Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-18, 20:07
Medlem
fuckmeniggers avatar
jag skulle installera fedora core, och allt gick gott och väl fram till jag skulle välja vilken partition jag skulle instalera i, det kom upp en skylt där det stod att inga tillgängliga hårddiskar eller partitioner kunde hittas. Hur kan detta vara möjligt? Jag har så vitt jag vet en hårddisk... Detta problem har kostat mig många sömnlösa nätter (okej kanske inte), skulle någon kunna förklara hur jag ska gå till väga
Citera
2008-02-18, 20:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckmenigger
jag skulle installera fedora core, och allt gick gott och väl fram till jag skulle välja vilken partition jag skulle instalera i, det kom upp en skylt där det stod att inga tillgängliga hårddiskar eller partitioner kunde hittas. Hur kan detta vara möjligt? Jag har så vitt jag vet en hårddisk... Detta problem har kostat mig många sömnlösa nätter (okej kanske inte), skulle någon kunna förklara hur jag ska gå till väga

Detta kan hända om du har en hårddisk som inte går att anropa via BIOS-anrop, t.ex. om BIOSet inte stöder riktigt stora hårddiskar. Vanligtvis klarar standard-IDE-drivern också de flesta kontrollers, men om IDE-kontrollern är av speciell typ med raid-stöd och liknande så kanske en specifik drivrutin måste laddas in separat vid bootningen av installationsskivan (precis samma sak gäller förresten för Windows XP).

I en del moderkort kan man lösa det genom att ändra hårddiskens geometri i BIOS-setupen till t.ex. LARGE vilket då gör att standard-ide drivern eller BIOS kan användas.
Citera
2008-02-19, 13:12
Medlem
fuckmeniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Detta kan hända om du har en hårddisk som inte går att anropa via BIOS-anrop, t.ex. om BIOSet inte stöder riktigt stora hårddiskar. Vanligtvis klarar standard-IDE-drivern också de flesta kontrollers, men om IDE-kontrollern är av speciell typ med raid-stöd och liknande så kanske en specifik drivrutin måste laddas in separat vid bootningen av installationsskivan (precis samma sak gäller förresten för Windows XP).

I en del moderkort kan man lösa det genom att ändra hårddiskens geometri i BIOS-setupen till t.ex. LARGE vilket då gör att standard-ide drivern eller BIOS kan användas.

Skulle du kunna förklara för den oerfarne hur man ändrar hårddiskens geometri i BIOS-setupen?
Citera
2008-02-20, 01:51
Medlem
kexofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Mycket sant.
Den stora skillnaden är att windows klarar du att få igång även om du inte har internet tillgängligt, det stämmer sällan lika bra på Linux.
Det är helt enkelt irriterande skitgrejor, ex. installera Flash, få igång Compiz osv, som får det att brista för folk och får dem att återvända till Windows.

Resistance is futile

Citera
2008-02-21, 20:20
Medlem
hypnols avatar
För att dementera vissa påstående att man utvecklar ubuntu for free!

"The man behind Ubuntu – in addition to a large user and developer community and the robust Debian base – is Mark Shuttleworth, famous for being the second tourist in space, and his company Canonical. The South African company pays the core developers and offers commercial support for Ubuntu. Shuttleworth, who is a multi-millionaire, does not, however, earn any money from Ubuntu. He currently sinks millions of dollars into the distribution every year. This, however, is to change. Shuttleworth increasingly talks of Ubuntu, which to date has found popularity primarily among private users, as an alternative to Windows and commercial Linux distributions from Red Hat and Novell for business."
Citera
2008-02-21, 21:43
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypnol
För att dementera vissa påstående att man utvecklar ubuntu for free!

"The man behind Ubuntu – in addition to a large user and developer community and the robust Debian base – is Mark Shuttleworth, famous for being the second tourist in space, and his company Canonical. The South African company pays the core developers and offers commercial support for Ubuntu. Shuttleworth, who is a multi-millionaire, does not, however, earn any money from Ubuntu. He currently sinks millions of dollars into the distribution every year. This, however, is to change. Shuttleworth increasingly talks of Ubuntu, which to date has found popularity primarily among private users, as an alternative to Windows and commercial Linux distributions from Red Hat and Novell for business."

Finns ju både betalada och obetalada utvecklare, det är ju lite det som är poängen för ett företag med att släppa nåt som OSS
Citera
2008-02-22, 14:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckmenigger
Skulle du kunna förklara för den oerfarne hur man ändrar hårddiskens geometri i BIOS-setupen?

Man går in i inställningar för den auktuella hårddisken i BIOS. Vanligtvis står det på Auto, men beroende på bios så kan man ibland ändra så att BIOSet använder en annan hårddiskgeometri som kanske fungerar bättre med det operativsystem man använder. Observera dock att om man ändrar där så kan man inte komma åt hårddisken längre, utan måste skapa nya partitioner och formattera om hårddisken. Så man skall inte ändra där om man har något på hårddisken man vill behålla.
Citera
2008-02-26, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuMu
Grejen som jag pekar på är att generellt har linux fler säkerhets nivåer med fler klart definerade rättighetsstrukturer som gör det uppenbart att det inte är riktat mot den vanligen hemanvändaren.

...

det jag pekar på är en generell inriktning hos operativets utformning vilket klart och tydligt visar på att linux INTE från början var skapat för att vara något desktop OS.

Naturligtvis är det så. Linux skapades för att vara en Unix-klon för IBM-kompatibla PC-datorer. Och Unix var ju knappast riktat mot den vanliga hemanvändaren.

Att Linux har sina rötter i enterprise-system hindrar dock inte att många utvecklare arbetar med att göra det till ett fungerande system för hemanvändare. Se bara på Mac OS X, det har också sina rötter i Unix, och det är ju ett utmärkt system för hemanvändare.
Citera
2008-02-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
Naturligtvis är det så. Linux skapades för att vara en Unix-klon för IBM-kompatibla PC-datorer. Och Unix var ju knappast riktat mot den vanliga hemanvändaren.

Att Linux har sina rötter i enterprise-system hindrar dock inte att många utvecklare arbetar med att göra det till ett fungerande system för hemanvändare. Se bara på Mac OS X, det har också sina rötter i Unix, och det är ju ett utmärkt system för hemanvändare.

Min poäng är att visst, man kan också använda windows 2003 server som ett desktop operativ, men det är liksom overkill det med eftersom du som vanlig användare inte använder mer än 50% av dess funktioner. Dock kan jag inte uttala mig i OSX fall eftersom jag inte använt det, men linux har fortfarande mycket grejer som skall åtgärdas innan det är på tal för den vanlige användaren att använda det.

Mycket måste förenklas, eller i bästa fall tas bort eller automatiseras (tex authenticering/utdelning av mappar/installation av proprietär programvara) och jag anser inte att den vanlige användaren ska behöva använda det textbaserade interfacet om något går fel, det SKA finnas grafiska möjligheter att fixa saker. Och, det behövs generellt mer tillgänglig och lättförståelig dokumentation på de flesta distar med.
Citera
2008-02-28, 23:26
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuMu
Min poäng är att visst, man kan också använda windows 2003 server som ett desktop operativ, men det är liksom overkill det med eftersom du som vanlig användare inte använder mer än 50% av dess funktioner. Dock kan jag inte uttala mig i OSX fall eftersom jag inte använt det, men linux har fortfarande mycket grejer som skall åtgärdas innan det är på tal för den vanlige användaren att använda det.
Du behöver inte använda dem om du inte vill. Du behöver ffs inte ens installera det.
Citat:
Mycket måste förenklas, eller i bästa fall tas bort eller automatiseras (tex authenticering/utdelning av mappar/installation av proprietär programvara)
Du vill att man ska automatisera inloggning? Ta bort installation av proprietär mjukvara vill jag också. Tro mig, det kämpar man med. Utdelning av mappar förstår jag inte riktigt, men.. Okej.
Citat:
och jag anser inte att den vanlige användaren ska behöva använda det textbaserade interfacet om något går fel, det SKA finnas grafiska möjligheter att fixa saker.
Vilket du har. Men det är sällan lika effektivt - vilket beror på att terminalen är fett nice, och inte att GUI är fett onice . Och när du behöver hjälp the GUI way måste de som hjälper dig förlita sig på att deras skrivbord ser mer eller mindre likadana ut som ditt. Anpassningsmöjligheternas nackdel .
Citat:
Och, det behövs generellt mer tillgänglig och lättförståelig dokumentation på de flesta distar med.
Du behöver alltid dokumentation för saker du inte är van vid.
Citera
2008-02-29, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av init
Se bara på Mac OS X, det har också sina rötter i Unix, och det är ju ett utmärkt system för hemanvändare.
Mac OS X _ÄR_ Unix
Citera
2008-03-01, 01:45
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Mac OS X _ÄR_ Unix
Tror inte The Open Group håller med. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera