Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Enda gången det spelar roll är om jag behöver det i min yrkesroll, men även då finns oftast fullgoda gratisalternativ vars licenser tillåter professionellt bruk.
GPL och nästan alla andra liknande licenser har inget som förbjuder professionellt bruk. Att koden inte får inkluderas i proprietära program har inget med huruvida bruket är professionellt att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Hur ska användaren få tillgång till det trådlösa nätverket i en Stallman distro med samma laptop?
För dessa så är det viktigare att inte köra en rad proprietär programvara än att komma åt det trådlösa nätverket.
Citat:
Ursprungligen postat av KnifeCatcher
Men du får inte glömma alla kommersiella paket (trots dess brister) som föredras av de flesta som jobbar professionellt. E.g. Visual Studio, Photoshop, Maya, Perforce, Office etc.
Jag tvivlar inte alls på att en del personer som faktiskt utvärderat alternativen kommer fram till att vissa proprietära lösningar är bättre än de öppna. T.ex. föredrar jag det proprietära Jetbrains IntelliJ IDEA framför det öppna Eclipse för Java-utveckling.
Men när du börjar tala om att "de flesta" föredrar de proprietära alternativen framför de öppna så börjar mina varningslampor blinka. Hur stor andel av "de flesta" har provat något annat än de (proprietära) program du räknar upp? Om man bara har använt Microsoft Office, hur kan man då veta att man "föredrar" det framför något alternativ?
Citat:
Jag anser inte FF vara bättre. Läser du lite här så är det allt fler som tycker att den har blivit löjligt seg och resurskrävande på flera år.
Det märks att du inte provat Firefox 3 Beta. Skillnaden mot Firefox 2 är som mellan natt och dag. Segheten är som bortblåst, och den bör även ta mindre resurser. Jag har inte gjort någon utförlig mätning av resursanvändningen, men kvickheten märks direkt.
Citat:
Svensk lag skyddar idioter ganska så bra så i princip det enda företagen kan avtala är att frånskriva sig ansvaret ifall deras produkt sabbar din dator, samt att du måste lova att inte piratkopiera mjukvaran.
Detta borde ju egentligen vara helt onödigt, då detta redan är förbjudet enligt upphovsrättslagen. Varför måste man lova att följa lagen för att få använda ett program? Är det större chans att man avstår från att kopiera ett program om man "lovat" att inte göra det när man klickade sig förbi licensavtalet?
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Om inte IBM får fart på linux på skrivbordet, då tror jag att vi inte kommer få se det inom överskådlig framtid, sorry.
Varför denna övertro på IBM? IBM är knappast några guruer när det gäller användarvänliga gränssnitt. Jag antar att du inte kört IBM Tivoli. IBM Lotus Notes är ju inte heller känt för sitt enkla handhavande.
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Utveckla, eller du kanske bara valt dåligt ord. "eftersom"? Jag menar, det är fortfarande canonical (i detta fallet) som sköter distribution, även om Kalle Karlsson i Sjöbo patchar in nån rootkit nånstans är det inte mycket mer än kul för honom. Hans uppgraderade version kommer inte direkt att vara populär.
Exakt. Dock verkar det som att vissa (inte bara här) tror att bara för att koden är öppen kan vem som helst gå in och ändra i den officiella versionen av alla program. Precis som du skriver är det naturligtvis helt fel. Man kan skapa sin egna version, och lägga upp den, men det betyder ju inte att ens egna patchar kommer in i ursprungsdistributionen.
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Visst det är Ubuntu som validerar all källkod..
Men tror du verkligen att Canoical sitter och läser igenom ALL kod som skickas in till dom?
I mina öron låter det som att det nästan skulle gå snabbare att skriva om all kod själv igen
Det tvivlar jag starkt på. Gissningsvis läser Canonical all kod som kan anses vara Ubuntu-specifik (men det är väldigt mycket mindre kod än all kod i Ubuntu), medan annan kod skickas uppströms till paketens respektive ursprungsutvecklare. Dessa läser inskickad kod och bestämmer om den skall in eller inte, och Canonical tar sedan del av eventuella uppdateringar från dessa.
Iaf är det så Red Hat till stor del gör.
Citat:
Ursprungligen postat av MuMu
Man använder INTE linux till desktop, eftersom linux definitivt inte är designat för att köras som desktop, det är uppenbart när man tittar på dess uppbyggnad och dess access struktur.
Har du lust att utveckla lite? Eller är det helt enkelt så att du inte vet vad du pratar om, något som inte alls är ovanligt, och något jag starkt misstänker gäller dig?
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
tills det är som i windows att man kan sköta allt med musen.
Usch, det låter jobbigt. Skriva Word-dokument med musen precis som med stylus-pennan på en Palm-handdator. Man skulle ju få musarm direkt. Har Windowsanvändare verkligen inget tangentbord?
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Att man inte kan använda terminalen i Windows är rent skitsnack kan du ge mig en enda sak (som görs smidigare i terminalen ,cmd, än genom att peka och klicka)?
Det är ju bara för att kommandofönstret i Windows är så fruktansvärt osmidigt. Unix-system har ju varit ljusår före i användbara kommandoradssystem. Nu har jag iofs inte provat Microsoft PowerShell, så hur det det fungerar och hur användbart det är kan jag inte uttala mig om.
Citat:
Ursprungligen postat av VonCarlsson
Om man vill testa linux så ska man se till att man har gott om tid och tålamod. Släpp windows vanorna och börja om på nytt.
Och det är det här det faller för många. Många människor som en gång lärt sig hantera ett system vill ogärna lära sig ett nytt, då det skulle innebära att de blir nybörjare igen, ett stadium de absolut inte vill återgå till.
Citat:
Jag står ändå fast vid mitt uttalande att det kommer förändra sig ännu mer de närmaste åren, till att bli än mer windowslikt
Det tror inte jag. Mer användarvänligt, visst, men Windows är ju knappast den absoluta höjden av användarvänlighet. Här är ju Apple minst lika bra*, och Mac OS X är ju knappast speciellt likt Windows, förutom att båda är WIMP-system (Windows, Icons, Menus, Pointers). Här kan Linux få inspiration från det bästa av båda världarna, och samtidigt skippa de mindre trevliga aspekterna av dessa.
*= Ja, jag är sedan en månad nybliven Mac-användare (på jobbet), och använder därför alla tre systemen (jag använder Windows XP och Fedora 7 hemma).
Citat:
Ursprungligen postat av INT3L
Explorer kraschar ALDRIG. Nästan aldrig ialafall. Inte av sig själv. Däremot brukar program ej microsoft licensierade eller dåligt programerade program krascha explorer.

Jag håller faktiskt med. Jag trodde tidigare att Explorer var kraschbenäget, eftersom det ofta hängde sig. Efter att jag bytt ut McAfee mot Avast så försvann dock de problemen, och slutsatsen blev att McAfee, inte Explorer, bar skulden till hängningarna.
Notera att det är Windows Explorer, inte Internet Explorer jag syftar på. IE kör jag endast ibland för Windows Update, aldrig annars.
Citat:
Den stora skillnaden är att windows klarar du att få igång även om du inte har internet tillgängligt, det stämmer sällan lika bra på Linux.
Jag har rakt motsatt uppfattning. Linux funkar oftast mycket bättre out-of-the-box än Windows XP. Eftersom Windows dock kommer ut så sällan, medan Fedora som jag kör kommer ut två gånger om året, så finns det ju en anledning till det. Windows XP kom 2001, och 2001 gällde det du skriver betydligt mer. Att jämföra Fedora av 2005 mot Windows XP från 2001 är ju faktiskt inte helt rättvist.
Citat:
Ursprungligen postat av MuMu
Ta tex det faktum att du i windows gör en fil körbar genom att döpa om den till .exe och i linux måste in och peta på filen för att göra den körbar via ovan nämnda kommando som exempel med. Detta är en onödig komplikation som endast behövs på server sidan, och det gör att linux är som sagt ett server OS.
Med detta argument är Mac OS X inte ett skrivbords-OS, utan ett server-OS. Och det kan du väl ändå inte mena?
För övrigt anses det att det är en säkerhetsmässig fördel att filnamnet inte avgör om filen är körbar eller inte. Särskilt i kombination med Windows standardinställning att dölja filändelser är detta ett giltigt argument. Att ange körbarhet via ett filattribut är därmed inte en "onödig komplikation", utan en praktisk funktion som gör att du inte av misstag "råkar dubbelklicka" på fel fil.