Nu har jag testat det omtalade Ubuntu 7.1. Jag gjorde det på en äldre dator ifrån 2001 (Dell Dimension).
Det jag hade hört om Ubuntu:
- Allt färdigt, bara att installera och köra.
- Fungerar utmärkt till enklare användningsområden såsom internet och
ordbehandling, dessutom bättre än Windows.
- Snabbare på äldre datorer än Windows XP.
Mina erfarenheter under två dygn gav mig dock en helt annan uppfattning.
Installation var enkel och smärtfri, men det var knappast bara att tuta och köra. Flash fungerade inte i Firefox, och FF var dessutom väldigt långsam.
Opera gick snabbare, men där fungerade heller inte flashen trots att jag följt flertalet guider gällande hur man installerar flash på Opera.
Datorn var dessutom inte märkbart effektivare än under Windows XP. Tyckte bortsett ifrån Firefox att program tog längre tid på sig att ladda och liknande
Jag förstår inte hur det skulle kunna vara hållbart med ett operativsystem som bygger på att frivilliga privatpersoner programmerar. De får ingen lön, de har inget kontrakt och de kan hoppa av när de vill. Dessutom är det helt beroende av tillgången till dessa datorintresserade personer.
Alltså säger jag nej till Linux. Jag förstår inte vad som skulle vara bra med detta operativsystem. Om man vill ha UNIX som är stabilt så är det ju snarare MacOSX som gäller.