2017-09-06, 23:44
Medlem
Har man sjukdomslära på Sjuksköterskeprogrammet?

Man får lära sig en hel del om bemötande och dyl. Även hur kroppen fungerar.

MEN kommer man ha sjukdomslära under denna utbildning? Där man får lära sig känna igen olika sjukdomstillstånd?

Någon som vet?
Citera
2017-09-06, 23:59
Medlem
Patologi ingår, ja.
Citera
2017-09-07, 01:00
Medlem
funktioners avatar
Som föregående redan bekräftat så avhandlas patologin i termin tre. Du förväntas också lära dig vilka farmakologiska behandlingar som finns för olika sjukdomar, dess eventuella biverkningar, kontraindikationer, verkningsmekanismer, eliminationer osv.
Citera
2017-10-04, 18:05
Medlem
ssk-utbildningen i Göteborg

Är det någon som har erfarenhet av sjuksköterskeutbildningen i Göteborg. Hur är den i jämförelse med andra sjuksköterskeutbildningar i Sverige?
Citera
2017-10-07, 16:20
Medlem
Jag kan inte svara för hur ssk-utbildningar på andra universitet ser ut, men jag tyckte att den i Göteborg var slapp. Praktiken/VFU var bra. Men att läsa ett helt år om KASAM och personcentrerad vård gav inte särskilt mycket.
Citera
2017-10-14, 15:28
Medlem
Är det salstentor i varje kurs?
Citera
2017-10-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heybaberiba1
Är det salstentor i varje kurs?

Ja.
Citera
2017-10-29, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Du har fel, Sverige kommer ha en fortsatt stor brist av SSK säkert 10 år framöver vilket beror på en del faktorer. En faktor är den stora invandringen. Det flyttar in enormt mycket asylmigranter samt deras anhöriga just nu och kommer även så vara fallet de näst kommande åren också. Dessa belastar vården. De tar ut mer resurser än vad de tillför. Detta kommer leda till att antalet sjuksköterskor per capita kommer sjunka i Sverige, och bristen kommer fortsätta. Däremot kommer lönerna inte höjjas direkt mycket just p.g.a. staten inte kommer ha pengar, det kostar att vara en humanistisk stormakt. Så bristen kommer fortsätta vilket kommer betyda fortsatt enorm stress för SSK i vissa landsting i kombination med hyffsat stagnerade löner för staten och landstingen inte kommer ha pengar att höja lönerna något enormt mycket. Dra utomlands. Sverige är ett sjunkande skepp.
Sverige har idag redan mest sköterskor per capita i hela Europa. Dessutom så har flyktingmottagandet minskat drastiskt. Du har fel
Citera
2017-10-29, 10:58
Medlem
Jag är 32 år, manlig sjuksköterska. varför skulle det vara försent? grymt roligt yrke
Citera
2017-10-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Hej

Jag är och har alltid varit intresserad av yrket och jobbet som sjuksköterska. Dock har jag alltid tvekat just på grund av att det har så fjolligt rykte, manlig sjuksköterska. Jag har avfärdat ett kandidatexamen inom IT och jobbat inom branschen ett tag. Jag ångrar mig nu i efterhand, och har nu bestämt mig för att följa min dröm istället oavsett hur det ser ut utåt.

Jag har lite funderingar kring yrket och utbildningen.

Är det försent att utbilda sig som 30 plussare?
Hur svårt/enkelt är det att få jobb? är det svårare som äldre utan erfarenhet inom vårdbranschen?
Hur ser åldersfördelningen ut på utbildningarna runt om i Sverige?
Vad ligger startlönen på runt idag för någon nyexaminerad utan erfarenhet?
Hur är det att jobba/läsa kvinnodominerade yrken/utbildningar?
Hur ser en typisk jobbvardag ut för en sjuksköterska?
Får man torka rövar/bajs eller sköts slitgörat av undersköterskor?

Jag hoppas det finns någon här som kan och är villig att svara på mina frågor. Tack på förhand.

Det är aldrig för sent! Skärp dig!
Citera
2017-10-29, 11:19
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Hur ser en typisk jobbvardag ut för en sjuksköterska?
Får man torka rövar/bajs eller sköts slitgörat av undersköterskor?

Jag hoppas det finns någon här som kan och är villig att svara på mina frågor. Tack på förhand.

Hahaha ... Du kommer nog att få vara med om mycket värre saker än att torka röv, har hört min tjejs historier ibland. Folk som sliter av sin stomi så att det läcker över hela kroppen tex.
Citera
2017-11-22, 11:09
Medlem
En till man här i 30-årsåldern som funderar på att plugga till sjuksköterska. Skulle vara väldigt kul och spännande att jobba med barn tycker jag.

Nu har man ju dock inte suttit i skolbänken på många många år, så är lite orolig att det kommer vara svårt att klara av utbildningen. Känns inte som man har samma läshuvud som när man var yngre.
Hur svår är utbildningen egentligen? Vilken nivån ligger matten på i utbildningen?

Har även lite jobbigt för att prata inför större grupper, så undrar om det är mycket sånt inom utbildningen?

Mvh Matthias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in