2009-02-14, 10:09
Medlem
miklons avatar
Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt i frågan, men jag tror på att behålla den nuvarande kärnkraften och eventuellt bygga ut den något för att täcka ökade behov och reducera behovet av fossila bränslen. I närtid tror jag att kärnkraften är en nödvändig lösning.

Problemet med kärnkraft är att det är stora, dyra och klumpiga dinosaurier. Det är inte så att man slänger upp några stycken när behov finns och så stänger man ned dem när behovet inte längre finns, de kräver ju enorma investeringar av tid och pengar och en väldig långsiktighet och jag tror att man ska passa sig för att låsa in sig för mycket på ett spår.

Titta på Barsebäck t.ex., som kommer fortsätta kosta enorma summor pengar under lång tid framöver. Visst, det hade man kunnat undvika genom att driva verket vidare, men det kommer ju garanterat komma en punkt där tiden sprungit ifrån våra kärnkraftverk även om vi moderniserar dem efterhand och med tanke på hur snabbt den tekniska utvecklingen går så kan den punkten komma snabbare än man tror.

Jag gillar heller inte den storskaliga tanken där man koncentrerar vår produktion till ett fåtal mastodonter som var och en står för en stor del, därför att vi har sett flera exempel på vilka förödande effekter det får för produktionen när ett eller par av verken tvingas stå stilla pga simpla tekniska fel eller missar i säkerhetsarrangenmangen.

Jag skulle känna mig mer trygg med en teknik som bygger på en mängd små producenter snarare än ett par enorma.
Citera
2009-02-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Nej! Danmark har över 5.000 vindkraft men de täcker ändå enbart 15 % av energibehovet...Sverige har 800 vindkraftverk som ger oss runt en procent, du kan ju räkna ut själv hur många snurror som skulle behövas för att täcka upp 50 %!

Dom har feler än 5000 och tydligen är den mellan 20-25% av deras el.
Citera
2009-02-14, 10:23
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Dom har feler än 5000 och tydligen är den mellan 20-25% av deras el.

I genomsnitt av den faktiska produktionen, eller av maximal kapacitet (om det skulle blåsa max på alla ställen samtidigt och alla fungerar)? Det är stor skillnad. De står ju stilla för det mesta (t.ex. när det är kallt på vintern).
Citera
2009-02-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är alldeles uppenbart att kärnkraftslobbyn bedriver en frenetisk kampanj för kärnkraften.
De låtsas att kärnkraften är nödvändig.
De låtsas att problemen med kärnkraften är lösta.
De låtsas att den är billig.

Inget av detta är sant vilket tidningen Proletären beskriver väldigt bra i veckans ledarartikel. Den är klargörande.

"Detta är grundfrågan. Kärnkraftslobbyns förtjusning i kärnkraft beror inte ett skvatt på att kärn-kraften är miljömässigt bättre än andra energiformer, det är den inte, eller billigare, det är den absolut inte, utan enbart på att storskaligheten gör den mer vinstgivande för de stora kraftbolagen, om och när den är kraftigt statssubventionerad, som idag.

Det senare bör understrykas. Utan stora statssubventioner lär det inte byggas ett enda nytt kärnkraftverk i Sverige, trots att regeringen nu öppnat för sådana byggen. För att investeringskostnaderna är för stora och vinstutsikterna för osäkra. Räkna därför med att regeringen kommer följa upp den nu gjorda energiuppgörelsen med löften om statligt stöd till kärnkraften, anförd av majoren Björklund. Kärnkraft kräver skattesubventionerade profiter.

De höga elpriserna beror istället på avregleringen av elmarknaden, som innebär att elpriset bestäms av det högsta dagspriset på den nordiska elbörsen. Denna marknadsordning ger svenska konsumenter europeiska elpriser, trots den stora tillgången till den billiga energikälla som vattenkraften utgör. Samtidigt som den monopoliserade kraftbranschen gör enorma profiter på just den billiga vattenkraften. "

"Trots att snart 30 år förflutit har kärnkraftsindustrin inte lyckats lösa de säkerhetsmässiga och miljömässiga problem som är förknippade med kärnkraft, vilket visas av att svenska Forsmark var en hårsmån från en härdsmälta så sent som sommaren 2006, av expertisen bedömd som den allvarligaste incidenten sedan Harrisburg och Tjernobyl, och av att avfallsproblemet är lika olösta som någonsin.

Lägg därtill de enorma miljöproblem som uranbrytningen utgör, samt kärnkraftens koppling till kärnvapen, och ett fortsatt nej är en självklarhet. I förlängningen utgör kärnkraften ett hot mot mänskligheten.

Till detta måste kärnkraftslobbyns monumentala hyckleri påtalas. ycka är absolut inte till för alla. Fy fan för sådan dubbelmoral.

Just hyckleriet går som en röd tråd i den svenska kärn-kraftspolitiken. Sedan folkomröstningsbeslutet om en avveckling, så har inga mått och steg vidtagits för att göra en sådan möjlig. Barsebäck har visserligen stängts ner, men samtidigt har övriga kärnkraftverk gett tillstånd att utöka kapaciteten, vilket gör att den kärn-kraftsproducerade elen idag är större än 1980. "

http://proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1752&Ite mid=1

Hej broder. Även jag är en stor miljövän. Men jag håller inte med dig i frågan om kärnkraft. Du hittar lite info här. Miljövänner för kärnkraft http://www.mfk.nu/. Det är så att alla källor till energi har någon nackdel.
Men man hoppas ju på att det kommer nya lösningar som har betydligt mindre nackdeler. tex Hoppas man ju på ITER osv. Jag tror att det bästa är om vi har många olika sätt att generera EL. Vi behöver både, vind, vatten, sol, våg, kol och Kärnkraft. Även om just jag är en stor förespråkare för vindkraft.

Faktum är att ett vindkraftverk ger betydligt mer EL än vad man kan tro.
Ta och kolla på youtube sök på "Vestas", som är Danmarks och världens största tillverkare. Själv är jag medlem i www.O2.se så jag är både miljövänlig och tjänar pengar på det samtidigt.

Och till dina sakfrågor:Kärnkraften är nödvändigt, ja vi behöver den mängden EL. Men man hoppas ju på att om ca 50 år har vi nya bättre sätt.

Uranbrytning: Man kan använda gammalt bränsle på nytt.

Olyckor: Japp det är en risk, men faktum är att vi troligen skulle klara det med. Men surt om vi fick utrymma en stor del av landet. Nu är det också så att våra kraftverk troligen inte skulle släppa ut så mycket då dom har filter anläggningar.

Kärnvapen: Dom som behöver det, dom fixar det även vad vi beslutar.

Subventioner: Det handlar inte så mycket om vad som är billigt, mer om att vi behöver energin. Men visst man kan fråga varför det inte subventioneras mer på annat håll.

vindkraft: Man kan ha betydligt fler kraftverk än vad vi har i dag, och på 150 meter höjd blåser det oftast hela tiden. (japp vestas M90 är 150 meter högt)

Sverige har bra med vind i förhållande till andra länder. Danmark klara sin energi med hela 25% andel vindkraft. Och detta är ett till ytan MINDRE land.
Sverige har utmärkta förhållanden för vind. Och 8000 st är det speciellt mycket på den gigantiska yta som vårat land är? Sedan kan man bygga det så att man har SK "vatten boosters" dvs vid tillfälliga toppa öppnar man vattenkraften betydligt mer. Om man vill kan man pumpa vattnet åt andra hållet när det blåser. Det finns lösningar.
Citera
2009-02-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
I genomsnitt av den faktiska produktionen, eller av maximal kapacitet (om det skulle blåsa max på alla ställen samtidigt och alla fungerar)? Det är stor skillnad. De står ju stilla för det mesta (t.ex. när det är kallt på vintern).

" Vindkraft ur ett globalt perspektiv [redigera]

Globalt sett är elproduktionen med vindkraft marginell, men i enskilda länder med tillgång till en hög medelvindhastighet kan vindkraften ge ett bra tillskott till det totala energibehovet. I Danmark kommer till exempel 23 % av all el från vindkraft. Till andra stora vindkraftländer hör Spanien, Tyskland, USA och Indien. Prognoserna pekar på en stadig ökning under ett antal år framöver. Orsakerna till detta är den pågående kontinuerliga tekniska utvecklingen av rotorer och generatorer som gör vindkraft alltmer intressant, möjligheter att bygga allt större vindkraftverk som kan arbeta inom ett större vindhastighetsområde, prognostiserade stadigt stigande energipriser och de globala kraven på en omställning från förbränning av fossila bränslen till förnybar energ"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft
Citera
2009-02-14, 11:09
Medlem
Att vindkraft är bra det är väl svårt att argumentera emot, men det är dyrt, jättedyrt om man jämför med kärnkraft.

Enda anledningen till att det ens byggs vindkraftverk är väl egentligen att de är rejält subventionerade, utan subventioner vill jag minnas att priset för vindkrafts-el hade varit närmare det dubbla den för kärnkrafts-el.

Men detta är väl en bild som inte passar in i den politiskt korrekta diskussionen där man mer pratar miljö och skräckscenarior och helt bortser från det faktat att våra alternativ till prisvärd el antingen är kol eller uran.
Citera
2009-02-14, 11:14
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Att vindkraft är bra det är väl svårt att argumentera emot, men det är dyrt, jättedyrt om man jämför med kärnkraft.

Enda anledningen till att det ens byggs vindkraftverk är väl egentligen att de är rejält subventionerade, utan subventioner vill jag minnas att priset för vindkrafts-el hade varit närmare det dubbla den för kärnkrafts-el.

Men detta är väl en bild som inte passar in i den politiskt korrekta diskussionen där man mer pratar miljö och skräckscenarior och helt bortser från det faktat att våra alternativ till prisvärd el antingen är kol eller uran.

Samtidigt är det väl så, som med allt annat, att priserna på vindkraft går ned med tiden. En viktig poäng är också att när vindkraften blir allt mer effektiv så är det ekonomiskt görbart att uppgradera och byta ut de befintliga, ett kärnkraftverk är en betydligt större investering, som man inte bara byter ut för att tekniken råkar gå framåt.
Citera
2009-02-14, 11:26
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Sedan det här med att man ständigt tjatar om lobbyister, jag tvivlar inte en sekund på att de finns flertalet påstridiga kärnkraftsförespråkare som försöker påverka våra politiker.
Ja det låter hemskt, men samtidigt får man fråga varför detta skulle vara annorlunda än all annan lobbyism, det är knappast ett fenomen unikt för kärnkraft, det finns säkert någon kärnkraftsmotståndare som lobbar friskt också.
Jag kan sätta min högra hand på att stora vindkraftsföretag så som Vestas också har lobbyister. Jag vet att det finns anställda vindkraftslobbyister i Sverige som bl.a. brukar användas när man vill bygga vindkraftsparker i naturreservat och liknande.
Citera
2009-02-14, 11:36
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
I Danmark kommer till exempel 23 % av all el från vindkraft. Till andra stora vindkraftländer hör Spanien, Tyskland, USA och Indien. Prognoserna pekar på en stadig ökning under ett antal år framöver. Orsakerna till detta är den pågående kontinuerliga tekniska utvecklingen av rotorer och generatorer som gör vindkraft alltmer intressant, möjligheter att bygga allt större vindkraftverk som kan arbeta inom ett större vindhastighetsområde, prognostiserade stadigt stigande energipriser och de globala kraven på en omställning från förbränning av fossila bränslen till förnybar energ

Skattesubventioner är en viktig orsak till att vi ser utbyggnad. Annars skulle det inte vara lönsamt.
Citera
2009-02-14, 11:39
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Samtidigt är det väl så, som med allt annat, att priserna på vindkraft går ned med tiden. En viktig poäng är också att när vindkraften blir allt mer effektiv så är det ekonomiskt görbart att uppgradera och byta ut de befintliga, ett kärnkraftverk är en betydligt större investering, som man inte bara byter ut för att tekniken råkar gå framåt.

Om man ska byta ofta blir vindkraften ännu mindre lönsam.

Är det så klokt att satsa pengar i något som kan bli olönsamt med ett enkelt riksdagsbeslut (när skattebetalarna tröttnar på att föda denna industri)?

PS. Jag har inget emot vindkraft om den blir så effektiv att den kan bära sina egna kostnader.
Citera
2009-02-14, 11:58
Medlem
miklons avatar
Citat:

Är det så klokt att satsa pengar i något som kan bli olönsamt med ett enkelt riksdagsbeslut (när skattebetalarna tröttnar på att föda denna industri)?

PS. Jag har inget emot vindkraft om den blir så effektiv att den kan bära sina egna kostnader.

Jo, jag förstår hur du menar och visst är det så att om vindkraften har som förutsättning att anläggningarna måste bytas ut hela tiden så är det ju ingen fördel direkt.

Jag menar mer att vi lever i en oerhört föränderlig tid och utvecklingen går snabbt, det är svårt att förutse vad som väntar runt hörnet, i det läget kan jag se en poäng med att försöka undvika avancerad infrastruktur som har en avskrivningstid på åtskilliga decennier eller mer ändå.

För några år sedan skulle det grävas fiber i hela Sverige, jättedyrt förstås, men vadå, the info super highway var ju framtiden och alla skulle förstås med. Plötsligt kom någon på att genom lite nya tekniska lösningar så räckte det befintliga kopparnätet gott och väl för att folk även långt ute i obygden skulle kunna få megabit-hastighet utan några större uppgraderingar än lite ny utrustning i centralerna. I det läget kan man ju vara glad att det inte lades 100 miljarder på att gräva ut fiber till varenda buske i hela landet.

Men visst, det är klart att på en helt privatiserad marknad så är det ju upp till den som vill investera att göra det, tror man att ett kärnkraftverk är en bra investering så är det ju bara att bygga ett och sedan ta kostnaderna om det visar sig att det måste avvecklas innan det nått break-even, för att marknaden viker.
Citera
2009-02-14, 12:13
Medlem
Citat:

Du tänker som en typisk moderat. Det finns olika typer av kostnader.
Man kan skita i att tänka på kostnaden för oljeutsläpp eller miljökonsekvenser.
tex ger kol utsläpp som orsakar massor av människors död varje vecka. Vad är kostnaden för det? Att olja är nästan gratis, när man skiter i miljön vet vi ju alla.

från wikipedia:
" Kostnad för ny el-produktion i Sverige [redigera]

All elproduktion belastas med fastighetsskatt, där vattenkraften har högst skatt. Kärnkraften har en effektskatt. Även kraftvärme, avfallsförbränning och fossila bränslen beskattas extra. Enligt en rapport från Elforsk[44] erhålls följande kostnadsbild för nya el-producerande anläggningar av olika slag, inräknat en kalkylränta på 6%, statliga stödsystem samt skatter och avgifter:

* Vattenkraft, anläggning: 90 MW, 15.6 öre/kWh
* Vindkraft på land, anläggning: 40 MW, 30.4 öre/kWh
* Kärnkraft, anläggning: 1600 MW, 33.0 öre/kWh
* Vindkraft på land, anläggning: 4.25 MW, 37.6 öre/kWh
* Vindkraft till havs 150 MW, 56.5 öre/kWh
* Kolkondens med CO2 avskiljning 400MW, 81.2 öre/kWh."

Visar att det nästan är samma kostnad som kärnkraft.
Vattenkraften kan ej byggas ut mer.

Det är ju inte så att det kostar skattebetalarna något att det byggs vindkraft.
Det är mer så att vindkraften slipper att betala skatt på sin verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in