2017-06-12, 16:11
Medlem
Behörighet sjuksköterskeprogrammet?

Hej!

Jag har sökt till sjuksköterskeprogrammet och blir lite förvirrad när jag läser om behörighetskraven. Jag har inte läst naturkunskap 2 men kan man inte ersätta naturkunskap 2 med biologi 1, fysik 1 och kemi 1?
Innan var det ju så att Naturkunskap B kunde ersättas med biologi A, fysik A och kemi A. Gäller inte detta längre?
För det står på antagning.se att jag saknar särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet.

Tack på förhand!
Citera
2017-06-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolilolz
Hej!

Jag har sökt till sjuksköterskeprogrammet och blir lite förvirrad när jag läser om behörighetskraven. Jag har inte läst naturkunskap 2 men kan man inte ersätta naturkunskap 2 med biologi 1, fysik 1 och kemi 1?
Innan var det ju så att Naturkunskap B kunde ersättas med biologi A, fysik A och kemi A. Gäller inte detta längre?
För det står på antagning.se att jag saknar särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet.

Tack på förhand!

Så vitt jag vet bör det gå. Kan inte du ringa till UHR (antagning.se) och fråga direkt? Har du kollat ifall dina betyg finns under merit-fliken på hemsidan? Händer ibland att betygen inte överförs korrekt.

EDIT: Här kan du finna lite mer information kring behörigheten till sjuksköterskeprogrammet. Det går att ersätta Naturkunskap 2 med de kurserna du nämnde. Kan det möjligtvis vara så att du saknar något annat som behövs för att få behörighet (Samhällskunskap 1 eller Matte 2)?
Senast redigerad av Dino-Sir 2017-06-12 kl. 16:59.
Citera
2017-06-12, 17:49
Medlem
Jag ser mitt resultat på högskoleprovet men inte mina betyg. Kan det ha o göra med att jag precis tagit studenten? Betygeb kanske inte har hunnit överföras än.
Jag har läst upp till ma 4 och shk 3.
Citera
2017-06-12, 20:32
Medlem
Citat:
Jag ser mitt resultat på högskoleprovet men inte mina betyg. Kan det ha o göra med att jag precis tagit studenten? Betygeb kanske inte har hunnit överföras än.
Jag har läst upp till ma 4 och shk 3.

Där har vi nog problemet. Sista kompletteringsdag är 21:a juni, så skolan kan dröja ända fram tills onsdag nästa vecka förrän de skickar in betygen. De kan till och med redan ha skickat in betygen, men det tar ett litet tag innan dina meriter syns på Antagning.se. Annars tror jag att allt är okej, men är du fortfarande orolig så är det bara ringa/mejla UHR (via Antagning.se).
Citera
2017-06-13, 00:02
Medlem
Tack för svar
Citera
2017-06-13, 13:54
Medlem
Citat:
Tack för svar

Varsågod! Hoppas det löser sig. Själv är jag nästintill hundra procent säker på att du ej behöver oroa dig.
Citera
2017-06-13, 14:16
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Tack för svar

De flesta skolor skickar in betygen åt eleverna, men när jag skulle söka till högskolan ville jag vara på den säkra sidan så jag faxade in betygen till UHR när jag var i skolan. Idag verkar man kunna scanna in och ladda upp direkt på Antagning.se, vilket innebär att man kan själv ta sina betygsdokument skicka in dem hemifrån.
Citera
2017-06-30, 22:39
Medlem
Dyslektiker, sjuksköterska! [Kan man klara utbildningen/tentamen med dyslexi?/Mod.]

Hej!

Funderar på att söka till sjuksköterska.

Är tämligen bra på att lära mig saker och läsning är inte ett stort problem.

Men hur hårda är de på tentamen gällande stavningen. Specielt gällande de latinska orden?
Citera
2017-06-30, 22:55
Medlem
Max3xs avatar
Inget att vara orolig för, det är ingen rättstavningsutbildning! Man tar hänsyn till handikapp idag, tror tom jag hört om muntliga prov for de som så behöver...
Citera
2017-06-30, 22:57
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seign
Hej!

Funderar på att söka till sjuksköterska.

Är tämligen bra på att lära mig saker och läsning är inte ett stort problem.

Men hur hårda är de på tentamen gällande stavningen. Specielt gällande de latinska orden?

Att kommunicera latin med korrekt uttal/stavning är a och o.
Skämt åsido, ta det chill ingen bryr sig om sånt.
Citera
2017-06-30, 23:06
Medlem
är ni själva syrror?
Citera
2017-06-30, 23:12
Medlem
Kan inte uttala mig om sjuksköterskeutbildningen men stöd verkar ju finnas att tillgå i allmänhet.

http://allastudier.se/tips-o-fakta/2917-lyckas-p%C3%A5-h%C3%B6gskolan-trots-dyslexi/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in