2017-06-30, 23:19
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seign
är ni själva syrror?

Nej, men en form av dysxxx har jag. Jag gick 5 år på högskolan, innan man börjar tror man att det skall vara så svårt o proffsigt där, det är det inte!
Citera
2017-06-30, 23:22
Medlem
Är nog inget problem. Berätta för dina lärare om dina problem så finns det stöd att få.
Citera
2017-07-01, 09:08
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01. I förtydligande syfte ändras rubriken från ''Dyclektiker, sjuksköterska!'' till ''Dyslektiker, sjuksköterska! [Kan man klara utbildningen/tentamen med dyslexi?/Mod.]''

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-08-01 kl. 07:55.
Citera
2017-07-01, 10:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag betvivlar inte att du kan klara utbildningen (åtminstone den teoretiska biten) trots din dyslexi. Högskolor och universitet brukar kunna erbjuda bra hjälp till dyslektiker numera, bland annat möjligheten att göra skriftlig tentamen på annorlunda sätt än studenter, som inte har dyslexi. Det finns dyslektiker, som med hjälp från lärosätet, har klarat rätt så avancerade utbildningar. Däremot, så kan ju problem uppstå när du väl ska ut i arbetslivet, eftersom SSK-jobb kan vara stressiga och inkluderar en hel del signering av medicinlistor och dokumentation. Stressnivån/arbetsbördan kan variera beroende på vilken arbetsplats du hamnar på, men om du t. ex. hamnar på en sluten psykiatrisk avdelning eller akutmottagning, så kan du räkna med att du - på grund av tidspress - får göra dylika arbetsuppgifter i mån av tid, d v s när du hinner med, och där kan din dyslexi eventuellt vara ett hinder, eftersom de här två nämnda arbetsuppgifterna är sådana som måste skötas väl.
Citera
2017-07-08, 08:06
Medlem
swe-wolfs avatar
Du kommer få längre skrivtid på tentor, för att du ska hinna läsa och skriva. Du kommer behöva käkar intyg, eller utlåtande att du har dysellexi.
Citera
2017-07-25, 04:30
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Just nu är efterfrågan efter sjuksköterskor stor trots att det inte råder någon råder brist. Många väljer andra yrken då yrket är oerhört stressigt och med löner som ligger ca 10K under en byggnadsarbetare, 5 under industriarbetare och ca 3k under vad taxichaufförer har.

Nu har vårdförbundet tillsammans med regeringen utökat antalet platser på sjuksköterskeprogrammet. vårdförbundet har hejat på ska jag säga. Det utbildas sjuksköterskor i rasande takt och med tanke på att många Ssk kommer hem från Norge nu så lär det snart inte vara någon brist. Det innebär återigen att lönerna kommer att hämmas och att yrket kommer bli kvar som ett lågstatusyrke.

Nu ligger det ute ett remissförslag om att undersköterskor ska få iordningställa och administrera medicin på sjukhus. Går det igenom kommer det inte skilja så mycket mellan dessa professioner. Ja du bör verkligen torka röv i bland för att få en klinisk blick på patienten.

Dåligt betalt, stressigt, men till viss del ett ganska intressant yrke kan man väl sammanfatta det som. Det där med halvläkare är bara så fjantigt att jag smäller av.

Tilläggas bör också att utbildningen är väldigt enkel. Alla som börjar kommer igenom.

Du har fel, Sverige kommer ha en fortsatt stor brist av SSK säkert 10 år framöver vilket beror på en del faktorer. En faktor är den stora invandringen. Det flyttar in enormt mycket asylmigranter samt deras anhöriga just nu och kommer även så vara fallet de näst kommande åren också. Dessa belastar vården. De tar ut mer resurser än vad de tillför. Detta kommer leda till att antalet sjuksköterskor per capita kommer sjunka i Sverige, och bristen kommer fortsätta. Däremot kommer lönerna inte höjjas direkt mycket just p.g.a. staten inte kommer ha pengar, det kostar att vara en humanistisk stormakt. Så bristen kommer fortsätta vilket kommer betyda fortsatt enorm stress för SSK i vissa landsting i kombination med hyffsat stagnerade löner för staten och landstingen inte kommer ha pengar att höja lönerna något enormt mycket. Dra utomlands. Sverige är ett sjunkande skepp.
Citera
2017-07-31, 18:54
Medlem
Är det värt att plugga till SSK? (Lön, arbetsvillkor, utvecklingsmöjligheter) [/Mod.]

Tjära Flashbackare!

Jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet nu till våren. Saknar dock behörighet så jag ska plugga till Naturkunskap 2 denna termin.

Tycker ni det är lönt att satsa på SSK-programmet för någon som har 15-15,50 i snitt?

Jag menar det är höga antagningspoäng i de flesta skolorna.. såg att ca 2-3 skolor i Sverige antar folk som har samma snitt som jag..

Men nu till den riktiga frågan!

Om jag nu blir antagen osv, vilken inriktning ska man välja? Jag vill ha något i ambulans-stilen, det ska vara spännande och mycket adrenalin.. Finns det några inriktningar inom skönhet såsom fillers etc?
Har däremot en fobi mot spyor, kanske det inte är så passande att bli SSK då?

Är det värt att ta CSN-lån för 3 år sålänge jag studerar? Kommer antagligen få flytta då jag troligen inte kommer in i min hemstad (tråkigt, men har inte tillräckligt med poäng för att komma in här).

Kan som pluggar eller är SSK berätta lite om hur det är att studera/jobba? Vad man bör tänka på innan man väljer det och övriga erfarenheter. 🔥
Citera
2017-07-31, 18:59
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alles889
Tjära Flashbackare!

Jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet nu till våren. Saknar dock behörighet så jag ska plugga till Naturkunskap 2 denna termin.

Tycker ni det är lönt att satsa på SSK-programmet för någon som har 15-15,50 i snitt?

Jag menar det är höga antagningspoäng i de flesta skolorna.. såg att ca 2-3 skolor i Sverige antar folk som har samma snitt som jag..

Om jag nu blir antagen osv, vilken inriktning ska man välja? Jag vill ha något i ambulans-stilen, det ska vara spännande och mycket adrenalin.. Finns det några inriktningar inom skönhet såsom fillers etc?

Är det värt att ta CSN-lån för 3 år sålänge jag studerar? Kommer antagligen få flytta då jag troligen inte kommer in i min hemstad (tråkigt, men har inte tillräckligt med poäng för att komma in här).

Kan som pluggar eller är SSK berätta lite om hur det är att studera/jobba? Vad man bör tänka på innan man väljer det och övriga erfarenheter. 🔥

Inriktning väljer du inte nu. Du ska läsa klart programmet och sedan jobba och kan efter det välja att gå en ett års fortsättningsutbildning till t ex ambulanssjuksköterska.

Sedan kan du givetvis välja lite olika kurser som är valfria på programmet men det påverkar inte din eventuellt inriktning i framtiden.

Om det är värt csn lånet kan bara du besvara men rent eonomiskt lär du tjäna på det, åtminstone om vi jämför med yrken som bara har en månadslön på 18-24 000kr resten av yrkeslivet.
Citera
2017-07-31, 19:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Tjära Flashbackare!

Angående antagningspoäng, tänk på att om du ligger precis på gränsen, så innebär det att du troligen får en reservplats ganska högt upp om du inte kommer in, och då kommer du troligen med i andra omgången. Söker du till flera lärosäten där du ligger omkring rimliga poäng så ska du troligen komma in på något av dom i alla fall. Sen kan det vara lite knixigt att lösa bostadsbiten om man får sent besked.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Inriktning väljer du inte nu. Du ska läsa klart programmet och sedan jobba och kan efter det välja att gå en ett års fortsättningsutbildning till t ex ambulanssjuksköterska.

Sedan kan du givetvis välja lite olika kurser som är valfria på programmet men det påverkar inte din eventuellt inriktning i framtiden.

Om det är värt csn lånet kan bara du besvara men rent eonomiskt lär du tjäna på det, åtminstone om vi jämför med yrken som bara har en månadslön på 18-24 000kr resten av yrkeslivet.

Ja, när TS har pluggat klart bör väl dessutom vårdkrisen ha tagit ut sin rätt och börjat pressa upp lönerna för sjuksköterskor kan jag tänka mig.
Citera
2017-07-31, 19:13
Medlem
Hur kan man välja att utbilda sig till sjuksköterska helt frivilligt? Fast om dina betyg inte ens räcker till att komma in på sjuksköterskeutbildningen som har så lågt intagningskrav så kanske du inte har så mycket att välja på.
Citera
2017-07-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Hur kan man välja att utbilda sig till sjuksköterska helt frivilligt? Fast om dina betyg inte ens räcker till att komma in på sjuksköterskeutbildningen som har så lågt intagningskrav så kanske du inte har så mycket att välja på.

Jag kan inte leka kräsen när mina betyg inte är skit-bra. Lol.
Citera
2017-07-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta

Rätt bra spridning på intaget för sjuksköterskor faktiskt, vissa ligger högre en flera ingenjörsinriktningar medan andra ligger rätt lågt. De större skolorna i Stockholm och Lund t.ex har höga intag.

Citat:
Jag kan inte leka kräsen när mina betyg inte är skit-bra. Lol.

Det låter väl som att du kan komma in på flera ställen? Beroende på vilken kvot du säker i förstås. Hur har du det med HP? Låga HP-intag på många SSK-utbildningar. Räcker med 1.00> för att kunna välja och vraka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in