2011-04-04, 20:29
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plic
Kan du inte svara på min fråga istället?

Den frågeställningen är svår att svara på. Jag försökte bara upplysa dig om att alternativen du förespråkar inte är särskilt mycket bättre då all gruvdrift är smutsig. De krävs flera tusen vindkraftverk för att ersätta ett kärnkraftverk. Betänk all gruvhantering och exploatering som krävs för att få metaller för att kunna bygga dessa...
Citera
2011-04-04, 20:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Solen har en effekt på ca 1 kW vid jodytan då solen står rakt på. Antag att den gör det 12h/dag och att solcellen kan ta upp 25% av solenergin.

Ett modernt kärnkraftverk har i runda slängar effekt på 1 GW.

Det vill säga att det skulle krävas 8000000 m^2. Dvs 8 km^2

Ganska rejäl yta med andra ord...

Framförallt tex i sverige med lång vinter som drar ner både soltimmar och ger effektförlust pga låg solvinkel.

Närmare ekvatorn så skulle det nog funka bra (vissa ökenområden tex, men det skulle kräva planteringar för att binda sand så att anläggningar inte skadas.)
Citera
2011-04-04, 21:47
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ganska rejäl yta med andra ord...

Framförallt tex i sverige med lång vinter som drar ner både soltimmar och ger effektförlust pga låg solvinkel.

Närmare ekvatorn så skulle det nog funka bra (vissa ökenområden tex, men det skulle kräva planteringar för att binda sand så att anläggningar inte skadas.)

Precis, detta är ju en grav överskattning av solcellernas förmåga. Skulle möjligtvis funka i Sahara, men då måste vi bara ha ett sätt att transportera den energin utan att förlora större delen av den. Och det kommer vi inte ha förräns vi utvecklar rumstemeprerade supraledare.
Citera
2011-04-04, 22:39
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Solen har en effekt på ca 1 kW vid jodytan då solen står rakt på. Antag att den gör det 12h/dag och att solcellen kan ta upp 25% av solenergin.

Ett modernt kärnkraftverk har i runda slängar effekt på 1 GW.

Det vill säga att det skulle krävas 8000000 m^2. Dvs 8 km^2
Jag tror du är lite optimistisk, jag har läst en studie som hävdar att nettoenergin för PV-celler är 5-20W per m2 (i Storbritannien, troligen lägre i Sverige).
Citera
2011-04-04, 22:39
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Har en olycka som vida överstiger alla kärnkraftolyckor hittills. Den skedde 1975.
http://en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam

Ca 26 000 människor dog direkt och ungefär 150 000 dog i sviterna efter olyckan. Ska vi förbjuda vattenkraft? För det är ju uppenbart livsfarligt om det värsta tänkbara sker...

Idag är dammen och övriga området återställt, hur lång tid tar det innan man kan flytta tillbaka till Pripyat?

Den har katastrofen är bara ännu ett bevis på att den mänskliga faktorn (tillsammans med Myrphys lag) talar emot användandet av kärnkraft. Konsekvenserna av kärnkraftsolyckorna blir så otroligt långdragna och otäcka.
Var smäller det nästa gång? I frankrike? Tyskland? Eller blir det vi i sverige som trattar på näsan nästa gång?
Citera
2011-04-04, 22:40
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Precis, detta är ju en grav överskattning av solcellernas förmåga. Skulle möjligtvis funka i Sahara, men då måste vi bara ha ett sätt att transportera den energin utan att förlora större delen av den. Och det kommer vi inte ha förräns vi utvecklar rumstemeprerade supraledare.
Det är väldigt små förluster att överföra el långa sträckor. Man transformerar bara om den. Den stora förlusten ligger i det lokala distributionsnätet.
Citera
2011-04-04, 22:42
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Idag är dammen och övriga området återställt, hur lång tid tar det innan man kan flytta tillbaka till Pripyat?

Den har katastrofen är bara ännu ett bevis på att den mänskliga faktorn (tillsammans med Myrphys lag) talar emot användandet av kärnkraft. Konsekvenserna av kärnkraftsolyckorna blir så otroligt långdragna och otäcka.
Var smäller det nästa gång? I frankrike? Tyskland? Eller blir det vi i sverige som trattar på näsan nästa gång?
Du kan inte generalisera över kärnkraft, den gamla kärnkraft vi har idag är inte alls lika säkra som de senaste kärnkraftverken. Dessutom finns det andra tekniker som är ännu säkrare. Tex hade varken Tjernobyl eller Japanolyckorna kunnat inträffa med LFTR/MSR-reaktorer. Plus att man får en slutförvaring på 300 år istället för 100 000 år.
Citera
2011-04-04, 22:51
Medlem
Plics avatar
Jag saxar lite från Vattenfalls hemsida angående vindkraft:
"På Gotland finns totalt 158 vindkraftverk som under år 2007 producerade drygt 188 000 000 kWh el. Det motsvarar förnybar hushållsel till drygt 37 000 hem."

Ett vindkraftverk gör ett ganska litet avtryck på marken vilken kan brukas nästan ända intill det.

Återigen, den säkraste elen är den man inte gör av med. Vi måste lära oss att spara på elen och fortsätta utveckla alternativen till de smutsiga energislagen.
Citera
2011-04-04, 23:13
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Den frågeställningen är svår att svara på. Jag försökte bara upplysa dig om att alternativen du förespråkar inte är särskilt mycket bättre då all gruvdrift är smutsig. De krävs flera tusen vindkraftverk för att ersätta ett kärnkraftverk. Betänk all gruvhantering och exploatering som krävs för att få metaller för att kunna bygga dessa...

Visst kräver alla energislag ingrepp i naturen. Problemet med kärnkraften är fortfarande alla dessa radioaktiva ämnen som man släpper ut och som ligger i slagghögarna runt dessa urangruvor, I stora depåer med utbränt kärnbränsle som ingen vet vad man ska gör med osv.

Sen blir det ju inte bättre av att man låter den italienska maffian lösa avfallsproblematiken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Radioactive_waste_dumping_by_the_%27Ndrangheta

Ska man koka ner hela energiproblematiken (och många andra problem vi människor står inför) så är det största och egentligen enda problemet det att den mänskliga befolkningen ökar hela tiden och att jorden nu är farligt överbefolkad. Vi förbrukar mycket mer resurser än naturen kan ge oss utan att hamna i obalans. Vi måste börja spara på elen och de övriga ändliga naturresurserna!
Citera
2011-04-04, 23:36
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Du kan inte generalisera över kärnkraft, den gamla kärnkraft vi har idag är inte alls lika säkra som de senaste kärnkraftverken. Dessutom finns det andra tekniker som är ännu säkrare. Tex hade varken Tjernobyl eller Japanolyckorna kunnat inträffa med LFTR/MSR-reaktorer. Plus att man får en slutförvaring på 300 år istället för 100 000 år.

Säkrare? Inte helt säkert?
Om vi ska hålla på med något som är så farligt som radioaktivitet vill jag att det ska vara 100% säkert och det vet både du och jag att den siffran kan vi aldrig uppnå.
Det är möjligt att de olyckorna inte kunde uppstå med denna nya typ av reaktorer men det finns säkert andra typer av fel som kan uppstå i dem istället.
Alla olyckor uppstår som konsekvens av en serie händelser som man inte kunna förutspå. Så har det hittills varit i alla olyckor som inträffat. Den mänskliga faktorn har inte kunna förutse alla situationer som kan uppstå:
Den mänskliga faktorn gör fel vid installation av motorskydd (Forsmark 2006).
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsmark-25-juli-kl-1320-1342
Den mänskliga faktorn missuppfattade vad som hände och agerade felaktigt mm.(Tjernobyl).
Den mänskliga faktorn byggde fel mm.(Fukushima).

Hur många risker bygger den mänskliga faktorn in i dessa nya kärnreaktorer?
Citera
2011-04-05, 00:00
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jag tror du är lite optimistisk, jag har läst en studie som hävdar att nettoenergin för PV-celler är 5-20W per m2 (i Storbritannien, troligen lägre i Sverige).

Ja men jag räknar på överslag...

Citat:
Det är väldigt små förluster att överföra el långa sträckor. Man transformerar bara om den. Den stora förlusten ligger i det lokala distributionsnätet.

Nu pratar vi långa sträckor, som transkontinentala elnät, räcker inte bara med att "transformera om den".
Citera
2011-04-05, 01:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Säkrare? Inte helt säkert?
Om vi ska hålla på med något som är så farligt som radioaktivitet vill jag att det ska vara 100% säkert och det vet både du och jag att den siffran kan vi aldrig uppnå.
Det är möjligt att de olyckorna inte kunde uppstå med denna nya typ av reaktorer men det finns säkert andra typer av fel som kan uppstå i dem istället.
Alla olyckor uppstår som konsekvens av en serie händelser som man inte kunna förutspå. Så har det hittills varit i alla olyckor som inträffat. Den mänskliga faktorn har inte kunna förutse alla situationer som kan uppstå:
Den mänskliga faktorn gör fel vid installation av motorskydd (Forsmark 2006).
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsmark-25-juli-kl-1320-1342
Den mänskliga faktorn missuppfattade vad som hände och agerade felaktigt mm.(Tjernobyl).
Den mänskliga faktorn byggde fel mm.(Fukushima).

Hur många risker bygger den mänskliga faktorn in i dessa nya kärnreaktorer?

Varför ska du kräva 100% säkerhet bara för att det är kärnkraft om du inte kräver detsamma av productionsformer? Jag tror nog inte det spelar så stor roll för offrena om dom dör pga en brusten dam, vindblad i skallen eller en strålningsläcka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in