• 1
  • 2
2005-02-10, 17:25
Medlem
thebandits avatar
På nästan alla pizzerior/kebabställen finns det en mild vitlökssås till försäljning, har testat i stort sett allt som finns att köpa i vanliga affärer, men smaken är miltals ifrån - det smakar mest som fet, kletig dressing med pressad vitlök i, istället för den milda, goda smaken på pizzeria-såsen.

Var kan man köpa pizzeria-vitlökssåsen?

Kan man göra den själv? Recept?

Någon måste ju veta! Det blir dyrt att betala 20 spänn burken till Ahmed var och varannan dag...
Citera
2005-02-10, 17:28
Medlem
von Schmerzs avatar
Naturell youhurt och pressad vitlök, eventuellt lite mynta. Svårare än så är det inte.
Citera
2005-02-10, 17:34
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Naturell youhurt och pressad vitlök, eventuellt lite mynta. Svårare än så är det inte.

Ok. Salt? Peppar? Något annat?
Citera
2005-02-10, 17:35
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit
Ok. Salt? Peppar? Något annat?

Inte nödvändigtvis, men känner du att det skulle passa så krydda lite extra.
Citera
2005-02-11, 08:24
Medlem
rabiass avatar
Använd turkisk youghurt, den ger bättre smak, den är 10% och finns i sk. invandrar livs och välsorterad "vanliga" butiker, tex. Daglivs på fridhemsplan

på förpackningen brukar det oftast vara ett recept på just kebabsås anpassade för storkök (läs pizzeria/kebab) förutom yoghurt och vitlök ingår även majonäs
Citera
2008-02-05, 07:54
Medlem
FeFFes avatar
Pizzeriors vitlökssås?

Finns det någon underbar människa här som har ett recept på en grym vitlökssås, gärna såna som pizzerior använder.

Jag har provat att göra egna på sjukt många olika sätt men får aldrig fram "pizzavitlökssås"-smaken. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Det e den som e lite mer åt det söta hållet jag tänker på...
Citera
2008-02-05, 07:59
Medlem
Detta ämne har dryftats många gånger tidigare... Min personliga favorit är dePauls recept men utan ketchup och med hackad vitlök i. Börja där och se vart det leder!

http://www.flashback.org/showpost.p...89&postcount=2
Citera
2008-02-05, 08:00
Medlem
FeFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Detta ämne har dryftats många gånger tidigare... Min personliga favorit är dePauls recept men utan ketchup och med hackad vitlök i. Börja där och se vart det leder!

Det ska jag ta och prova så snart som närköpet öppnar (1 timme!)
Citera
2008-02-05, 10:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Tackar. Man behöver inte ta så mycket ketchup. Det finns inga absoluta regler. Vill man ha dressingen svagt rosa så räcker det med ½ dl eller 1 msk.

Bra touch med vitlöken . Borde funka kanon på grillat.

~Paul~
Citera
2008-02-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tackar. Man behöver inte ta så mycket ketchup. Det finns inga absoluta regler. Vill man ha dressingen svagt rosa så räcker det med ½ dl eller 1 msk.

Bra touch med vitlöken . Borde funka kanon på grillat.

~Paul~

Ja, ditt recept var nästan identiskt med mitt tidigare sätt att göra majonäs. Sedan läste jag ditt recept och vart så nyfiken på vitkålen och det smakade så mycket bättre!

Vitlöken, tja, det tog mig måååånga timmar hemma på kammaren innan jag listade ut det. Men det passar nog väldigt bra till grillat! Kanske skulle man ha lite riven avrunnen gurka till? Och byta ut majonäsen mot turkisk yougurt?
Citera
2008-02-05, 11:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, ditt recept var nästan identiskt med mitt tidigare sätt att göra majonäs. Sedan läste jag ditt recept och vart så nyfiken på vitkålen och det smakade så mycket bättre!

Vitlöken, tja, det tog mig måååånga timmar hemma på kammaren innan jag listade ut det. Men det passar nog väldigt bra till grillat! Kanske skulle man ha lite riven avrunnen gurka till? Och byta ut majonäsen mot turkisk yougurt?
Hahaa. Ja, jag älskar också vitlök. Gurka skulle nog funka. Återigen får man tänka på tjockleken på majonnäsen då.

Jag brukar inte byta ut majonnäsen helt mot turk-yoghurten. I stället så blandar jag. Det brukar bli kanon i potatissallad.

~Paul~
Citera
2008-02-05, 11:08
Bannlyst
här kommer mitt kalasrecept, vanlig majonäs, pressa så mkt vitlök du vill, lite salt och svartpeppar. Då har du en grym aioli, lägg till kanske lite basilika om du vill ha en aioli, annars så tillsätter du LITE vatten och kollar hur tjockt det är. När du väl nöjjer dig med hur tjock den är så ska du vispa allt, handvisp funkar bra, allt detta för att lösa upp majonäsklumparna som bildas vid vattenspädningen.

Detta recept funkar bra tycker jag, smakar som en enkel och vanlig vitlökssås!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in