Liten bump såhär, ville dela mina erfarenheter.
Ville göra något annorlunda en dag, och körde in Ubuntu 7.10 på en gammal (Nåja, Pentium-M 1,6GHz, 768mb ram) laptop.
Fan, installationen var skitsmidig ju! Inget krångel, bara att tuta och köra. Okej, flash tog ett tag att få in, men annars var det ju klart

Vart lite besviken när jag såg hur skrivbordsmiljön såg ut, fan, RedHat som jag hade på en burk för ett par år sedan såg ju fan bättre ut :/
Nåja, det kan man väl lösa senare tänkte jag.
I övrigt fungerade allt bra, mitt trådlösa nätverk fungerade OOTB, något som förvånade mig pga att det har vart mycket snack om att det ska krångla.
Det enda som fortfarande inte fungerar är snabbknapparna på tangentbordet för att gå framåt/bakåt i en browser, men de kan jag leva utan. Och just det, även mittknappen strular, den vägrar fungera som mittknappen i Windows (Håll in och dra pekaren neråt för att scrolla). Men det tog inte många timmar innan man var van med att använda piltangenterna för att scrolla.
I övrigt har allt fungerat, dock är jag fortfarande konfunderad över terminalen. Visst, jag fattar att man ska skriva sudo för superuser, men inte mer än så.
Är det någon som har en kort förklaring av hur man använder terminalen till div saker vore det bra, jag vill också kunna arbeta utan GUI!

Jag är riktigt nöjd i övrigt, har fått in ett tema till GTK jag är nöjd med, och allting tuffar på bra.
Det jag saknar är att kunna göra om allt för sig själv, som alla linuxanvändare skryter med, men det är väl bara bristande kunskap antar jag. Har aldrig hållt på med programmering förutom lite basic HTML, så det kanske förklarar en del.
Summa summarum så får Ubuntu stanna på laptopen, det är ett trevligt komplement till windowsburken som är maindator. Plus att man känner sig lite häftig när man använder något som folk aldrig sett