• 1
  • 2
2009-08-04, 22:27
Medlem
Dharmas avatar
Vad innehåller det?

Vad kan man göra för roliga maträtter med såsbas?
Citera
2009-08-04, 22:32
Medlem
Såsbas kan man närmast likna till ett flytande smör.

Du kan inte göra en enda maträtt med det. Du kan dock använda det istället för smör när du gör din bearnaise eller när du steker köttbiten i pannan.
Citera
2009-08-04, 23:21
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Vad innehåller det?

Vad kan man göra för roliga maträtter med såsbas?
Bechamel är ju en sorts såsbas du kan göra väldigt många rätter med...
Citera
2009-08-04, 23:56
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Bechamel är ju en sorts såsbas du kan göra väldigt många rätter med...

Tror att du har missuppfattat det hela. Såsbas är en olja med smörsmak.
Citera
2009-08-05, 00:52
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Vad jag har förstått det så finns det såsbas för mörka och ljusa såser.
Däremot såsbasen som jag pratar om är precis den som du refererar till.

Jag har själv smakat på såsbas och det hade en speciell smak.
Ersätter den bara fett?
Det smakade inte bara fett utan det kändes som att det hade något mer även om konsistensen var som olja
Citera
2009-08-05, 04:37
Medlem
dePauls avatar
http://alba.dana1.se/data/images/pdf.../albasauce.pdf

~Paul~
Citera
2009-08-05, 10:17
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Okej :P sorry
Citera
2009-08-05, 12:44
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
http://alba.dana1.se/data/images/pdf.../albasauce.pdf

~Paul~

"Aromämnen"... Det är inte utskrivet vad dessa är, alltså säger innehållsförteckningen ingenting
Citera
2009-08-05, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
"Aromämnen"... Det är inte utskrivet vad dessa är, alltså säger innehållsförteckningen ingenting
Säger ingenting? Poängen var att ge exempel på vad såsbas betyder och inte precisera dess enskilda substanser in i absurdum.

Om du trots allt vill födjupa dig i vad aromämnen betyder så finns det en hel del att läsa, t ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Arom%C3%A4mne

~Paul~
Citera
2009-08-06, 10:48
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Säger ingenting? Poängen var att ge exempel på vad såsbas betyder och inte precisera dess enskilda substanser in i absurdum.

Om du trots allt vill födjupa dig i vad aromämnen betyder så finns det en hel del att läsa, t ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Arom%C3%A4mne

~Paul~

är du verkligen så dum så att du tror att man kan gå in på Willys och fråga; "Hej, jag skulle vilja ha en burk aromämnen för jag vill göra egen såsbas. Tack så mycket, en liter aromämnen räcker"
Jag trodde att du var kunnig nog att veta att det är just aromämnen som ger smaken.

Nu lämnar vi Pauls tramsiga och omogna inlägg och går åter på topic.
Vad kan man hitta på i köket med såsbas?
Citera
2009-08-06, 11:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. det är just aromämnen som ger smaken.

2. Vad kan man hitta på i köket med såsbas?
1. Självklart. Men hemma i köket så behöver du inte ta till just aromämnen, utan äkta vara. Du kan därmed styra smaken åt vilket håll du vill med antingen kryddor, salt, socker, syra eller naturlig arom som finns i bär, frukt, grönsaker, alger och dylikt.

2. Återigen. Om du utgår från den nämnda Albasåsen så ser du att den förutom de nämnda aromämnen innehåller olja, emulgeringsmedel (E322) som utvinns ur sojabönan och ger en len och jämn konsistens, betakaroten för färgens skull samt antioxidant i form av citronsyra.

Om man nu utgår från detta recept så skulle den hemmagjorda varianten kunna se ut såhär:
  • rapsolja
  • agar, potatismjöl eller roux
  • saffran eller gurkmeja
  • citronsyra (finns att köpa i alla affärer)
  • arom i form av kryddor, buljonger, reduktioner, consomméer, pureer, syror och sötma i olika kombinationer
~Paul~
Citera
2009-08-06, 16:01
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
1. Självklart. Men hemma i köket så behöver du inte ta till just aromämnen, utan äkta vara. Du kan därmed styra smaken åt vilket håll du vill med antingen kryddor, salt, socker, syra eller naturlig arom som finns i bär, frukt, grönsaker, alger och dylikt.

2. Återigen. Om du utgår från den nämnda Albasåsen så ser du att den förutom de nämnda aromämnen innehåller olja, emulgeringsmedel (E322) som utvinns ur sojabönan och ger en len och jämn konsistens, betakaroten för färgens skull samt antioxidant i form av citronsyra.

Om man nu utgår från detta recept så skulle den hemmagjorda varianten kunna se ut såhär:
  • rapsolja
  • agar, potatismjöl eller roux
  • saffran eller gurkmeja
  • citronsyra (finns att köpa i alla affärer)
  • arom i form av kryddor, buljonger, reduktioner, consomméer, pureer, syror och sötma i olika kombinationer
~Paul~

Då är nu frågan, vad kan jag göra med min nyinköpta dunk såsbas på 10 liter som står i kylskåpet nu när vi har ett hum om vad det innehåller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in