2010-01-26, 12:35
Medlem
jo, jag fattar att det är stor skillnad på läkare och sjukskötare men inte att deras föreläsare inte var desamma, han jag pratar om sa att dom har skit bra föreläsare(nobelpristagare).
Citera
2010-02-04, 16:43
Medlem
Kompromissens avatar
Bra högskola för ssk-utb och ska passa för barnfamilj boendemässigt?

Har sett en stor tråd här som behandlade just ssk utbildning men lyckades inte hitta den genom sök.
Skall söka till hösten, men är väldigt velig angående vart! Fick 1.6 på HP, har 15,5 i snitt. Utbildningen ska väl vara likvärdig oavsett var, men jag undrar om det finns någon utbildningsplats som kanske väger mer än de andra när man är klar? Sophiahemmet i Stockholm har jag hört någon nämna tidigare. Stockholm känns dock svårt boendemässigt, har barn som även de ska kunna bo bra. Är kanske också lite väl optimistisk angående mitt hp/betyg som hoppas kunna komma in på de flesta ställen?

tl;dr Söker efter en bra ssk-utbildning på ett ställe som också är bra med boende/barn.

Tack på förhand,
kompromissen
Citera
2010-02-15, 18:54
Medlem
sjuksköterska

hejsan alla! har sökt runt lite för att försöka få någon klarhet men det går inte så bra. såhär är det, jag har nu studerat 1,5 år till maskiningenjör men känner nu att detta är nog fan inte rätt för mig. jag har sedan länge haft en tanke på att utbilda mig till sjuksköterska men detta har legat på is pga av diverse personliga problem. jag har med andra ord flyttit med strömmen som mitt program gett mig. men nu har jag börjat fått lite panik och känner att jag måste göra något med denna dröm jag har att bli sjuksköterska.

mitt problem är att jag saknar biologi a och sen bara har ca 14 i snitt betyg från gymnasiet. (gick ut 2007). grejen är att nu med dom nya reglerna och allt däromkring så har jag kollat lite och snittet på sjuksköterska i uppsala är runt 16. alltså måste jag få upp betyg och högskoleprovet har jag aldrig skrivit så att spika 2.0 där på första försöket är inte så rimligt antar jag.

men då har vi ju att jag kommer hamna i kompletteringsgruppen. där det såklart kommer vara hårdare antagning så kanske måste ha 2.0 bara för att ha en chans att komma vidare ur den gruppen? detta är såklart inte så stor chans för mig.

jag får lite panik! klockan tickar och jag måste göra något känner jag. men finns det något som kan vara tillräckligt? vad vore mina bästa chanser?

MVH
Citera
2010-02-15, 19:01
Medlem
Om du känner att det är sjuksköterska du vill bli, så satsa på det! Funkar det inte första gången så går det säkert bättre den andra! Om det är detta du vill, så klarar du det! Du verkar ha rätt bra koll på behörighetskraven och de finns ju att hitta överallt, så då är det ju bara att köra på! Gör det du vill göra, så kommer du långt här i livet!
Citera
2010-02-15, 19:03
Medlem
Spyrrans avatar
Du behöver inte 2,0 på högskoleprovet för att komma in på sjuksköterskeprogrammet. Några skolor kräver runt 1,2-1,3, men de flesta skolor tar in elever som har mellan 0,5 till 0,9 på högskoleprovet. Du borde ju klara av att få nånting mellan 0,5-1 på högskoleprovet och därmed komma in på de flesta skolor som erbjuder sjuksköterskeprogrammet. Verkar som om du föredrar att plugga i Uppsala, och då krävs det att du har ett ganska hög snitt när det gäller högskoleprovet. Runt 1,1-1,2 baserat på tidigare antagningsstatistik. Men det är absolut inga 2,0 som du tycks tro.

Du kanske har Naturkunskap B? Undrar bara eftersom du inte har biologi a, och NK B är det som egentligen krävs (även om bi a, ke a och fy a kan ersätta NK B).
Citera
2010-02-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Du behöver inte 2,0 på högskoleprovet för att komma in på sjuksköterskeprogrammet. Några skolor kräver runt 1,2-1,3, men de flesta skolor tar in elever som har mellan 0,5 till 0,9 på högskoleprovet. Du borde ju klara av att få nånting mellan 0,5-1 på högskoleprovet och därmed komma in på de flesta skolor som erbjuder sjuksköterskeprogrammet. Verkar som om du föredrar att plugga i Uppsala, och då krävs det att du har ett ganska hög snitt när det gäller högskoleprovet. Runt 1,1-1,2 baserat på tidigare antagningsstatistik. Men det är absolut inga 2,0 som du tycks tro.

Du kanske har Naturkunskap B? Undrar bara eftersom du inte har biologi a, och NK B är det som egentligen krävs (även om bi a, ke a och fy a kan ersätta NK B).

det stämmer jag har inte naturkunskap b. detta skulle jag såklart även kunna läsa in om det skulle vara till någon fördel.

ja har tyvärr en önskan om att få läsa i uppsala. då jag har jobb här vore det smidigast.
Citera
2010-02-15, 21:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Varför just ssk om man får vara nyfiken?
Citera
2010-02-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Varför just ssk om man får vara nyfiken?

du får självklart fråga! saken är den att jag har legat på sjukhus väldigt mycket. allt från hjärntumör (godartad) till diverse andra problem. hjärntumören i sig vart en väldig grej då själva operationen var den farliga biten och det vart komplikationer som gjorde att jag vart förlamad i min vänstra sida av kroppen pga hjärnblödning under operation. lyckligtvis kom rörelse förmågan tillbacka. men detta fostrade mig på något sätt att se sjuksköterskorna som det hjälpande samariterna i min vård. visst det har inte lika stor "makt" som en läkare men en duktig sjuksköterska litar jag på tusen gånger mer än en halvhjärtad läkare.

man kan göra minst lika stora intryck och påverkan som en sköterska som en läkare. kanske inte med att bestäma vården i sig och det olika preparaten som tillkommer därutöver men den personliga kontakten är desto mäktigare.

jag gjorde ett litet slag för saken och anmälde mig till högskoleprovet iallafall. så nu har jag blivit lite som besatt av detta prov och läser och gör övningsprov så ofta jag orkar. detta är verkligen en dröm att med hjälp av ett litet ljus kanske skriva hyffsat på detta och få glöd i mina drömmar om att få arbeta inom vården en dag.
Citera
2010-02-16, 19:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
haha vilken kämparglädje, du får uppdatera oss om hur det går!
Citera
2010-02-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
haha vilken kämparglädje, du får uppdatera oss om hur det går!

så gott jag kan och förmår!!
Citera
2010-02-16, 21:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoonkered
Du har mejl
Citera
2010-02-16, 21:22
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoonkered
Lycka till TS, go for it. Du behöver dock inga 2,0 på HP för ssk, snarare 1,1 i Uppsala förra året.

Citat:
Ursprungligen postat av LexieComplexie
Om du känner att det är sjuksköterska du vill bli, så satsa på det! Funkar det inte första gången så går det säkert bättre den andra! Om det är detta du vill, så klarar du det! Du verkar ha rätt bra koll på behörighetskraven och de finns ju att hitta överallt, så då är det ju bara att köra på! Gör det du vill göra, så kommer du långt här i livet!
Wow. Bold & centered. Varför inte rött, blinkande och wingdings också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in