Kör en bump. Det här är viktigt.
Jagat rätt länge. Förr fanns det hyffsat många pizzerior med vitlökssås som jag minns den. Före 00-talet var den vanlig. Med tiden har allt fler och fler gått över till något blaskigt, surt, rinnigt och jävligt. Nu vet jag inte om någon alls längre gör den på "rätt" sätt. Jag tror det har att göra med att ingredienserna är för dyra och alla har siktat in sig på billigast möjliga skit för folk fortsätter ändå att köpa pizza...
Den vitlökssåsen jag minns var väldigt fluffig och krämig, den började inte rinna eller sörja sig när man vek ihop en trekant och åt med händerna. Av samma orsak gick den därför bra att ha i kebab med bröd eller i kebabrulle, till och med extra sås utan att det blev en jäkla vattenpistol, något som absolut inte går längre. Jag köper aldrig kebabrullar eller kebab med bröd numera på grund av att de är som om det har hällts vatten på dem. Samma effekt på pizzor, brödet blir blött och äckligt nu för tiden.
Såsen passade inte bra till nötkött. Till Gyros och alla andra pizzor var den kanon!
Den är/var inte gjord på fil eller yoghurt. Ingen tzatsiki! Har testat...
Eventuellt gjord på creme fraiche? Majonäs rimligt, men gick ej att känna den i smaken.
Hade man såsen med sig i burk gick det att klicka ut den och de här klickarna låg kvar och var lite toppiga i formen! Ville man få ut såsen över pizzan fick man mer eller mindre bre ut den. Det var alltså ingen rinnande sörja 
Sås, detaljerat:
- Vit i färgen.
- Krämig och fluffig
- "Torr", men samtidigt slät i konsistensen
- Väldigt finhackad, mosad eller riven gurka i.
- Frisk smak utan att vara sur, dvs ingen präglad yoghurt eller filmjölksmak.
- Ingen eftersmak som satt kvar.

Edit: Spekulerar i om det kan ha varit typ fetaost mosad, blandad med creme fraiche + gurka, salt, peppar och vitlök?