Citat:
Ursprungligen postat av MuMu
Min poäng är att visst, man kan också använda windows 2003 server som ett desktop operativ, men det är liksom overkill det med eftersom du som vanlig användare inte använder mer än 50% av dess funktioner. Dock kan jag inte uttala mig i OSX fall eftersom jag inte använt det, men linux har fortfarande mycket grejer som skall åtgärdas innan det är på tal för den vanlige användaren att använda det.
Du behöver inte använda dem om du inte vill. Du behöver ffs inte ens installera det.
Citat:
Mycket måste förenklas, eller i bästa fall tas bort eller automatiseras (tex authenticering/utdelning av mappar/installation av proprietär programvara)
Du vill att man ska automatisera inloggning? Ta bort installation av proprietär mjukvara vill jag också. Tro mig, det kämpar man med. Utdelning av mappar förstår jag inte riktigt, men.. Okej.
Citat:
och jag anser inte att den vanlige användaren ska behöva använda det textbaserade interfacet om något går fel, det SKA finnas grafiska möjligheter att fixa saker.
Vilket du har. Men det är sällan lika effektivt - vilket beror på att terminalen är fett nice, och inte att GUI är fett onice

. Och när du behöver hjälp the GUI way måste de som hjälper dig förlita sig på att deras skrivbord ser mer eller mindre likadana ut som ditt. Anpassningsmöjligheternas nackdel

.
Citat:
Och, det behövs generellt mer tillgänglig och lättförståelig dokumentation på de flesta distar med.
Du behöver alltid dokumentation för saker du inte är van vid.