2013-12-23, 03:35
Medlem
Plugga sjuksköterska med last i bagaget

Tjena, tänkte höra om någon har en susning om det är möjligt för mig att plugga till sjuksköterska?
Jag har då under senaste åren blivit dömd för:

1. Narkotikabrott (innehav, överlåtelse)
2. Olovlig körning
3. 12 ringa narkotika(åtalsunderlåtelse)

Jag har nu som ni säkert förstår fått en annan syn på livet och är fan så motiverad att bli ambulansförare. Jag har sedan februari 2013 lämnat negativa prover varje vecka (frivilligt) och genomgått ett haschavvänjningsprogram (HAP)

Har nu skrivit in mig på comvux och börjar den 8nde att plugga in fyra ämnen så jag har möjligheten att komma in men behöver fortfarande skriva 0,6 på högskoleprovet och känns jävligt onödigt om jag inte får komma in.

Jag kommer förmodligen ta hand om medecin osv på praktik? Tackar för svar!
Citera
2013-12-23, 03:45
Medlem
Good for you!

1. Det är väl 5 år i belastningsregistret som gäller? Eller tog du strafföreläggande på de ringa = 10 år?
En sjuksköterskeutbildning är väl minst fyra år?

2. Det är väl bara sexualbrott som är riktigt problematiskt i sådana här fall?

3. 0.6 på hsp gör du i en handvändning. Man har 50-50% chans att sätta 0.5 i fall man gissar, vad jag förstår.
Citera
2013-12-23, 03:50
Medlem
Ja jo, jag får ju räkna med typ 5 år totalt ändå att plugga men det är ju praktik och skit
Med, har man då narkotika i bagaget är de lite lömskt att fiffla
Med mediciner:/ men tack för bra svar har motivationen så förr eller senare når jag dit
Citera
2013-12-23, 04:05
Medlem
De lär inte ens kolla belastningsregistret när de anställer. En jag känner som är sjuksköterska har åtminstone inte hört något snack om detta vid anställning. Sen om de gör det i smyg så är det väl möjligt. Dina brott är ju dock inte så grova.

På praktiken får du ge receptbelagd medicin till folk, men då är det när någon annan hämtat ut den till dig och delegerat uppgiften. Paracetamol kan du ju såklart hämta själv om någon nu ska ha det. Inför praktik kollar de garanterat inte i belastningsregistret!

Om du inte klarar 0.6 borde du inte få jobba som sjuksköterska. Men det borde inte bli några problem. Om du vet hur man skriver provet och har övat lite på strukturen bör det gå bra. Om det mot förmodan går dåligt så kan du ju alltid hitta på något annat istället. För patienternas skull.
Citera
2013-12-23, 06:48
Medlem
Napis avatar
Sjuksköterska bör ju inte vara några problem. Gissar dock på att det blir en speciell prövning för anställning/praktik vid ambulansen eftersom den får tillträde till folks hem och alla möjliga inrättningar.
Gissar på ungefär samma krav som bevakningsbranschen där, dvs ostraffad och ordnad ekonomi.
Ostraffad i den bemärkelsen är 5år såvitt jag vet, om det inte är som föregående skrev att föreläggande sitter i 10.

Lycka till iaf, och kul att du får ordning på saker och ting.
Citera
2013-12-23, 07:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Sammhällstjänst , böter : 5 år efter straff
Skyddstillsyn, fängelse: 10 år efter straff

Du kan gå igenom hela utbildningen inklusive praktiker utan att någon har rätt att ens fråga dig om det, men när du är klar efter 3 år så ska socialstyrelsen utfärda en ssk-legitimation, och dom kollar i registret. Min erfarenhet är att dom är givmilda om du är skötsam just nu, helst att du kan motivera det såsom skicka in intyg på dina rena UP. Intyg från behandlingshem eller annat är också till hjälp.
Citera
2013-12-23, 10:29
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Det är ingen som kollar belastningsregistret vid antagning till utbildningen eller vid anställning inom akutsjukvården. Om du ska jobba på barnavdelning så blir du kollad, men jag vet inte om gamla narkotikabrott är ett hinder för anställning.

Vid ett tillfälle så saknades de mängder med narkotikaklassade preparat där jag jobbade, då fick jag lämna urinprov och skriva på ett papper om att de fick lov att kolla belastningsregistret.
Citera
2013-12-23, 11:14
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Jag har ingen stenkoll, men det känns som att Socialstyrelsen borde vara tveksam om att utfärda legitimation till en som är dömd för narkotikabrott.
Citera
2013-12-23, 11:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Jag har ingen stenkoll, men det känns som att Socialstyrelsen borde vara tveksam om att utfärda legitimation till en som är dömd för narkotikabrott.
Det är dom också och man kan få skriva en motivering/förklaring till varför man finns med i registret eller varför man ska bli betrodd med en legitimation.
Citera
2013-12-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine-S
Det är ingen som kollar belastningsregistret vid antagning till utbildningen eller vid anställning inom akutsjukvården. Om du ska jobba på barnavdelning så blir du kollad, men jag vet inte om gamla narkotikabrott är ett hinder för anställning.

Vid ett tillfälle så saknades de mängder med narkotikaklassade preparat där jag jobbade, då fick jag lämna urinprov och skriva på ett papper om att de fick lov att kolla belastningsregistret.

Jo det kan de göra, beror kanske på vilken skola man ska gå på.

"VIKTIGT!
Du ansvarar själv för att ett aktuellt registerutdrag från BELASTNINGSREGISTRET
görs innan Du påbörjar Dina studierna på sjuksköterskeprogrammet. Begäran om
utdrag bör ske i god tid före studiernas början. Normalt tar handläggningen hos
polismyndigheten minst två veckor."

http://www.student.kau.se/kurstorg/files/v/C10B951E02b692030DpJO1A6B497/valkomstbrev%20T1,%20vt-13.pdf
Citera
2013-12-23, 13:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stealthmodebomber
Good for you!

1. Det är väl 5 år i belastningsregistret som gäller? Eller tog du strafföreläggande på de ringa = 10 år?
En sjuksköterskeutbildning är väl minst fyra år?
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Ostraffad i den bemärkelsen är 5år såvitt jag vet, om det inte är som föregående skrev att föreläggande sitter i 10.

Så mycket fel. Det är egalt huruvida det rör sig om ett ordningsföreläggande, ett strafföreläggande eller en dom. Rör det sig om böter kvarstannar noteringen i BR i fem år, är det fängelse är det tio år.
Citera
2013-12-23, 17:16
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Så mycket fel. Det är egalt huruvida det rör sig om ett ordningsföreläggande, ett strafföreläggande eller en dom. Rör det sig om böter kvarstannar noteringen i BR i fem år, är det fängelse är det tio år.

Och därav skrev jag som jag gjorde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in