2019-10-13, 19:37
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Varfr berrde aldrig Andrews att skeppet lutade ca 3-5 grader t babord p "jungfruresan"? Vilket dussintals verlevande senare vittnade om. Den officiella skadan av isberget skedde p styrbordssidan s varfr brjade bten kantra t babord efter kollisionen?

En bra konstruktion i ett badkar.
https://www.youtube.com/watch?v=UnGtyPkfteE

Den inofficiella sikten r att skeppet lutade t babord eftersom klen hade bjts vid kollisionen med HMS Hawk, vilket frstrktes av ngot som skedde p babordssidan (explosion?) i samband med den officiella kollisionen med isberget.
Du ser,alla dessa frgor som allmnheten inte bryr sig om att svara p d dom inte har ngon betydelse.
Varfr vittnade inte dom vriga 1000 pers om lutningen(motfrga)?
Badkaret har legat ute i ratal p YT och du hittar nog svaret bland alla komentarer.Bara att jmfra ett
badkar med haven knns lite fel va?

Alla " inofficiella sikter" och "dussintals vittnen" 100r senare r den rtta vgen att g?
Ett dussintal vittnen har sagt att Jultomten bor i Finland s jag antar att det ocks r sanningen?
Citera
2019-10-13, 19:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Du ser,alla dessa frgor som allmnheten inte bryr sig om att svara p d dom inte har ngon betydelse.
Varfr vittnade inte dom vriga 1000 pers om lutningen(motfrga)?
Badkaret har legat ute i ratal p YT och du hittar nog svaret bland alla komentarer.Bara att jmfra ett
badkar med haven knns lite fel va?

Alla " inofficiella sikter" och "dussintals vittnen" 100r senare r den rtta vgen att g?
Ett dussintal vittnen har sagt att Jultomten bor i Finland s jag antar att det ocks r sanningen?

Jag ppekar endast fakta. Sen hur folk i allmnhet vljer att se p dessa fakta genom rtiondena det kan jag inte personligen pverka. Den sikten som jag framfr frdes fram redan dagarna efter "olyckan", allts ver 107 r sedan. Det r inget nytt att skeppet lutade t babord hela tiden, frn Belfast till Southampton, frn Southampton till Cherbourg, frn Cherbourg till Queenstown (Cork) och sedermera mot New York.
Citera
2019-10-13, 19:56
Medlem
Citat:
Jag ppekar endast fakta. Sen hur folk i allmnhet vljer att se p dessa fakta genom rtiondena det kan jag inte personligen pverka. Den sikten som jag framfr frdes fram redan dagarna efter "olyckan", allts ver 107 r sedan. Det r inget nytt att skeppet lutade t babord hela tiden, frn Belfast till Southampton, frn Southampton till Cherbourg, frn Cherbourg till Queenstown (Cork) och sedermera mot New York.
Jag frstr att du ppekar fakta men man br vl nd avvga hndelsen i strre pespektiv?
Andrews skulle aldrig stta sig i "fel" fartyg,samt mla om tv fartyg eller byta namn och hemlighlla det knns ju sdr va?Nu r jag inte s vrst insatt men alla inventarier,porslin,menyer osv mste d ha
frflyttats frn den ena fartyget till den andra och det r inget som gr att hlla hemligt eller ngot man bara gr i all hast.Visst du/ni har ju skert svaren p allt detta eller hur?
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2019-10-13 kl. 19:59.
Citera
2019-10-13, 20:21
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Jag frstr att du ppekar fakta men man br vl nd avvga hndelsen i strre pespektiv?
Andrews skulle aldrig stta sig i "fel" fartyg,samt mla om tv fartyg eller byta namn och hemlighlla det knns ju sdr va?Nu r jag inte s vrst insatt men alla inventarier,porslin,menyer osv mste d ha
frflyttats frn den ena fartyget till den andra och det r inget som gr att hlla hemligt eller ngot man bara gr i all hast.Visst du/ni har ju skert svaren p allt detta eller hur?

Jag har inga hundraprocentiga svar. Det vore vldigt orligt att hvda det. Jag fr fram fakta som folk fr koppla ihop till en egen sikt. Precis som min avatar till vnster. Den r inte heller en hundraprocentig sanning men det r min sikt att det freligger s i det fallet

Fr vrigt, de lsa inventarierna var likadana p alla tre skeppen (ja, glm inte Britannic i hela den hr soppan). Typ White Star Line "OEM". Som jag tidigare nmnt, dagarna mellan den 2 och 7 mars 1912 var nr det kan ha intrffat. Att f fram hundraprocentiga bevis fr bde fr och emot r omjligt. Men man skulle tminstone kunna brja med att brga propeller 401. Den vger inte speciellt mycket jmfrt med resten. Ngra lnga stlkablar och den r uppe p ngra timmar. Varfr gr man inte det? r den en del av gravplatsen? Skulle det hota gravfriden?
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-10-13 kl. 20:24.
Citera
2019-10-13, 20:33
Medlem
Citat:
Jag har inga hundraprocentiga svar. Det vore vldigt orligt att hvda det. Jag fr fram fakta som folk fr koppla ihop till en egen sikt. Precis som min avatar till vnster. Den r inte heller en hundraprocentig sanning men det r min sikt att det freligger s i det fallet

Fr vrigt, de lsa inventarierna var likadana p alla tre skeppen (ja, glm inte Britannic i hela den hr soppan). Som jag tidigare nmnt, dagarna mellan den 2 och 7 mars 1912 var nr det kan ha intrffat. Att f fram hundraprocentiga bevis fr bde fr och emot r omjligt. Men man skulle tminstone kunna brja med att brga propeller 401. Den vger inte speciellt mycket jmfrt med resten. Ngra lnga stlkablar och den r uppe p ngra timmar. Varfr gr man inte det? r den en del av gravplatsen? Skulle det hota gravfriden?
Jag fr min del tror att det finns ingen intresse att brga propeller 401 d det kostar mer n det smakar.
Vad skulle det tillfra?Man ser den lika bra oavsett om den r i havet eller p land.Det finns skert saker som har hgre prio n propellern.
Jag har ingen vettig gissning till varfr man inte brgar ngot ver huvudtaget men om jag skulle dra till med ngot s r det svrt samt kostsamt och som du sa,en gravplats.
Citera
2019-10-13, 21:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Jag fr min del tror att det finns ingen intresse att brga propeller 401 d det kostar mer n det smakar.
Vad skulle det tillfra?Man ser den lika bra oavsett om den r i havet eller p land.Det finns skert saker som har hgre prio n propellern.
Jag har ingen vettig gissning till varfr man inte brgar ngot ver huvudtaget men om jag skulle dra till med ngot s r det svrt samt kostsamt och som du sa,en gravplats.

Som sagt, min personliga sikt r att man velat begrava den hr hndelsen sedan dag ett. Vilket var JP Morgans plan frn brjan. Har det liksom inte hnt ngot konstruktivt p ca 107 r s kommer ju givetvis inget hnda i framtiden heller. Hade jag haft obegrnsat med pengar s hade jag finansierat en bt och en besttning som tminstone skulle ha brgat propeller 401 och visat fr hela vrlden att det verkligen str 401 p den s att man slipper debattera ett suddigt foto. Jag har tyvrr inte mjligheten. Men James Cameron & Co hade det men sket i det. Jag hade ocks begett mig till utanfr Grand Banks of New Foundland, dr Olympic blev av med sin propeller. Den ligger fortfarande dr i havet i ganska grunt vatten, ca 15-90 meter beroende p hur och var propellerbladet singlade ner till botten. Tv brgade propellrar/delar hade tminstone bevisat en del.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-10-13 kl. 21:30.
Citera
2019-10-13, 21:34
Medlem
Citat:
Som sagt, min personliga sikt r att man velat begrava den hr hndelsen sedan dag ett. Vilket var JP Morgans plan frn brjan. Har det liksom inte hnt ngot konstruktivt p ca 107 r s kommer ju givetvis inget hnda i framtiden heller. Hade jag haft obegrnsat med pengar s hade jag finansierat en bt och en besttning som tminstone skulle ha brgat propeller 401 och visat fr hela vrlden att det verkligen str 401 p den s att man slipper debattera ett suddigt foto. Jag har tyvrr inte mjligheten. Men James Cameron & Co hade det men sket i det. Jag hade ocks begett mig till utanfr Grand Banks, dr Olympic blev av med sin propeller. Den ligger fortfarande dr i djupet. Tv brgade propellrar hade tminstone bevisat en del.
Som sagt,jag r inte s insatt utan mer en alltare men vad bevisar propeller 401?Br det inte st 401 p alla propellrar isf fr att det ska va lite spnnande?Och vriga delar av fartyget?Om det sttt 401 p
998 av 1000 inventarier,maskindelar s skulle man kunna spekulera men nu har du bara en propeller eller var det en propeller-blad?Du ser,t.o.m James sket i propellern

Du fick med JP Morgan av ngon anledning s jag misstnker att han r "problemet" hr?
Har du eller ngon du knner pratat med han dr han tar p sig ansvaret(ifall vi pratar om ett brott)?
Dokument?Ngonting?Eller terigen ett "dussintal vittnen"?
Jag r ute p djupt vatten(ironi) nu men jag r nyfiken vart det br av.
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2019-10-13 kl. 21:37.
Citera
2019-10-13, 22:03
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Som sagt,jag r inte s insatt utan mer en alltare men vad bevisar propeller 401?Br det inte st 401 p alla propellrar isf fr att det ska va lite spnnande?Och vriga delar av fartyget?Om det sttt 401 p
998 av 1000 inventarier,maskindelar s skulle man kunna spekulera men nu har du bara en propeller eller var det en propeller-blad?Du ser,t.o.m James sket i propellern

Den 24 februari 1912 p vg till Europa s krde Olympic p ngot vid Grand Banks och blev av med minst ett propellerblad (vissa hvdar hela propellern). S ngonting mste ligga dr nere p som sagt ca 15-90 meter (det r djupet fr dessa skr). Vore inte det intressant att underska? Eftersom Titanic inte var frdigbyggd hos Harland & Wolff, och the White Star Line, behvde ett skepp som hela tiden gick i rutt s monterade man Titanics propeller med nummer 401 p Olympic nr vl skeppet haltat tillbaka till Belfast. S om detta r sant, vilket gamla dokument visar (ven debunkare erknner det), s kan ju inte Titanic ligga p Atlantens botten.

Citat:
Du fick med JP Morgan av ngon anledning s jag misstnker att han r "problemet" hr?
Har du eller ngon du knner pratat med han dr han tar p sig ansvaret(ifall vi pratar om ett brott)?
Dokument?Ngonting?Eller terigen ett "dussintal vittnen"?
Jag r ute p djupt vatten(ironi) nu men jag r nyfiken vart det br av.

JP Morgan gde i stort sett the White Star Line via olika holdingbolag sedan 1902. Han planerade att frakta ver en stor last konst till USA men ngrade sig i sista stund (dagen eller tv dagar innan). Den officiella frklaringen var att han hade problem med den amerikanska tullen. Men det har dykt upp information att detta inte r sant (str tidigare i trden). Sedan lokaliserade ngon Morgan i Frankrike vid en kurort ngra dagar efter att skeppet sjunkit. Officiellt helt ovetandes om allt.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-10-13 kl. 22:05.
Citera
2019-10-13, 22:54
Medlem
Citat:
Den 24 februari 1912 p vg till Europa s krde Olympic p ngot vid Grand Banks och blev av med minst ett propellerblad (vissa hvdar hela propellern). S ngonting mste ligga dr nere p som sagt ca 15-90 meter (det r djupet fr dessa skr). Vore inte det intressant att underska? Eftersom Titanic inte var frdigbyggd hos Harland & Wolff, och the White Star Line, behvde ett skepp som hela tiden gick i rutt s monterade man Titanics propeller med nummer 401 p Olympic nr vl skeppet haltat tillbaka till Belfast. S om detta r sant, vilket gamla dokument visar (ven debunkare erknner det), s kan ju inte Titanic ligga p Atlantens botten.

JP Morgan gde i stort sett the White Star Line via olika holdingbolag sedan 1902. Han planerade att frakta ver en stor last konst till USA men ngrade sig i sista stund (dagen eller tv dagar innan). Den officiella frklaringen var att han hade problem med den amerikanska tullen. Men det har dykt upp information att detta inte r sant (str tidigare i trden). Sedan lokaliserade ngon Morgan i Frankrike vid en kurort ngra dagar efter att skeppet sjunkit. Officiellt helt ovetandes om allt.
Om man "lnade" propellern som var avsedd fr Titanic till Olympic, d borde ju Titanic f en ny och d givetvis med numret 401. Det borde allts finnas tv propellrar med nummer 401. Eller?
Citera
2019-10-13, 23:16
Medlem
Citat:
Det r hr det skr sig,"kr p ngot",blad eller hela propellern och ngot mste ligga dr nere.
"the White Star Line, behvde ett skepp som hela tiden gick i rutt s monterade man Titanics propeller"-r det ngot du vet?Troligtvis inte.
Det verkar som mycket r rena spekulationer och inte fakta.

Och detta gr han till en brottsling?Som du kanske har mrkt s har du inget konkret utan enbart
spekulationer frn din sida.
Jag tror inte du kan komma med ngonting som skert visar att det var foul-play ver huvudtaget i
denna katastrof.Varfr skulle han ens boka en resa som han avbokar med vilje?Om han skulle trffa
viktigt folk s kunde han lika vl mta dom p land.Vet man varfr han ngra sig?Han kan likvl ha
haft andra kriminella planer som han tnkt utfra?Ja det finns ju tusentals skl till att avboka och det
r vl bara han sjlv som vet sanningen gllande det.
Citera
2019-10-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Om man "lnade" propellern som var avsedd fr Titanic till Olympic, d borde ju Titanic f en ny och d givetvis med numret 401. Det borde allts finnas tv propellrar med nummer 401. Eller?
.
Blev fel,sorry
Citera
2019-10-13, 23:20
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Man tycker ju att det vore logiskt. Man vet att skeppet som officiellt kallas fr Olympic gjorde minst en hel tur-och-retur-resa till och ifrn USA innan den officiella Titanic avseglade mot Southampton den 10 april. D v s efter att bda skeppen sttt i hamnen mellan den 2-7 mars. Det var den 13-20 mars (vissa kllor anger den 18:e) till USA och sedermera hem. En andra resa gick den 3 april med retur samma dag som den officiella Titanic gick till botten den 14 april. S om man tror att Olympic egentligen var Titanic s gjorde det skeppet dessa ovanstende resor medans det skeppet som egentligen var Olympic, men stod kvar i Belfast, och hade namngetts Titanic var det som gick till botten den 14:e. Med andra ord, om man nu anser det vara sant, s gick Titanics jungfruresa till USA den 13 mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in