2011-09-12, 22:34
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Förmodar att flera är ironiska.

SSk är ett skityrke utan dess like. Intressanta arbetsuppgifter? Inte skamligt betalt? Jag som arbetar på lager, där vi princip endast sitter i soffan och lyssnar på musik får ut mer lön än vad du kommer få ut i framtiden efter en ssk-utbildning. Jobbigt va?

Du tänker nog på undersköterskor.
Citera
2011-09-12, 22:37
Medlem
Men vem vill sitta av sitt liv på ett lager i en soffa och lyssna på musik bara för att tjäna pengar?
Inte jag i alla fall.
Citera
2011-09-12, 22:46
Medlem
SSKor är tyvärr sjukt underbetalda om man sätter lön i förhållande till utbildning/kometens. Fast den usla lönen vägs väl upp med att du i princip är garanterad jobb i en relativt konjunkturoberoende sektor. Många SSKor drar till Norge en tid, där de får marknadsmässig lön.
Citera
2011-09-12, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MISSLEE
Men vem vill sitta av sitt liv på ett lager i en soffa och lyssna på musik bara för att tjäna pengar?
Inte jag i alla fall.

Vill man tjäna snabba pengar så är laget ett perfekt jobb. Jag ska ändå börja plugga till våren så ser inga fel med det.

Samtidigt undrar jag hur det står till hos vissa som väljer att arbeta som ssk. Lönen är åt helvete, arbetsuppgifterna är störande och alla människor man måste jobba med, fyfan.
Citera
2011-09-12, 23:34
Medlem
septemberpojkens avatar
Studerar man till sjuksköterska?
Citera
2011-09-12, 23:56
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Vill man tjäna snabba pengar så är laget ett perfekt jobb. Jag ska ändå börja plugga till våren så ser inga fel med det.

Samtidigt undrar jag hur det står till hos vissa som väljer att arbeta som ssk. Lönen är åt helvete, arbetsuppgifterna är störande och alla människor man måste jobba med, fyfan.

Nämn några arbetsuppgifter som du anser vara så störande då tack.
Citera
2011-09-13, 01:44
Medlem
@septemberpojken: Nej självklart inte vilken människa som helst är sjuksköterska tom individer som dig, folk som inte gått gymnasiet etc...
Citera
2011-09-13, 06:18
Medlem
TwinPeaks77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av septemberpojken
Studerar man till sjuksköterska?
Nej men självklart inte. Sjuksköterskan har ju bara det omvårdnadsmässiga ansvaret och den medicinska omvårdnaden vilket innebär läkemedelshantering och läkemedelsadministration. Det behöver man väl ingen utbildning för heller.

Och sedan säger de att det inte finns några dumma frågor.
Citera
2011-09-13, 08:54
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Vem fan vill bli sjuksköterska idag? Större skitjobb finns inte.

Var glad att det är någon som vill bli det istället. Ingen tvingar dig att bli det.
Citera
2011-09-13, 16:13
Medlem
septemberpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwinPeaks77
Nej men självklart inte. Sjuksköterskan har ju bara det omvårdnadsmässiga ansvaret och den medicinska omvårdnaden vilket innebär läkemedelshantering och läkemedelsadministration. Det behöver man väl ingen utbildning för heller.

Och sedan säger de att det inte finns några dumma frågor.

Jag ifrågasatte inte att det var en utbildning. Bara om man "studerar" till det. Är det mycket teori?
Citera
2011-09-13, 20:03
Medlem
Manthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av septemberpojken
Jag ifrågasatte inte att det var en utbildning. Bara om man "studerar" till det. Är det mycket teori?

Hur många högskolepoäng teori/praktik det är beror på vilken skola du går på, men i regel är det nästan 50/50, eller iaf, 40% praktik och 60% teori, men som sagt, beroende på vilken skola du går på! Pluggar i Kristianstad, vi har 2½ terminer praktik.

Och att sitta i soffan och lyssna på musik är absolut inget jag skulle vilja göra 8 timmar om dagen, snacka om långtråkigt. Nej, även om våran lön här i Sverige kanske inte är toppen är det ett jäkligt roligt yrke! Kunskap är vägen till lycka!
Citera
2011-09-13, 20:06
Medlem
septemberpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manthe
Hur många högskolepoäng teori/praktik det är beror på vilken skola du går på, men i regel är det nästan 50/50, eller iaf, 40% praktik och 60% teori, men som sagt, beroende på vilken skola du går på! Pluggar i Kristianstad, vi har 2½ terminer praktik.

Och att sitta i soffan och lyssna på musik är absolut inget jag skulle vilja göra 8 timmar om dagen, snacka om långtråkigt. Nej, även om våran lön här i Sverige kanske inte är toppen är det ett jäkligt roligt yrke! Kunskap är vägen till lycka!

Äntligen någon som kommer med något konkret! Kul att du tycker om ditt yrkesval Man ska ju ändå hålla på med det tills man bli 60+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in