2006-06-29, 05:12
Medlem
fnuskes avatar
Jag konstaterade i dagarna när jag satt och funderade över min nuvarande livssituation att jag är en usel elev. Inte för att det brister rent intellektuellt (vem vill egentligen erkänna för sig själv att man kanske inte är sådär exceptionellt intelligent som vi så ofta försöker intala oss själva) utan helt enkelt för att jag hamnat i en nedåtgående spiral psykologiskt som gjort att hela skiten gått åt helvete och min utvecklingskurvan totalt flatlineat (social fobi är inte en bra kombination med skolmiljöer). Detta går såklart alldeles utmärkt när man har stöttande föräldrar som jag haft men nu när jag sitter här utan sommarjobb, utan någon arbetslivserfarenhet och med usla betyg som skulle få den trögaste av individer att skämmas så kan man inte hjälpa att känna att man är mer en börda än en tillgång för sin familj. Med dessa förutsättningar så känns det väldigt tufft att försöka se till några möjliga vägar ut i form av stimulerande yrkesval. En existentiell kris så att säga.

Nu är inte allt mörker dock, rent psykiskt så mår jag bättre än jag gjort på bra länge och det börjar klarna upp för mig. Jag vill ta tag i det hela, och som så många av er troligtvis har haft erfarenhet av, att få tummen ur arslet (om ni ursäktar uttrycket) är ofta halva resan mot att nå sitt mål. Eftersom jag ämnar att söka vidare utbildning så tänker jag att det vore bra att förbereda sig nu i förväg i form av en välbehövlig guidning i den ädla konsten som kallas studieteknik.

Så vad har ni själva för knep för att inte skjuta upp allt till sista minuten? Har ni några tips på litteratur/hemsidor på ämnet som kan hjälpa? Kanske har ni själva några solskenshistorier att dela med er om er egna utbildning som ni vänt från nederlag till vinst?

Med vänliga hälsningar, den förhoppningsvis lyckade framtida akademikern fnuske
Citera
2006-06-29, 13:27
Medlem
http://www.studieteknikforlaget.com/

De anordnar kurser lite titt som tätt, jag var faktiskt på en av dem för snart tre år sedan. Vill minnas att den var rätt okej, men det bästa var att man fick en bok där de behandlar ämnet, en föreläsning glöms bort allt för lätt.

Vad gäller studieteknik måste jag dra den vanliga klyschan om att det gäller att hitta sin egen teknik. Men den är i grund och botten ganska lika för de festa. Jag har själv haft dålig studieteknik i många år och jobbat rätt hårt med det under gymnasietiden, det blir bättre, men tid tar det.

Mycket ligger i sjävdisciplinen. Det gäller att ta tag i saker och ting. Det där med att skjuta upp allt till sista dagen är något jag och många andra känner til alltför väl.

Men om vi säger att du har en text så lär den vara indelad i kapitel. Man ska inte ta allt på en gång. Utan kanske ta ett kapitel om dagen, beror givetvis på textmängd och tid. Du börjar med att kolla igenom dagens läsning, läser det rubriker, marginaltext, fetstild, ser på bilder analyserar dem, bildtexter. Du försöker skaffa dig en uppfattning om texten. Sedan läser du allt. Men efter varje stycke tar du anteckningar på det viktigaste. Anteckningarna ska vara korta och endast som stödord. Rita gärna bilder. När du gjort såhär med all text du ska kunna är ska du ha ett par dagar kvar. Då läser du igenom anteckningarna.

Det är en god start iaf, men försök för all del att få tag på boken från studieteknikförlaget. ISBN: 91-630-9795-8
Citera
2006-06-29, 14:35
Medlem
Har en bok i hyllan som heter "Konsten att lyckas med sina studier" skriven av Bosse Angelöw, docent och socialpsykolog. Den är uppbyggt på följande sätt:

Insikt
Motivation
Självförtroende
Effektiva studier
Studievanor
Självstyrning
Att skriva och presentera

Att planera sina studier
Att inte kunna hantera sin studietid
behov av tidsplanering
schemalägga aktiviteter
Studiepass
Att-göra-lista
Målstyrning
Flyktmekanismer
Studiemiljö

Att förbättra sin studieteknik
Djup- och ytansats.
Olika studiemetoder

Effektiv lästeknik och speedreading (jävligt roligt)
Hantera studiestressen
Mental träning
Att hålla föredrag
Att skriva och olika faser

Sådär nu vet du ungefär vad du får om du köper boken.

Edit: Måste tillägga att jag själv har störst problem med flyktbeteenden, fast är man medveten om det så har man kommit en bra bit på vägen. Man flyr alltså bort från saker man tycker är jobbiga, kanske genom att intala sig själv att "Jag ska bara spela en timme till sen gör jag mina läxor" :P
Citera
2006-06-29, 18:22
Medlem
tigertompas avatar
Jag läser det som jag tycker är intressant först. Sen läser jag resten efter det, eftersom det har gjort mig nyfiken.

Men alla är vi olika och lär oss på olika sätt.
Citera
2008-09-01, 20:56
Medlem
Studieteknik - Hur gör ni?

Tjena gott folk, min första dag på universitetet idag och vi hade en föreläsning på 3 timmar. Under föreläsningen gick professorn igenom allt väldigt bra och hade inga som helst problem med att förstå vad han menade i sina förklaringar och beskrivanden.

Däremot undrar jag hur man i helvete ska hinna läsa allt och få ut något utav det, då menar jag att det som är angivet i föreläsningsplanen att läsa känns lite för mycket? Känns även lite onödigt att läsa 200 sidor och sedan kunna känna att man kommer ihåg max 30% utav det....

F1 – Introduktion till makroekonomin, nationalräkenskaper:
Makroekonomi kap. 1 (kursivt) och 2; Vad är BNP? kap. 1-3; Ekonomin i EU kap.1-2

Hur gör ni? Läser ni allt som står i föreläsningsplanen? Eller läser ni endast det som läraren undervisat om på lektionen? Skiter ni totalt i kurslitteraturen och är bara med på föreläsningarna och pluggar endast på gamla tentor? Är ytterst tacksam för tips....
Citera
2008-09-01, 21:45
Medlem
erkanperkans avatar
I kurslitteraturen så brukar det finnas sammanfattningar och liknande (oftast för varje kapitel). Läs dem för de kapitel som är relevanta till det som läraren går igenom eller säger att ni ska läsa. Anteckna inte allt skit som läraren säger utan mest nyckelord och fraser som han/hon betonar eller skriver på tavlan/visar på overhead. Börja kolla på tidigare tentor nån vecka innan skrivtenta men plugga inte slaviskt på gamla frågor.

Typ så kör jag.
Citera
2008-09-01, 21:47
Medlem
Donny_Braskos avatar
Lite tragiskt när folk försöker hitta genvägar föra att plugga så lite som möjligt på universitets nivå. Gymnasietiden är över. Det här är något man valt själv och som kommer att följa med en livet ut. Om det står i föreläsningsplanen så ska man för i helvete ta och läsa allt och förstå det. Sen att 40% av man läst och lärt sig dyker upp på tentan gör inget. Om du pluggar en utbildning enbart för att klara av tentorna så borde du inte ha börjat plugga alls.

Skriv ner "allt" som sägs på föreläsningarna och lägg lite större fokus på det. Gamla tentor tränar man på dagarna innan provet. Inget man pluggar på lol.
Citera
2008-09-01, 22:01
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaine--
Tjena gott folk, min första dag på universitetet idag och vi hade en föreläsning på 3 timmar. Under föreläsningen gick professorn igenom allt väldigt bra och hade inga som helst problem med att förstå vad han menade i sina förklaringar och beskrivanden.

Däremot undrar jag hur man i helvete ska hinna läsa allt och få ut något utav det, då menar jag att det som är angivet i föreläsningsplanen att läsa känns lite för mycket? Känns även lite onödigt att läsa 200 sidor och sedan kunna känna att man kommer ihåg max 30% utav det....

F1 – Introduktion till makroekonomin, nationalräkenskaper:
Makroekonomi kap. 1 (kursivt) och 2; Vad är BNP? kap. 1-3; Ekonomin i EU kap.1-2

Hur gör ni? Läser ni allt som står i föreläsningsplanen? Eller läser ni endast det som läraren undervisat om på lektionen? Skiter ni totalt i kurslitteraturen och är bara med på föreläsningarna och pluggar endast på gamla tentor? Är ytterst tacksam för tips....

Gissar att du läser grundkursen i nationalekonomi på Handels i Göteborg. Har jag rätt?

Anyway, man behöver inte läsa allt och absolut inte läsa allt bra för att klara kurserna. Men vill du lära dig något och klara tentorna bra, kanske tom VG - bör du läsa det som hänvisas och du borde läsa in det bra. Föreläsningar är bara en hjälp att förstå litteraturen.

Men mitt viktigaste tips: Köp studieteknik-böcker, läs på internet, lär dig minnestekniker, snabbläsning, osv. Relativt liten investering i tid och pengar jämfört med avkastningen.
Citera
2008-09-02, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Gissar att du läser grundkursen i nationalekonomi på Handels i Göteborg. Har jag rätt?

Anyway, man behöver inte läsa allt och absolut inte läsa allt bra för att klara kurserna. Men vill du lära dig något och klara tentorna bra, kanske tom VG - bör du läsa det som hänvisas och du borde läsa in det bra. Föreläsningar är bara en hjälp att förstå litteraturen.

Men mitt viktigaste tips: Köp studieteknik-böcker, läs på internet, lär dig minnestekniker, snabbläsning, osv. Relativt liten investering i tid och pengar jämfört med avkastningen.

Det stämmer gk i nek =}. Okej, förstår nog vad du menar. Ska börja läsa det viktiga dvs det föreläsarn tar upp under föreläsningarna sen memorera det genom frågeställningar och svar...
Citera
2008-09-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka

Någon som har tips på bra böcker för just studieteknik (inkl. snabbläsning osv)? Eller kanske vet någon bok som större universitet brukar rekommendera eller något?
Citera
2008-09-02, 11:32
Medlem
erkanperkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donny_Brasko
Lite tragiskt när folk försöker hitta genvägar föra att plugga så lite som möjligt på universitets nivå. Gymnasietiden är över. Det här är något man valt själv och som kommer att följa med en livet ut. Om det står i föreläsningsplanen så ska man för i helvete ta och läsa allt och förstå det. Sen att 40% av man läst och lärt sig dyker upp på tentan gör inget. Om du pluggar en utbildning enbart för att klara av tentorna så borde du inte ha börjat plugga alls.

Skriv ner "allt" som sägs på föreläsningarna och lägg lite större fokus på det. Gamla tentor tränar man på dagarna innan provet. Inget man pluggar på lol.
Det jag skrev handlar inte om att plugga lite, det handlar om att plugga effektivt. Sen kan man kanske inte applicera olika studietekniker på varje utbildning.

Man får väl helt enkelt tänka själv - precis som det är meningen att man ska göra på Universitetet.
Citera
2008-09-02, 11:39
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag läser igenom all studielitteratur en gång, vilket kan ta en jävla tid trots att jag läser väldigt fort - sedan går jag igenom mina anteckningar och småbläddrar i böckerna igen. Har upptäckt att jag då tenderar till att fastna vid vissa stycken och partier som jag finner extra intressanta och väldigt ofta är det just dessa partier som frågeställningarna på tentorna är baserade kring. Att sedan ladda ner gamla tentor och få ett hum om vad det kommer att frågas om hjälper ju också en del.

Så mitt förslag är att du lär dig de centrala teserna ordentligt och sedan fokuserar på det du tycker verkar extra intressant eftersom detta kommer att leda dig in på sånt som du sedan kan skriva uppsatser om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in