Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-01, 01:55
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Mac OS X _ÄR_ Unix

Mac OS X _ÄR_ POSIX, inte Unix.
Citera
2008-03-01, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Du behöver alltid dokumentation för saker du inte är van vid.

Problemet är att "folk" inte vill läsa den. De har glömt att det var lika besvärligt med windows i början och nu kräver de att "allt bara ska fungera". Att windows fryser totalt i vissa fall när man försöker installera visual studio 2008 express är "bara inkompatibilitet" och lätt fixat. Att man måste installera flash manuellt för firefox är plötsligt ett bevis på att linux är värdelöst.

Förr behövdes kunskap för att använda en dator men det är (tyvärr?) inte sant längre, det är därför internet ser ut som det gör. På gott och ont.

Det var bättre förr...
Citera
2008-03-01, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz

Jämföra äpplen och päron? Någon?
Citera
2008-03-01, 03:59
Medlem
Mikolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Tror inte The Open Group håller med. :/

Inte?
http://www.opengroup.org/openbrand/certificates/1190p.pdf
Citera
2008-03-01, 17:11
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolan
Inte?
http://www.opengroup.org/openbrand/certificates/1190p.pdf
i stand corrected. ps: kul att open groups pdf-er har titeln "Microsoft Word". xD
Citera
2008-05-09, 23:18
Medlem
BRFs avatar
Okej. Jag har bara läst de två första sidorna och skummat igenom den tredje eftersom jag är lat, så detta kan ha kommit upp tidigare.
TS klagade på att flashplayer inte fanns i FireFox som standard.
Om jag inte minns helt fel så är väl varken Adobes eller Macromedians Flashplayer open source programvara som får distribueras hur som helst. Sen är det inte direkt dunder-svårt att installera någon flashplayer, det är ju exakt likadant som i windows.
http://www.ubuntu.com 's hemsida står det att dessa program ska ingå.
Citat:
a web browser, presentation, document and spreadsheet software, instant messaging and much more.

Samtliga ingår (Firefox, OpenOffice, Pidgvin) i de Ubuntu verisioner jag har använt (7,10 & 8,04), och det står ingenstans någonting om någon flashspelare.

Som flera innan redan sagt, lämna Linux åt dom som tycker att det är roligt att pilla lite grann och göra sitt operativ personligt.
Citera
2008-05-09, 23:34
Medlem
QUOTE=Beardo]Jag har inte heller förstått vad som ska vara så himla bra med Linux. Tio års Linux-erfarenhet har lärt mig att det är värdelöst som desktopsystem.[/quote]

Ca tio års erfarenhet här med Linux har lärt mig att det är underbart som desktopsystem för en vanlig everyday user! Jag har inga problem med det överhuvudtaget. Började dock med slackware förr i tiden, då lärde man sig ju en hel del. Nu är jag bara en vanlig användare som skrattar när alla windows users "klagar på datorern".
Citera
2008-05-09, 23:58
Moderator
MondoBizarros avatar
QUOTE=Beardo]Jag har inte heller förstått vad som ska vara så himla bra med Linux. Tio års Linux-erfarenhet har lärt mig att det är värdelöst som desktopsystem.[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av g00ner
Ca tio års erfarenhet här med Linux har lärt mig att det är underbart som desktopsystem för en vanlig everyday user! Jag har inga problem med det överhuvudtaget. Började dock med slackware förr i tiden, då lärde man sig ju en hel del. Nu är jag bara en vanlig användare som skrattar när alla windows users "klagar på datorern".

Så du har alltså aldrig besökt ett Linuxforum?
Gör det...minst lika många problem om inte mer som med Windowsburkar.

Nåväl...topic.
Efter senaste vevan med Linux Mint som slutade med att jag tröttnade eftersom det verkligen inte gick att få den att ansluta trådlöst, även efter jag testat alla tips som fanns på diverse forum, men snart är jag redo att ge mig på nya Ubuntu eftersom den tydligen ska funka rätt bra nu.
Känns lite fel att enbart köra dualboot så det får bli Ubuntu också.
Citera
2008-05-10, 00:09
Medlem
halibabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Nu har jag testat det omtalade Ubuntu 7.1. Jag gjorde det på en äldre dator ifrån 2001 (Dell Dimension).

Det jag hade hört om Ubuntu:
  • Allt färdigt, bara att installera och köra.
  • Fungerar utmärkt till enklare användningsområden såsom internet och
ordbehandling, dessutom bättre än Windows.
  • Snabbare på äldre datorer än Windows XP.

Mina erfarenheter under två dygn gav mig dock en helt annan uppfattning.
Installation var enkel och smärtfri, men det var knappast bara att tuta och köra. Flash fungerade inte i Firefox, och FF var dessutom väldigt långsam.
Opera gick snabbare, men där fungerade heller inte flashen trots att jag följt flertalet guider gällande hur man installerar flash på Opera.

Datorn var dessutom inte märkbart effektivare än under Windows XP. Tyckte bortsett ifrån Firefox att program tog längre tid på sig att ladda och liknande

Jag förstår inte hur det skulle kunna vara hållbart med ett operativsystem som bygger på att frivilliga privatpersoner programmerar. De får ingen lön, de har inget kontrakt och de kan hoppa av när de vill. Dessutom är det helt beroende av tillgången till dessa datorintresserade personer.

Alltså säger jag nej till Linux. Jag förstår inte vad som skulle vara bra med detta operativsystem. Om man vill ha UNIX som är stabilt så är det ju snarare MacOSX som gäller.

Hmm... först snålar du omkring med en dell från 01 som du petar in Ubuntu på av alla *nix distar. När det inte funkar så förespråkar du MacOSX.

Det är ju som att säga: "Min nya bilstereo passar inte i min volvo 740. Jävla skitbil! Bättre att köpa en Lexus istället!"
Citera
2008-05-16, 22:36
Medlem
Gravity2s avatar
Liten bump såhär, ville dela mina erfarenheter.
Ville göra något annorlunda en dag, och körde in Ubuntu 7.10 på en gammal (Nåja, Pentium-M 1,6GHz, 768mb ram) laptop.
Fan, installationen var skitsmidig ju! Inget krångel, bara att tuta och köra. Okej, flash tog ett tag att få in, men annars var det ju klart
Vart lite besviken när jag såg hur skrivbordsmiljön såg ut, fan, RedHat som jag hade på en burk för ett par år sedan såg ju fan bättre ut :/
Nåja, det kan man väl lösa senare tänkte jag.
I övrigt fungerade allt bra, mitt trådlösa nätverk fungerade OOTB, något som förvånade mig pga att det har vart mycket snack om att det ska krångla.
Det enda som fortfarande inte fungerar är snabbknapparna på tangentbordet för att gå framåt/bakåt i en browser, men de kan jag leva utan. Och just det, även mittknappen strular, den vägrar fungera som mittknappen i Windows (Håll in och dra pekaren neråt för att scrolla). Men det tog inte många timmar innan man var van med att använda piltangenterna för att scrolla.
I övrigt har allt fungerat, dock är jag fortfarande konfunderad över terminalen. Visst, jag fattar att man ska skriva sudo för superuser, men inte mer än så.
Är det någon som har en kort förklaring av hur man använder terminalen till div saker vore det bra, jag vill också kunna arbeta utan GUI!
Jag är riktigt nöjd i övrigt, har fått in ett tema till GTK jag är nöjd med, och allting tuffar på bra.
Det jag saknar är att kunna göra om allt för sig själv, som alla linuxanvändare skryter med, men det är väl bara bristande kunskap antar jag. Har aldrig hållt på med programmering förutom lite basic HTML, så det kanske förklarar en del.

Summa summarum så får Ubuntu stanna på laptopen, det är ett trevligt komplement till windowsburken som är maindator. Plus att man känner sig lite häftig när man använder något som folk aldrig sett
Citera
2008-05-17, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Try again.
Citera
2008-05-25, 11:53
Medlem
Har provat Ubuntu 8.04 i helgen.....

Ingenting jag gör om i första taget. Det var exakt som många påstått. Fick jävlas i timtal för att få enkla grejor som att komma ut på nätet, få igång eposten, installera de nödvändigaste programmen osv...

Inte moget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in