Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-19, 14:49
Medlem
dogbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz
Jag dissar inte GUIs men jag menar att det är ett ganska litet steg till att kunna göra vissa saker via terminal.

Grejen med ett gui är att du hittar grejerna själv trots att du inte har full koll.
Citera
2008-10-19, 14:57
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Okej men handen på hjärtat hur många minuter hade det tagit att lära svennebanan att för att lägga till en användare så skriver du "adduser"? Istället för Application->SystemAdministration->Useradministration eller var man nu hittar det..

Jag dissar inte GUIs men jag menar att det är ett ganska litet steg till att kunna göra vissa saker via terminal.

Men snälla. Inget är svårt att lära sig ifall man har någon som lär ut.
Det svåra är att lära sig det på egen hand. Och de flesta svensson brukar inte försöka läsa manualer eller söka på google efter hur man t.ex skapar en användare genom terminalen. Om det inte går att klicka sig fram så ger de upp eller skapar en tråd på något forum och väntar tills de får ett 100% exakt svar på deras fråga.
Citera
2008-10-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogbreath
Grejen med ett gui är att du hittar grejerna själv trots att du inte har full koll.

Ja fast isåfall skulle väl en google på "hur lägger jag till en användare i linux omg?" fungera också.

Men visst såfort du ska göra något mer avancerat än att lägga till en användare så måste man ju faktiskt veta lite vad fan man sysslar med. Men det gäller också alla operativ och inte enbart *nix derivat.
Citera
2008-10-19, 15:01
Medlem
Spizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knulluppad
fattar faktiskt inte att så många linuxfans ljuger om linux. alla datorer och komponenter är inte hundra procent kompatibla och det är ganska ofta man får ändra i i textfiler eller använda terminalen för att få något att funka och söka på google för att veta att och hur.

har man ingenting emot det eller kanske till och med (som jag) gillar att lösa problem kan man få det att fungera precis som man vill och därmed få det både snyggare och bättre än windows (på allt utom spel)

Jag skulle vilja stöta på det någon gång, har aldrig varit med om att någon hårdvara inte varit kompatibel.
Citera
2008-10-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
Men snälla. Inget är svårt att lära sig ifall man har någon som lär ut.
Det svåra är att lära sig det på egen hand. Och de flesta svensson brukar inte försöka läsa manualer eller söka på google efter hur man t.ex skapar en användare genom terminalen. Om det inte går att klicka sig fram så ger de upp eller skapar en tråd på något forum och väntar tills de får ett 100% exakt svar på deras fråga.

Men snälla själv, om de inte ens vill försöka lära sig något så kommer de ju självklart aldrig att göra det. Sen att klicka sig fram till allt kanske fungerar ibland med det är ju garanterat mer tidsödande än att faktiskt försöka ta reda på hur man gör något.
Citera
2008-10-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xintron
Vadå "outhärdliga att använda"? Inte tycker jag att vi(m) är outhärdligt, det är snarare tvärt om, helt underbart att använda!

Jag skrev inte att vi/vim är outhärdlig att använda heller. Men folk brukar vilja välja det som är komplicerat bara för att sakerna i fråga är komplicerade att använda.

Emacs till exempel. Jag förstår inte tjusningen med det programmet och varför alla gillar det. När jag utvecklade i det så blev jag bara sur för att den satt och ändrade plats i koden hela tiden och hade egna krångliga snabbkommandon. Vad är det för fel på CTRL + S och liknande som används i absolut alla andra texteditorer? Jag föredrar något simpelt som man bara skriver text i isåfall.
Citera
2008-10-19, 17:48
Medlem
xintrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordvader
Jag skrev inte att vi/vim är outhärdlig att använda heller. Men folk brukar vilja välja det som är komplicerat bara för att sakerna i fråga är komplicerade att använda.

Emacs till exempel. Jag förstår inte tjusningen med det programmet och varför alla gillar det. När jag utvecklade i det så blev jag bara sur för att den satt och ändrade plats i koden hela tiden och hade egna krångliga snabbkommandon. Vad är det för fel på CTRL + S och liknande som används i absolut alla andra texteditorer? Jag föredrar något simpelt som man bara skriver text i isåfall.

Visst, kan väl hålla med dig. Vissa (långt ifrån alla dock) kanske använder vim för att det är mer "komplicerat" och för att imponera på sina vänner och visa dem att de behärskar de enklaste kommandon osv. Men man kan inte undantränga den styrka som finns då man kan en hel del. Man kan få jobbiga arbeten klara på nolltid om man bara vet hur man behärskar vi(m)
Citera
2008-10-19, 18:28
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Men helt ärligt hur lång tid tar det att lära svennebanan att öppna en text-fil och ändra i istället för att lära honom under vilken meny något ligger?

Poängen är att config-filer allt som oftast är betydligt mer komplexa än ett GUI är, samt hur vet användaren vilken config-fil han ska ändra i?
Det är liiite enklare att kunna kolla runt i ett GUI om du inte vet vart du ska ändra även om det självklart kan bli snårigt där med ibland.

Citat:
... sen en liten annan sak som jag verklign stör mig på är när människoapor skickar dokument i .doc.. Hur jävla svårt kan det vara att fixa en pdf?

Motfråga:

Hur svårt är det för dig att öppna en .doc-fil?
PDF är inte redigerbart i varken Open Office eller MS Office.
Citera
2008-10-19, 18:47
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Motfråga:

99%* av alla .doc-filer som skickas behöver inte ändras, då är pdf vad du vill ha. I de fall text behöver redigeras är det kretinskt att skicka propriertära format.

*80% av alla statistik fantiseras ihop på stående fot
Citera
2008-10-19, 20:43
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spizze
...Och de flesta svensson brukar inte försöka läsa manualer eller söka på google efter hur man t.ex ... så ger de upp eller skapar en tråd på något forum och väntar tills de får ett 100% exakt svar på deras fråga.

Exakt. Syltryggar och latmaskar är ni allihopa! Varför har det blivit fult med egen kunskap? Att använda andras mödosamt ihopskrapade kunskap verkar ok, men att själv sätta sig ner och läsa på, nä se de går inte. Suck
Citera
2008-10-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Motfråga:

Om någon vill att jag ska redigera i deras text så förväntar jag mig självklart att de skickar i någon allmänt vedertaget format som jag kan öppna utan att behöva betala för det.

Är dokumentet färdigställt så vill jag inte ha någon jävla källkod. Sen är det inte ens säkert att man kan skicka ett .doc till någon som har Word. Räcker med att personen i fråga sitter med en gammal version och då är han fucked. Nya excel-format är ett exempel.

edit: Lyckades ta bort ditt översta svar..

Jag förutsätter faktiskt att om någon är intresserad av att lösa ett problem så får han väl faktiskt ta och försöka iallafall. Om han inte ens klarar av att ta reda på vad programmets config-fil heter är han efterbliven.

Det känns som att folk förväntar sig att massa saker bara ska fungera hela tiden. Vet inte vilken verklighet de lever i egentligen.. Sen när har någonting bara fungerat? Är väl kanske min pessimistiska syn på livet som återspeglas här...
Senast redigerad av mrmlz 2008-10-19 kl. 20:58.
Citera
2008-10-19, 21:09
Medlem
Dokumentation

Jag förstår inte inställningen att man ska behöva söka sig till information på internet. Det bästa är ju naturligtvis om operativsystemets dokumentation följer med vid installation och är lätt att hitta (nej det är inte lätt att hitta information genom man-kommandot). Då vet man ju att den gäller precis det systemet man har installerat också. Sedan huruvida man konfigurerar saker genom att klicka i ett GUI eller skriva saker i en terminal är av underordnad betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in