Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Mina erfarenheter under två dygn gav mig dock en helt annan uppfattning.
Installation var enkel och smärtfri, men det var knappast bara att tuta och köra. Flash fungerade inte i Firefox, och FF var dessutom väldigt långsam.
Opera gick snabbare, men där fungerade heller inte flashen trots att jag följt flertalet guider gällande hur man installerar flash på Opera.
Sådant där tuta-och-kör-snack skall man alltid ta med en nypa salt. Det gäller alla OS.
Du måste ladda ner Flash-player från Adobe och installera, så att det blir korrekt. Installationen löser
inte alla problem, bara den övervägande majoriteten.
Citat:
Datorn var dessutom inte märkbart effektivare än under Windows XP. Tyckte bortsett ifrån Firefox att program tog längre tid på sig att ladda och liknande
Så är det nog om du har ont om minne. Firefox är ultraslö på alla datorer med ont om minne, beroende på dess inbyggda missfoster JavaScript. Den som gjorde det språket borde ha ett kok stryk, eftersom det äter upp allt ditt lediga minne. Du måste ha omkring 750 MB minne. Kör Opera om du har ont om minne!
Citat:
Jag förstår inte hur det skulle kunna vara hållbart med ett operativsystem som bygger på att frivilliga privatpersoner programmerar. De får ingen lön, de har inget kontrakt och de kan hoppa av när de vill. Dessutom är det helt beroende av tillgången till dessa datorintresserade personer.
Det kan finnas några poänger där, men en förhoppningsfull programmerare kan använda det där gratisprogrammet som ett sätt att marknadsföra sig att få jobb. Med företag är det så att de lägger ner ibland. Har de stora produkter, så kan det bli så att produkten blir helt nedlagd. Det har hänt. Med små programvaror gäller ungefär samma sak i OpenSource-världen, men med stora programvaror finns det i stället alltid någon som kan ta över, något som inte alltid gäller företag som går omkull. Det finns både plus och minus med OpenSource.
Citat:
Alltså säger jag nej till Linux. Jag förstår inte vad som skulle vara bra med detta operativsystem. Om man vill ha UNIX som är stabilt så är det ju snarare MacOSX som gäller.
Du gör som du vill. Själv blev jag oerhört störd över att inte hitta lämpliga konverterare i Windows efter att för första gången kört det på 7 år, exempelvis kunde man inte konvertera PS till PDF eller göra previews på PS innan jag fann att evince faktiskt finns porterat till Windows också. Men jag vande mig efter ett tag, och kan numera köra det utan att få blodstörtning och raserianfall. Men det tär litet på krafterna, alla dessa ombootningar.