Citat:
En till man här i 30-årsåldern som funderar på att plugga till sjuksköterska. Skulle vara väldigt kul och spännande att jobba med barn tycker jag.
Nu har man ju dock inte suttit i skolbänken på många många år, så är lite orolig att det kommer vara svårt att klara av utbildningen. Känns inte som man har samma läshuvud som när man var yngre.
Hur svår är utbildningen egentligen? Vilken nivån ligger matten på i utbildningen?
Har även lite jobbigt för att prata inför större grupper, så undrar om det är mycket sånt inom utbildningen?
Mvh Matthias
Nu har man ju dock inte suttit i skolbänken på många många år, så är lite orolig att det kommer vara svårt att klara av utbildningen. Känns inte som man har samma läshuvud som när man var yngre.
Hur svår är utbildningen egentligen? Vilken nivån ligger matten på i utbildningen?
Har även lite jobbigt för att prata inför större grupper, så undrar om det är mycket sånt inom utbildningen?
Mvh Matthias
Man vänjer sig. Ungefär som när man börjar köra bil då man är livrädd för att köra i intensiv trafik, men när man gjort det några gånger tänker man inte på det.
För övrigt är det aldrig för sent att utbilda sig. Intellektuella 30-åringar, eller 40-åringar, som vårdar sin kropp lär med stor sannolikhet bli 90 år förutsatt att de inte råkar ut för någon ärftlig sjukdom eller olycka, och pensionsåldern lär höjas. Det är bättre att satsa på något man är motiverad för än att härda 40 år till i arbetslivet bara för att det vore för sent att utbilda sig vid en viss ålder.
Själv har jag inte gått sjuksköterska, men jag vet många som utbildat sig till sjuksköterska som varit maximalt medelbegåvade. Allt handlar om ambition och om att förstå vad man gör och varför man gör det då utbildningen till stor del är praktisk. Till skillnad från mig som har pluggat ekonomi och juridik, på min utbildning har det varit skit samma om det har blivit fel och jag har inte behövt förstå mycket för att slappa mig igenom utbildningen.
En sjuksköterska jag känner är värdelös på matte och tyckte det var krävande att beräkna skillnaden mellan gram och milligram som var den maximala mattenivån, men hon fixade det. Däremot känner jag en sjuksköterska som hade problem med uppsatsen då hon är dålig på att uttrycka sig i skrift och tänka akademiskt, dock är hon en kanonbra sjuksköterska.
Var ambitiös och mänsklig så klarar du utbildningen, och kan jobba var du vill. Jag som är intresserad av människokroppen tycker själv att det är synd att jag aldrig skulle klara av att arbeta inom sjukvård då jag får panikångest av att bara höra om sjukdomar eller olyckor, för att inte tala om när jag ser dem.