Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-28, 13:31
Medlem
Nu har jag testat det omtalade Ubuntu 7.1. Jag gjorde det på en äldre dator ifrån 2001 (Dell Dimension).

Det jag hade hört om Ubuntu:
  • Allt färdigt, bara att installera och köra.
  • Fungerar utmärkt till enklare användningsområden såsom internet och
ordbehandling, dessutom bättre än Windows.
  • Snabbare på äldre datorer än Windows XP.

Mina erfarenheter under två dygn gav mig dock en helt annan uppfattning.
Installation var enkel och smärtfri, men det var knappast bara att tuta och köra. Flash fungerade inte i Firefox, och FF var dessutom väldigt långsam.
Opera gick snabbare, men där fungerade heller inte flashen trots att jag följt flertalet guider gällande hur man installerar flash på Opera.

Datorn var dessutom inte märkbart effektivare än under Windows XP. Tyckte bortsett ifrån Firefox att program tog längre tid på sig att ladda och liknande

Jag förstår inte hur det skulle kunna vara hållbart med ett operativsystem som bygger på att frivilliga privatpersoner programmerar. De får ingen lön, de har inget kontrakt och de kan hoppa av när de vill. Dessutom är det helt beroende av tillgången till dessa datorintresserade personer.

Alltså säger jag nej till Linux. Jag förstår inte vad som skulle vara bra med detta operativsystem. Om man vill ha UNIX som är stabilt så är det ju snarare MacOSX som gäller.
Citera
2008-01-28, 13:37
Medlem
Zibris avatar
du har testat det i två dagar, inte vant dig tillräckligt snabbt och ger upp. synd om dig. det tar tid att vänja sig vid nya saker. Du orkade inte ge det den tid det kan ta, och det är din loss.

Sen vill jag tillägga att OSX bygger på *BSD, som likt Linux är utvecklat av "privatpersoner". De som utvecklar linux och bsd gör det för att de tycker om att programmera. De är inte tvingade till det och de har en kärlek till projekten ifråga.
Citera
2008-01-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
1 du har testat det i två dagar, inte vant dig tillräckligt snabbt och ger upp. synd om dig. det tar tid att vänja sig vid nya saker. Du orkade inte ge det den tid det kan ta, och det är din loss.

2 Sen vill jag tillägga att OSX bygger på *BSD, som likt Linux är utvecklat av "privatpersoner". De som utvecklar linux och bsd gör det för att de tycker om att programmera. De är inte tvingade till det och de har en kärlek till projekten ifråga.

1 Jag vill att saker och ting skall funka på direkten. Det var det som dom lovade med Ubuntu, men som inte infriades.

2 Jag har inte sagt något annat. Jag påpekar bara det att det är mer betryggande att veta att det är ett mångmiljarddollar-företag som står bakom produkten, då vet man att så länge företaget inte går i konkurs så får man en bra produkt.

Linux är en fin tanke, men de måste se till att grundläggande grejor fungerar innan de börjar slå sig för bröstet.
Senast redigerad av blueDepths 2008-01-28 kl. 13:46.
Citera
2008-01-28, 13:50
Medlem
Zibris avatar
Långt mycket mer än grundläggande idéer funkar. Att Flash inte funkar kanske du ska ta och skylla på Adobe.

"Vill att allt ska funka på direkten": Det funkar väl på direkten, om du vet hur du ska göra. Det är att ta reda på hur man gör det som är det tidsödslande. Och vill du köpa support kan du det även på linux.
Senast redigerad av Zibri 2008-01-28 kl. 13:53.
Citera
2008-01-28, 13:53
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Långt mycket mer än grundläggande idéer funkar. Att Flash inte funkar kanske du ska ta och skylla på Adobe.

Typiskt fanboybeteende. Så fort något inte fungerar skylls det på de onda mjukvaruföretagen.

Men... Det fungerar ju under Windows, ska jag använda Linux på min arbetsstation bara för att det är Adobe's fel att Flash krånglar?
Citera
2008-01-28, 13:53
Medlem
cammos avatar
Linux är helt oanvändbart som skrivbordsoperativ tycker jag.

Som serveroperativ är det dock oslagbart.

(Jag har jobbat med Linux i 13år ska tilläggas.)
Citera
2008-01-28, 13:55
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Typiskt fanboybeteende. Så fort något inte fungerar skylls det på de onda mjukvaruföretagen.

Men... Det fungerar ju under Windows, ska jag använda Linux på min arbetsstation bara för att det är Adobe's fel att Flash krånglar?
Fanboy?! Vad i helvete har foss-utvecklarna med flash att göra? Om Adobe väljer att inte satsa på linuxkompitabilitet (även om jag personligen fått deras flashversion att funka, så detta är hypotetiskt) så är det ju absolut inte FOSS fel!?

cammo: vanesak. jag och många andra hade nog inte klarat oss utan våra älskade gnu/linux-desktops.
Citera
2008-01-28, 13:58
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
"Vill att allt ska funka på direkten": Det funkar väl på direkten, om du vet hur du ska göra. Det är att ta reda på hur man gör det som är det tidsödslande. Och vill du köpa support kan du det även på linux.

Kom för första gången in på *NIX (Linux&BSD) för runt fyra år sedan. Att påstå att jag "inte vet hur jag ska göra" är lagom absurt. Ursäkta att jag låter stroppig, men jag vill bara klargöra att jag klarar av kompilerandet och konfigurerandet.

Ett väldigt irriterande problem i Linuxvärlden är att man som användare blir påtvingad källkod. Jag vill inte kompilera mina program, finns det inte som .deb/.rpm eller i mitt systems pakethanterare får jag sitta i timtal för att söka efter eventuella dependencies bara för att få igång en simpel skrivbordsapplikation.

Nej tack, jag står över detta med tanke på att applikationer som Flash fortfarande kommer strula och vänder mig till Windows som skrivbordsmiljö. Putty är min vän.

Citat:
Fanboy?! Vad i helvete har foss-utvecklarna med flash att göra? Om Adobe väljer att inte satsa på linuxkompitabilitet (även om jag personligen fått deras flashversion att funka, så detta är hypotetiskt) så är det ju absolut inte FOSS fel!?

Nej, men en skrivbordsmiljö är så mycket mer än FOSS. Kan ranta i timtal om FOSS om du vill, men nu är det applikationer som Flash som tas upp.
Senast redigerad av Ödlan 2008-01-28 kl. 14:00.
Citera
2008-01-28, 14:03
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ett väldigt irriterande problem i Linuxvärlden är att man som användare blir påtvingad källkod. Jag vill inte kompilera mina program, finns det inte som .deb/.rpm eller i mitt systems pakethanterare får jag sitta i timtal för att söka efter eventuella dependencies bara för att få igång en simpel skrivbordsapplikation.
Omvänt kan man ju säga att man blir påtvingad binärer i windows. Om jag vill fixa en liten bugg har jag ingen möjlighet till det i 99% av fallen på windows. Visst, det är drygt med tarballs, där jag måste in i något dependencyträsk bara för ett litet programs skull, men om det är så drygt kan jag välja att skita i det. De flesta projekt erbjuder rpms och debs som komplement till tarbollarna.

Ett mynt har två sidor.

"flash": och eftersom det inte är foss-communityn som utvecklar flash till linux så är det inte de som ska få kritiken om det inte funkar.
Citera
2008-01-28, 14:05
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Omvänt kan man ju säga att man blir påtvingad binärer i windows. Om jag vill fixa en liten bugg har jag ingen möjlighet till det i 99% av fallen på windows. Visst, det är drygt med tarballs, där jag måste in i något dependencyträsk bara för ett litet programs skull, men om det är så drygt kan jag välja att skita i det. De flesta projekt erbjuder rpms och debs som komplement till tarbollarna.

Ett mynt har två sidor.

Har aldrig ändrat en enda rad i källkoden för att "fixa buggar". Har du? Isåfall, grattis till att ha mycket mer fritid och ork än jag.

Citat:
"flash": och eftersom det inte är foss-communityn som utvecklar flash till linux så är det inte de som ska få kritiken om det inte funkar.

Oj, förlåt. Vänta, låt mig installera om min workstation till ett system du godkänt. Att jag inte använder Linux för att Adobe inte utvecklar något som fungerar till det är ju klart inte ett hållbart argument. Vilket misstag jag begått!
Citera
2008-01-28, 14:08
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Har aldrig ändrat en enda rad i källkoden för att "fixa buggar". Har du? Isåfall, grattis till att ha mycket mer fritid och ork än jag.

Oj, förlåt. Vänta, låt mig installera om min workstation till ett system du godkänt. Att jag inte använder Linux för att Adobe inte utvecklar något som fungerar till det är ju klart inte ett hållbart argument. Vilket misstag jag begått!
Ja, men det är möjligheten som gör det hela. Kan hålla med att man hamnar i ett annat perspektiv som utvecklare, men det är fortfarande möjligt för dig att ändra saker. Jag förstår dig, men jag vill att du ska förstå mig med.
Citera
2008-01-28, 14:10
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ja, men det är möjligheten som gör det hela. Kan hålla med att man hamnar i ett annat perspektiv som utvecklare, men det är fortfarande möjligt för dig att ändra saker. Jag förstår dig, men jag vill att du ska förstå mig med.

En möjlighet jag inte utnyttjat och antagligen inte tänker utnyttja heller. Open source är jättevackert, jag håller med dig. Men datoranvändandet i sig är anpassat efter Windows. Att Flash kraschar min webbläsare när jag surfar är oacceptabelt oavsett system. Sålänge det händer mer i Linux än i Windows håller jag mig till Windows, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in