2008-10-30, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Mycket är subjektivt det är sant, men man vinner inte över folk på att berätta hur jäkla bra det funkar på ens egna dator när någon har problem på sin dator.

Hellre bör man dra upp allmänna saker om vad som är bättre/sämre och försöka hjälpa anser jag då, det känns helt enkelt onödigt att berätta att det fungerar för en själv.

Jag hade inte precis tänkt värva medlemmar åt linux heller. TS skrev att linux inte var bra för att det inte fungerade för honom och jag svarade med att det fungerar fint för mig till skillnad från windows som TS tydligen tycker är bättre.

Allmänna saker som är bättre är ju helt omöjligt att ta upp då det mesta är smaksak, visserligen så är det väl inte så många som tycker om virus och det slipper man ju i linux, men i övrig... vad kan man säga? Jag tycker att det är skönt att lätt kunna fixa till saker som jag inte vill ha i mitt OS eller lägga till saker som jag vill ha. Vissa tycker inte att det behövs utan att det bara är onödigt (vilket för övrigt verkar vara ett populärt argument för windowsanhängare).
Citera
2008-10-30, 13:02
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Jag hade inte precis tänkt värva medlemmar åt linux heller. TS skrev att linux inte var bra för att det inte fungerade för honom och jag svarade med att det fungerar fint för mig till skillnad från windows som TS tydligen tycker är bättre.
Förstå mig rätt nu, jag anser bara att inlägg som innehåller historier om hur allt fungerar perfekt och inga problem uppstod inte är vettiga argument helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Allmänna saker som är bättre är ju helt omöjligt att ta upp då det mesta är smaksak, visserligen så är det väl inte så många som tycker om virus och det slipper man ju i linux, men i övrig... vad kan man säga? Jag tycker att det är skönt att lätt kunna fixa till saker som jag inte vill ha i mitt OS eller lägga till saker som jag vill ha. Vissa tycker inte att det behövs utan att det bara är onödigt (vilket för övrigt verkar vara ett populärt argument för windowsanhängare).
Och då är det väl bättre att informera om allmänna saker som att det finns färre virus, du slipper dem inte, men även annat och låta personen som vill testa bilda sig sin egna uppfattning.
Senast redigerad av Stuntman Bob 2008-10-30 kl. 13:04.
Citera
2008-10-30, 14:05
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Och då är det väl bättre att informera om allmänna saker som att det finns färre virus, du slipper dem inte, men även annat och låta personen som vill testa bilda sig sin egna uppfattning.
Risken finns bara att folk likställer färre virus med att deet rent generellt är säkrare, vilket inte stämmer. Den största säkerhetsluckan i Windows är idioten till användare. Gärna någon som stänger av automatiska uppdateringar eftersom de kanske gör att deras piratkopierade Windows inte längre funkar.
Citera
2008-10-30, 14:07
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12
Vafan, kompilera rtorrent och libtorrent manuellt, om du har haft det tidigare på datorn så finns ju alla dependencies.
Att jag inte tänkte på det när jag satt i tre timmar och försökte kompilera det och det hela tiden gnälldes om dependencies som inte var uppfyllda.
Citera
2012-03-28, 18:01
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Mina erfarenheter under två dygn gav mig dock en helt annan uppfattning.
Installation var enkel och smärtfri, men det var knappast bara att tuta och köra. Flash fungerade inte i Firefox, och FF var dessutom väldigt långsam.
Opera gick snabbare, men där fungerade heller inte flashen trots att jag följt flertalet guider gällande hur man installerar flash på Opera.

Sådant där tuta-och-kör-snack skall man alltid ta med en nypa salt. Det gäller alla OS.

Du måste ladda ner Flash-player från Adobe och installera, så att det blir korrekt. Installationen löser inte alla problem, bara den övervägande majoriteten.

Citat:
Datorn var dessutom inte märkbart effektivare än under Windows XP. Tyckte bortsett ifrån Firefox att program tog längre tid på sig att ladda och liknande

Så är det nog om du har ont om minne. Firefox är ultraslö på alla datorer med ont om minne, beroende på dess inbyggda missfoster JavaScript. Den som gjorde det språket borde ha ett kok stryk, eftersom det äter upp allt ditt lediga minne. Du måste ha omkring 750 MB minne. Kör Opera om du har ont om minne!

Citat:
Jag förstår inte hur det skulle kunna vara hållbart med ett operativsystem som bygger på att frivilliga privatpersoner programmerar. De får ingen lön, de har inget kontrakt och de kan hoppa av när de vill. Dessutom är det helt beroende av tillgången till dessa datorintresserade personer.

Det kan finnas några poänger där, men en förhoppningsfull programmerare kan använda det där gratisprogrammet som ett sätt att marknadsföra sig att få jobb. Med företag är det så att de lägger ner ibland. Har de stora produkter, så kan det bli så att produkten blir helt nedlagd. Det har hänt. Med små programvaror gäller ungefär samma sak i OpenSource-världen, men med stora programvaror finns det i stället alltid någon som kan ta över, något som inte alltid gäller företag som går omkull. Det finns både plus och minus med OpenSource.

Citat:
Alltså säger jag nej till Linux. Jag förstår inte vad som skulle vara bra med detta operativsystem. Om man vill ha UNIX som är stabilt så är det ju snarare MacOSX som gäller.

Du gör som du vill. Själv blev jag oerhört störd över att inte hitta lämpliga konverterare i Windows efter att för första gången kört det på 7 år, exempelvis kunde man inte konvertera PS till PDF eller göra previews på PS innan jag fann att evince faktiskt finns porterat till Windows också. Men jag vande mig efter ett tag, och kan numera köra det utan att få blodstörtning och raserianfall. Men det tär litet på krafterna, alla dessa ombootningar.
Citera
2012-03-28, 18:05
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Ubuntu försöker vara som Windows och det är därför det faller. Titta bara hur bloatat det är, poängen med att man skräddarsyr sitt operativsystem har fallit totalt.

Det håller jag med om. Det finns en allmän Windows-avund på sina ställen i Linux-världen. Funkar för desktoppers, men för oss teknofreak med våra avancerade experiment, passar det bättre med ett rent snabbt OS som inte kör en massa sk*t.
Citera
2012-03-28, 18:08
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rursus
Det håller jag med om. Det finns en allmän Windows-avund på sina ställen i Linux-världen. Funkar för desktoppers, men för oss teknofreak med våra avancerade experiment, passar det bättre med ett rent snabbt OS som inte kör en massa sk*t.

Men Ubuntu vänder sig ju inte till er.
Ubuntu vänder sig till vanliga människor - oftast i tredje världen - som inte har råd med windows. Och skolor, och myndigheter.

Alltså folk som skiter i nörderi och bara vill ha ett gratis operativsystem som känns någorlunda intuitivt, och där tycker jag nog Ubuntu lyckats jävligt bra, med tanke på hur vitt spritt det blivit?
Citera
2012-03-28, 20:42
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Men Ubuntu vänder sig ju inte till er.
Ubuntu vänder sig till vanliga människor - oftast i tredje världen - som inte har råd med windows. Och skolor, och myndigheter.

Alltså folk som skiter i nörderi och bara vill ha ett gratis operativsystem som känns någorlunda intuitivt, och där tycker jag nog Ubuntu lyckats jävligt bra, med tanke på hur vitt spritt det blivit?

Nja. Sant att den vänder sig till vanliga människor. Men jag tycker inte det är Ubuntu det är fel på – den Windows-avund jag talar om gäller främst gnome-gänget som blivit precis vansinniga i att den skall kontrollera och förhindra användares konfigurering av systemet, och andra interface-makare (bl.a. WindowMaker tror jag) som eftersträvar att göra en massa grafiskt kraftkrävande lullul utan att det har någon arbetspoäng. Jag saknar fortfarande en katalogsurfare (á la Nautilus) där jag själv kan designa en arbetsuppgift, så att man kan lägga upp snabbikoner till applikationer som används i arbetsuppgiften, och där man kan starta en sådan applikation så att den ligger inuti fönstret i stället för ovanpå allting annat, huller om buller med alla andra fönster. I stället skall man bara blint kopiera Windows, som inte alls är någon effektiv arbetsdesktop. Det finns ingen riktig innovation, ingen frihet från det diktatoriska felaktiga och ensidiga Windows-tänket med Windows-administratörens totala kontroll, i Linux. Linux borde vara bättre, i stället är det en klon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in