Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Då har du och jag helt enkelt tittat på helt olika saker. Läser man dessutom lite bloggar på MSDN - som faktiskt kan vara intressanta - så inser man problematiken med en produkt som Windows. Det är inte att bara införa en ändring om något inte riktigt funkar. Det ska gå genom 25-30 pers som granskar vilka tänkbara problem några få rader kod kan ställa till med. Vilka av alla tiotusentals program skrivna för Windows kan påverkas? Skrivna för w2k? Win95? Kanske t o m DOS? Många ser det som en självklarhet att kunna spela 20 år gamla DOS-spel i VGA-läge på sin nya dator. Lustigt nog glömmer de allt sånt när de bölar om att Vista tar stor plats. Få funderar över hur mycket av det där som beror på löjligt många versioner av olika DLL:er och liknande.
Ja, men antalet kritiskt granskande blickar i Redmond är ytterst litet jämfört med, till exempel Linuxkärnan. Men de har åtminstone grundprinciperna där, men de begränsar sig själva genom att se sina källkoder som en företagshemlighet. Världens bästa programmerare har inte tillgång till källkoder till windows, men linuxs källkoder hittar man lätt på kernel.org.
Citat:
Företag måste ta ett helt annat ansvar än något som är gratis och fritt för vem som helst att ändra efter behov.
"Måste", ja. Men granskning av källkod är ett fundament för FOSS. Alla kan göra det, och många gör det. Och till skillnad från på Windows, om jag stöter på ett program som faktiskt bryter ett beroende, eller varför inte en bugg, har jag resurserna att lösa problemet.