Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-16, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Jag har ingen övertro på IBM
Använder mycket av deras produkter dagligen, AIX, TSM, Lotus Notes m.m.
Jag säger inte att deras produkter är bra, men IBM är en viktig aktör för Linux.
Faktum är att IBM eller Novell är nog dom enda företag
som kan få fårt på Linux när det gäller desktop-sidan ute bland företag.
Dom har iaf bäst chans, men själv är jag ytterst tveksam att någon av dessa klarar det.

http://www.ibm.com/se/ enligt de själva är dem "IBMs svenska portal till världens största dataföretag." om dom nu är världens största dataföretag så är ju ditt inlägg lite skitsnack men bara lite.
Citera
2008-02-16, 09:45
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Jag skulle inte säga "krångliga". "Annorlunda" är bättre...

Den stora massan är (IMHO) inte redo för Linux och kommer aldrig att bli det heller. Det har (återigen IMHO) inte med Linux att göra utan med kompetensen hos den stora massan.

Det går utmärkt att använda Linux som OS för en desktop, om du vet vad du gör. De flesta vet (tyvärr?) inte det.

Som OS för en server är Linux oslagbart, där finns inget argument.
Nåt sånt. Apoteket byter ut sina 900 servrar till Linux. Inte utan någon anledning. Många förvaltningar har börjat använda Openoffice och sparar därmed hyggligt med pengar så de slipper avskeda folk. Var det inte förresten hela Munchen som droppade Windows till förmån för Linux? Till stor förtret för Steve Ballmer som genast for dit för att försöka övertyga tyskarna om att lägga ned sina vansinniga planer. Är svenskar extra ointelligenta? Tror inte det.

(* Steve Ballmers uppträdande har f.ö. vissa likheter med idolen Tom Cruise).
Citera
2008-02-16, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bugmenot
http://www.ibm.com/se/ enligt de själva är dem "IBMs svenska portal till världens största dataföretag." om dom nu är världens största dataföretag så är ju ditt inlägg lite skitsnack men bara lite.

Klart att dom är en av världens största dataföretag, det är väl ingen som betvivlar?
Citera
2008-02-16, 10:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det märks att du inte provat Firefox 3 Beta. Skillnaden mot Firefox 2 är som mellan natt och dag. Segheten är som bortblåst, och den bör även ta mindre resurser. Jag har inte gjort någon utförlig mätning av resursanvändningen, men kvickheten märks direkt.
Sant. Jag har inte heller testat IE8, men den verkar vara en riktigt bra browser. Vad som kommer eller är på väg spelar rätt liten roll eftersom så gott som alla kritiker som lovordar FF kör FF2 och har egentligen dömt ut IE - tidigare likväl som kommande versioner - redan på förhand eftersom det är MS som gjort programmet.
Citat:
Detta borde ju egentligen vara helt onödigt, då detta redan är förbjudet enligt upphovsrättslagen. Varför måste man lova att följa lagen för att få använda ett program? Är det större chans att man avstår från att kopiera ett program om man "lovat" att inte göra det när man klickade sig förbi licensavtalet?
Upphovsrättslagen säger inget om antalet datorer du får installera det på. Det regleras av licensavtalet.
Citera
2008-02-16, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Klart att dom är en av världens största dataföretag, det är väl ingen som betvivlar?

Du missar poängen i mitt argument.

Vad jag undrar är varför de inte skulle kunna göra Linux störst och bäst om de är en av världens största dataföretag?

Jag har inte betvivlat IBM's status utan jag skrev ovan vad jag hade för fråga till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Sant. Jag har inte heller testat IE8, men den verkar vara en riktigt bra browser. Vad som kommer eller är på väg spelar rätt liten roll eftersom så gott som alla kritiker som lovordar FF kör FF2 och har egentligen dömt ut IE - tidigare likväl som kommande versioner - redan på förhand eftersom det är MS som gjort programmet.

Då kan du skippa testa FF's nya beta då den är urkass på alla möjliga sätt, IE7 är jävligt grymt jämfört med FF 3.0 beta hahaha.
Senast redigerad av bugmenot 2008-02-16 kl. 10:32.
Citera
2008-02-16, 11:29
Medlem
c^2s avatar
Kör själv dualboot då familjen vill ha gamla xp som dom känner sig trygga med. Men då min dator kommer så blir det linux 100%. Ser ingen anledning att använda windows förutom vid vissa program som inte alls är kompatibla med linux
Citera
2008-02-16, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Men då min dator kommer så blir det linux 100%.

Samma sak blir det med min nya, förresten vilken distro blir det? Jag själv tänker satsa på PCLOS
Citera
2008-02-16, 11:49
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Den stora massan är (IMHO) inte redo för Linux och kommer aldrig att bli det heller. Det har (återigen IMHO) inte med Linux att göra utan med kompetensen hos den stora massan.

Det går utmärkt att använda Linux som OS för en desktop, om du vet vad du gör. De flesta vet (tyvärr?) inte det.
I beg to differ

Det är inte precis ovanligt att linuxkunniga installerar och ställer in någon linuxdist åt tex sina okunniga föräldrar, de har sedan inga nämnvärda problem utan datoranvändandet tuffar på. Och är det inte precis vad HP, Dell, IBM och alla de andra företagen gör? Varken Windows eller Linux (I mitt fall Kubuntu) är färdiga att använda från installationen, även om jag tycker att Kubuntu går mycket snabbare och smidigare att få färdigt. Mina föräldrar skulle inte klara av att installera varken Windows eller Linux. Faktum är att de nog skulle klara av Kubuntu iofs med lite telefonhjälp, men aldrig windows (Tänker på XP nu). Och hur ska de kunna veta vilka av de 32 drivrutins och manualskivorna de ska sätta i och installera utan hjälp? Och antivirus, och spywareborttagare och allt annat smått som behövs.

Men i slutändan när jag gjort det så hanterar de båda systemen precis som de vill och behöver.
Citera
2008-02-16, 14:03
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Det är ju bara för att kommandofönstret i Windows är så fruktansvärt osmidigt. Unix-system har ju varit ljusår före i användbara kommandoradssystem. Nu har jag iofs inte provat Microsoft PowerShell, så hur det det fungerar och hur användbart det är kan jag inte uttala mig om.

Poängen var den att även om terminalen i Linux är hundra gånger kraftfullare, så kan du göra i stort sett allting som vore smidigare att sköta i Windows (via cmd/terminalen).

Det enda undantaget jag på rak arm kan komma på är just mjukvaru-installation och avinstallation där är dock Debian/Ubuntu klart smidigare

Citat:
Det tvivlar jag starkt på. Gissningsvis läser Canonical all kod som kan anses vara Ubuntu-specifik (men det är väldigt mycket mindre kod än all kod i Ubuntu), medan annan kod skickas uppströms till paketens respektive ursprungsutvecklare. Dessa läser inskickad kod och bestämmer om den skall in eller inte, och Canonical tar sedan del av eventuella uppdateringar från dessa.

Iaf är det så Red Hat till stor del gör.

Tackar, för upplysningen
Senast redigerad av X_surfer 2008-02-16 kl. 14:05.
Citera
2008-02-17, 22:24
Medlem
Freddalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugmenot
Du missar poängen i mitt argument.

Vad jag undrar är varför de inte skulle kunna göra Linux störst och bäst om de är en av världens största dataföretag?

Jag har inte betvivlat IBM's status utan jag skrev ovan vad jag hade för fråga till dig.

Då kan du skippa testa FF's nya beta då den är urkass på alla möjliga sätt, IE7 är jävligt grymt jämfört med FF 3.0 beta hahaha.

Med detta fantastiska inlägg känner jag mig tvingad att gå in i debatten.

1: IE7 är till och med erkänt av Microsoft som en flopp och det är därför de har börjat med IE8 istället för att städa upp skitapplikationen. Case and point; efter att jag mottagit min laptop med förinstallerat Windows Vista (Home Premium), och den bundlade webbapplikationen är ju givetvis IE7. Tror du att den hinner öppna första sidan innan den kraschar? Svar: Nej! Detta var ingen engångsföretelse, utan gång på gång dör den. Mycket underhållande att varje gång IE7 kraschar så ska den öppna ett nytt fönster som i sin tur kraschar. Hur i hela helvete kan de släppa en browser som inte ens funkar i deras egen plattform?

2: Vad det IBM anbelangar så är det väl gissningsvis så att ,för att överleva som ett stort företag som erbjuder helhetslösningar, så kanske de lyssnar på beställarna, och om de inte är intresserade av Linux så varför tvinga dem? Ganska basic överlevnadsinstinkt och om inte annat ett mycket bra sätt att hålla anseendet på topp. När marknaden svänger så ska du se att de sadlar om för att anpassa sig till beställarna. Att gå emot strömmen i deras position är inte lite idiotiskt. Det är som att be till valfri högre makt om att gå rakt i stöpet.

För att återgå till ämnet, så kör jag dualboot på i princip samtliga mina datorer och jag har använt Linux (Ubuntu) i ett par år.
Jag gick in med inställningen att det var en ny miljö och jag ville lära mig. Jag har stött på många motgångar under min tid som deltids-Linuxanvändare. Men att inte bemästra felen när de uppstod hade ju vart att sätta sig emot det mesta av vad det gäller mänsklig framfart, så givetvis läste jag mig till, alternativt, improviserade lösningar.

Just nu, för att göra det extra svårt för mig, kör jag KDE4 på Ubuntu Hardy Heron på min laptop... En kombination som inte är att rekommendera, ty väldigt lite fungerar.

I övrigt kör jag Gutsy på två av mina andra datorer, och det funkar utmärkt trots nya grafikkort och annan svårkonfigurerat.

Vad det gäller Flash, så har det aldrig vart enklare att installera än på FF i Gutsy (nog för att jag gärna hoppar över sånt skräp eftersom det både drar bandbredd och resurser). Jag fick för mig att jag skulle testa plugin-installationen där eftersom den är rena skämtet i valfri Windows dist. FF talade om för mig att jag hade rätt repositorys tillgängliga och att den kunde fixa det åt mig om jag kände för det. Sagt och gjort... Den hämtade några paket och vips hade jag allt det störande blinkiga som spamhjälparen flash innebär.

På det hela taget tycker jag att Linux är ett bra OS om man vill ta sig tid att vänja sig vid en annan miljö. Jag är ingen guru vad det gäller att prgrammera eller att ens kompilera det jag behöver, men har man inte tid att lära sig så varför ens röra sig utanför sin plastbubbla över huvud taget?

//F
Citera
2008-02-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
I beg to differ

Det är inte precis ovanligt att linuxkunniga installerar och ställer in någon linuxdist åt tex sina okunniga föräldrar, de har sedan inga nämnvärda problem utan datoranvändandet tuffar på. Och är det inte precis vad HP, Dell, IBM och alla de andra företagen gör?

Det är en bra poäng. Mina sarkastiska kommentarer tidigare relaterar nog mer till installationen (av både OS och applikationer) än själva användandet. Även om jag inte sa så speciellt tydligt så var det nog det jag syftade på.

Det lär finnas i alla fall ett svenskt företag som säljer datorer med Ubuntu förinstallerat men jag har glömt vad det heter...
Citera
2008-02-17, 23:33
Medlem
Grejen som jag pekar på är att generellt har linux fler säkerhets nivåer med fler klart definerade rättighetsstrukturer som gör det uppenbart att det inte är riktat mot den vanligen hemanvändaren. Sedan efter jag själv har inte bara kört linux i ett par år utan också pluggat tre år datasystemintegration och använt de flesta distarna i laborationssyfte, så anser jag mig åtminstonde ha en fungerande kunskap om linux.

Dock har jag inte påstått att jag har en djupgående kunskap om operativet ifråga så att jag vet vartenda jädra bashkommando (seriöst, vem fan vet det egentligen?), och det jag pekar på är en generell inriktning hos operativets utformning vilket klart och tydligt visar på att linux INTE från början var skapat för att vara något desktop OS.

Det jag också finner väldigt kul är alla personliga påhopp om ens påstådda kunskapsnivå som de flesta i den här tråden ägnar sig åt. Att öppna med att diskreditera ens motståndare brukar oftast innebära att man inte har några egentliga kontra-argument heller.
Senast redigerad av MuMu 2008-02-17 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in