2006-08-24, 22:15
Medlem
I_O_Us avatar
Nu har jag haft mina första lektioner på sjuksköterskelinjen/Ersta-Sköndal. Det var bland det flummigaste jag varit med om. Här trodde jag att man skulle få läsa en intressant utbildning med medicin osv och träffa nya människor. Men nej då, vi blev indelade i grupper på 8 pers och läraren sa i princip att den här gruppen är de enda ni kommer umgås med under utbilningen.

Undervisningen var total flum, man satt och "brainstormade" och gaggade om totalt intetsägande ämnen. (Är man inte den pratiga och superöppna typen så får man rejäla problem..) Jag har visserligen inga problem att prata, men lektionerna/undervisningen är under all kritik. Och det skulle tydligen fortsätta på det här sättet under flera terminer. Vilken besvikelse, jag kommer definitivt hoppar av.:thumbsdow

Är alla sjuksköterskeprograms undervisning baserad på det här sättet? Det s.k PBL- sättet (problembaserat lärande). Ersta ska ju tydligen vara en lite "speciell" högskola, och alla universitet/högskolor kan väl inte ha såna resurser att de kan ha 7 lärare för en klass typ, som de blir när man delas in i såna här grupper.

Nån som läst/läser till sjuksköterska? Kan ni berätta hur er undervisning är/var, så man vet om man ska söka till en annan skola eller om alla är samma skit.

Skiit, vad ska man nu göra under hösten.
Citera
2006-08-24, 22:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tidigare trådar om att studera till sjuksköterska slås nu ihop till denna tråd.

I denna samlingstråd kan ni framöver posta alla frågor om denna utbildning.

/Mod.
Citera
2006-08-24, 22:36
Medlem
Lesseitss avatar
Min sambo håller precis på att avsluta sjuksköterskeprogrammet, också PBL-baserat. Hon fick samma chock som du och hon har knappt något gott att säga om PBL. Flum, flum, flum. Det mest humoristiska är att dom har väldigt många muntliga grupptentor!? Ja, jag är ingen pedagog, men hur fan ska man göra en bra bedömning av enstaka individer för något dom presterar som grupp gång på gång? Att kraven på högskolan går utför är ett faktum, men här är det så märkbart det bara kan bli.

Men hon har stått ut. Så vill du fortfarande bli sjuksköterska så är det bara att bita i kudden...
Citera
2006-08-24, 22:46
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Min sambo håller precis på att avsluta sjuksköterskeprogrammet, också PBL-baserat. Hon fick samma chock som du och hon har knappt något gott att säga om PBL. Flum, flum, flum. Det mest humoristiska är att dom har väldigt många muntliga grupptentor!? Ja, jag är ingen pedagog, men hur fan ska man göra en bra bedömning av enstaka individer för något dom presterar som grupp gång på gång? Att kraven på högskolan går utför är ett faktum, men här är det så märkbart det bara kan bli.

Men hon har stått ut. Så vill du fortfarande bli sjuksköterska så är det bara att bita i kudden...
Är det sant? Vilken högskola går din sambo i?
Citera
2006-08-24, 22:58
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Är det sant? Vilken högskola går din sambo i?
1. Jepp, det är helt sant. 2. Karlskrona (BTH).

Alla sjuksköterskeutbildningar är dock inte PBL-baserade. Tror de flesta kör icke-PBL.
Citera
2006-08-24, 23:05
Medlem
HerrStrips avatar
äh det här kan du ju dra nytta av. blir ju inte så mkt att läsa, så du får tid över till diverse nöjen.. alltså, softa o njut av livet. sen har du ett sjuksköterskexamen i hamn
Citera
2006-08-25, 00:24
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
1. Jepp, det är helt sant. 2. Karlskrona (BTH).

Alla sjuksköterskeutbildningar är dock inte PBL-baserade. Tror de flesta kör icke-PBL.
Okej. Skönt att veta! nu ska jag ringa runt och kolla vilka sjuksköterskeutbildningar som INTE har PBL-baserad undervisning och sen söka dit till nästa termin.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrStrip
äh det här kan du ju dra nytta av. blir ju inte så mkt att läsa, så du får tid över till diverse nöjen.. alltså, softa o njut av livet. sen har du ett sjuksköterskexamen i hamn
Nej, jag njuter inte av sånt flum. Jag vill ha traditionell undervisning med föreläsningar och vanliga skriftliga tentor.
Citera
2006-08-25, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrStrip

Endel är lite ambitiösare och vill faktiskt kunna något efter sin examen, inte bara få en examen som i princip inte betyder nåt.
Citera
2006-08-25, 10:12
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Okej. Skönt att veta! nu ska jag ringa runt och kolla vilka sjuksköterskeutbildningar som INTE har PBL-baserad undervisning och sen söka dit till nästa termin.

Nej, jag njuter inte av sånt flum. Jag vill ha traditionell undervisning med föreläsningar och vanliga skriftliga tentor.

Vet precis vad du menar... har just påbörjat lärarlinjen (som jag visste skulle innehålla mkt flum) men trodde aldrig att det skulle vara så hög nivå på flummet. Blir galen! Ska nog satsa på sjuksköterska nästa termin, söker till KI. Tror inte dom kör med PBL; varit inne på deras hemsida och letat men inte hittat något konkret dock. Hör gärna av dig om vilka utb. som kör med icke-PBL, skulle uppskattas.
Citera
2006-08-25, 14:30
Medlem
cremasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Vet precis vad du menar... har just påbörjat lärarlinjen (som jag visste skulle innehålla mkt flum) men trodde aldrig att det skulle vara så hög nivå på flummet. Blir galen! Ska nog satsa på sjuksköterska nästa termin, söker till KI. Tror inte dom kör med PBL; varit inne på deras hemsida och letat men inte hittat något konkret dock. Hör gärna av dig om vilka utb. som kör med icke-PBL, skulle uppskattas.

Var läser du till läkare?
Citera
2006-08-25, 14:51
Medlem
PBL passar inte alla, så är det bara, även om det handlar mycket om att tänka på ett annat sätt än man är van vid om man har haft en vanlig skoltid med katederundervisning, det beror också mycket på om man har en bra handledare eller inte.

Jag tycker personligen det passar bäst i projektorienterade utbildningar där arbetet i arbetslivet mycket är som PBL. Jag tycker ändå du kan ge det en termin och inte bara några lektioner, du kanske vänjer dig. Jag menar vad ska du annars göra Men som sagt, man ska läsa på det sätt man vill läsa, vill man ha traditionellt så sök till det.
Citera
2006-08-25, 14:51
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cremaster
Var läser du till läkare?
RARE KOMPIZZZ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto