Citat:
Ursprungligen postat av
alles889
Tjära Flashbackare!
Jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet nu till våren. Saknar dock behörighet så jag ska plugga till Naturkunskap 2 denna termin.
Tycker ni det är lönt att satsa på SSK-programmet för någon som har 15-15,50 i snitt?
Jag menar det är höga antagningspoäng i de flesta skolorna.. såg att ca 2-3 skolor i Sverige antar folk som har samma snitt som jag..
Men nu till den riktiga frågan!
Om jag nu blir antagen osv, vilken inriktning ska man välja? Jag vill ha något i ambulans-stilen, det ska vara spännande och mycket adrenalin.. Finns det några inriktningar inom skönhet såsom fillers etc?
Har däremot en fobi mot spyor, kanske det inte är så passande att bli SSK då?
Är det värt att ta CSN-lån för 3 år sålänge jag studerar? Kommer antagligen få flytta då jag troligen inte kommer in i min hemstad (tråkigt, men har inte tillräckligt med poäng för att komma in här).
Kan som pluggar eller är SSK berätta lite om hur det är att studera/jobba? Vad man bör tänka på innan man väljer det och övriga erfarenheter. 🔥
Angående antagningspoäng, tänk på att om du ligger precis på gränsen, så innebär det att du troligen får en reservplats ganska högt upp om du inte kommer in, och då kommer du troligen med i andra omgången. Söker du till flera lärosäten där du ligger omkring rimliga poäng så ska du troligen komma in på något av dom i alla fall. Sen kan det vara lite knixigt att lösa bostadsbiten om man får sent besked.
Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Inriktning väljer du inte nu. Du ska läsa klart programmet och sedan jobba och kan efter det välja att gå en ett års fortsättningsutbildning till t ex ambulanssjuksköterska.
Sedan kan du givetvis välja lite olika kurser som är valfria på programmet men det påverkar inte din eventuellt inriktning i framtiden.
Om det är värt csn lånet kan bara du besvara men rent eonomiskt lär du tjäna på det, åtminstone om vi jämför med yrken som bara har en månadslön på 18-24 000kr resten av yrkeslivet.
Ja, när TS har pluggat klart bör väl dessutom vårdkrisen ha tagit ut sin rätt och börjat pressa upp lönerna för sjuksköterskor kan jag tänka mig.