Jag konstaterade i dagarna när jag satt och funderade över min nuvarande livssituation att jag är en usel elev. Inte för att det brister rent intellektuellt (vem vill egentligen erkänna för sig själv att man kanske inte är sådär exceptionellt intelligent som vi så ofta försöker intala oss själva) utan helt enkelt för att jag hamnat i en nedåtgående spiral psykologiskt som gjort att hela skiten gått åt helvete och min utvecklingskurvan totalt flatlineat (social fobi är inte en bra kombination med skolmiljöer). Detta går såklart alldeles utmärkt när man har stöttande föräldrar som jag haft men nu när jag sitter här utan sommarjobb, utan någon arbetslivserfarenhet och med usla betyg som skulle få den trögaste av individer att skämmas så kan man inte hjälpa att känna att man är mer en börda än en tillgång för sin familj. Med dessa förutsättningar så känns det väldigt tufft att försöka se till några möjliga vägar ut i form av stimulerande yrkesval. En existentiell kris så att säga.
Nu är inte allt mörker dock, rent psykiskt så mår jag bättre än jag gjort på bra länge och det börjar klarna upp för mig. Jag vill ta tag i det hela, och som så många av er troligtvis har haft erfarenhet av, att få tummen ur arslet (om ni ursäktar uttrycket) är ofta halva resan mot att nå sitt mål. Eftersom jag ämnar att söka vidare utbildning så tänker jag att det vore bra att förbereda sig nu i förväg i form av en välbehövlig guidning i den ädla konsten som kallas studieteknik.
Så vad har ni själva för knep för att inte skjuta upp allt till sista minuten? Har ni några tips på litteratur/hemsidor på ämnet som kan hjälpa? Kanske har ni själva några solskenshistorier att dela med er om er egna utbildning som ni vänt från nederlag till vinst?
Med vänliga hälsningar, den förhoppningsvis lyckade framtida akademikern fnuske
Nu är inte allt mörker dock, rent psykiskt så mår jag bättre än jag gjort på bra länge och det börjar klarna upp för mig. Jag vill ta tag i det hela, och som så många av er troligtvis har haft erfarenhet av, att få tummen ur arslet (om ni ursäktar uttrycket) är ofta halva resan mot att nå sitt mål. Eftersom jag ämnar att söka vidare utbildning så tänker jag att det vore bra att förbereda sig nu i förväg i form av en välbehövlig guidning i den ädla konsten som kallas studieteknik.
Så vad har ni själva för knep för att inte skjuta upp allt till sista minuten? Har ni några tips på litteratur/hemsidor på ämnet som kan hjälpa? Kanske har ni själva några solskenshistorier att dela med er om er egna utbildning som ni vänt från nederlag till vinst?
Med vänliga hälsningar, den förhoppningsvis lyckade framtida akademikern fnuske
Sådär nu vet du ungefär vad du får om du köper boken.