SJÄLVKLART är det inte för sent! Jag utbildar sjuksköterskor och det är inte ovanligt att studenterna är mellan 45-55 år. Killar/män har dessutom blivit mycket vanligare i klasserna. Känns som att vi går mot ett paradigmskifte. Sjuksköterskeyrket är till stor del tekniskt och inte bara "hålla handen och se öm ut".
Det är typ världens bästa utbildning. Du kan bli sjuksköterska på massor av olika ställen. På vissa ställen har man knappt patientkontakt och på vissa är man väldigt nära patienten, och allt däremellan.
Du kan bli chef.
Du kan göra en akademisk karriär.
För mig som inte kan svenska så bra, jag har en fråga om sjuksköterskaprogrammet!
hej allihopa.
Jag funderar på att utbilda mig till sjuksköterska. Det har jag funderat på ett bra tag nu men jag inte riktigt vet om jag kommer klara programmet, på grund av svenska. Jag förstår nästan allt, Kan prata/läsa rätt bra MEN jag har problem när det gäller skriva ett rapport med 5000 ord till exempel.
Vad kan jag göra? ska jag fortsätta till programmet?
P.S ska höja meritvärde, just nu har jag 11.1 men ska börja plugga
1. psykologi 1
2. psykologi 2
3. naturkunskap 2
4. biologi 1
5. biologi 2
6. matte D
Ska försöka fixa VG+ på alla! ska kämpa hårt som fan! Ska också göra högskolaprovet och försöka fixa 1.0+.
Baserat på språket i ditt inlägg så kommer inte språket vara något problem. Klart du ska läsa programmet, det kommer gå hur bra som helst!
Många gånger skriver invandrare bättre svenska än infödda, just eftersom invandrare är mer observanta på att skriva korrekt. Många svenskar skriver bara de ord som ploppar upp i deras hjärna utan att reflektera över stavning, meningsuppbyggnad, ordval o.s.v. medan invandrare som verkligen vill skriva korrekt lägger ner mer tid på att få allting att rätt.
Glöm inte bort högskoleprovet bara, det är snabbare och kanske enklare att ta sig in den vägen. Där är svenskkunskaperna mindre väsentliga, består väl enbart av 25% svenska. Resten engelska och matte. Sedan kräver ofta sskprogrammet över medel i betyg, men medel eller under medel på HP.