Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Varför just ssk om man får vara nyfiken?
du får självklart fråga! saken är den att jag har legat på sjukhus väldigt mycket. allt från hjärntumör (godartad) till diverse andra problem. hjärntumören i sig vart en väldig grej då själva operationen var den farliga biten och det vart komplikationer som gjorde att jag vart förlamad i min vänstra sida av kroppen pga hjärnblödning under operation. lyckligtvis kom rörelse förmågan tillbacka. men detta fostrade mig på något sätt att se sjuksköterskorna som det hjälpande samariterna i min vård. visst det har inte lika stor "makt" som en läkare men en duktig sjuksköterska litar jag på tusen gånger mer än en halvhjärtad läkare.
man kan göra minst lika stora intryck och påverkan som en sköterska som en läkare. kanske inte med att bestäma vården i sig och det olika preparaten som tillkommer därutöver men den personliga kontakten är desto mäktigare.
jag gjorde ett litet slag för saken och anmälde mig till högskoleprovet iallafall. så nu har jag blivit lite som besatt av detta prov och läser och gör övningsprov så ofta jag orkar. detta är verkligen en dröm att med hjälp av ett litet ljus kanske skriva hyffsat på detta och få glöd i mina drömmar om att få arbeta inom vården en dag.