar och var lite toppiga i formen! Ville man få ut såsen över pizzan fick man mer eller mindre bre ut den. Det var alltså ingen rinnande sörja

Sås, detaljerat:

- Vit i färgen.
- Krämig och fluffig
- "Torr", men samtidigt slät i konsistensen
- Väldigt finhackad, mosad eller riven gurka i.
- Frisk smak utan att vara sur, dvs ingen präglad yoghurt eller filmjölksmak.
- Ingen eftersmak som satt kvar.

Edit: Spekulerar i om det kan ha varit typ fetaost mosad, blandad med creme fraiche + gurka, salt, peppar och vitlök?
Senast redigerad av starxgvs 2016-10-24 kl. 23:00.
Citera
2016-10-25, 02:03
Bannlyst
Är det majonnäs i de flesta pizzeriors vitlöksås?
Citera
2016-10-25, 02:16
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneClooney
Är det majonnäs i de flesta pizzeriors vitlöksås?

Nej det är det nog inte. Vitlökssås du köper i butik innehåller ofta majonnäs.
Pizza-vitlökssås brukar vara någon slags sås-bas.
Citera
2016-10-25, 09:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Pizza-vitlökssås brukar vara någon slags sås-bas.
På den tiden (många år sedan) som undertecknad brukade hoppa in och hjälpa till på diverse pizzahak och korvisar här på v-kusten så handlade det nästan uteslutande om Alba-bas.

~Paul~
Citera
2016-10-25, 09:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På den tiden (många år sedan) som undertecknad brukade hoppa in och hjälpa till på diverse pizzahak och korvisar här på v-kusten så handlade det nästan uteslutande om Alba-bas.

~Paul~

Vet du vad denna alba-bas innehåller ?

Har nog läst tidigare här på FB att det brukar vara sås-bas som används i pizza-såsen och på kebaben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in