2011-08-30, 22:45
Medlem
Oj, 3 år? Det var ju verkligen länge, synd att det ska behöva ta en sån tid det trodde jag verkligen inte.
Citera
2011-09-12, 09:39
Medlem
Förstår inte riktigt SSK Kraven

Hej!

Jag kikade lite snabbt, för skojs skull, på sjukskötarutbildningen på Linköpings Universitetet. Jag pluggar till USK och är fullständigt såld på det. Men jag har lite svårt med att förstå antagningskraven.

Jag har Matte A ifrån gymnasiet, då jag läste till barnskötare. Jag har också Samhällskunskap A, som ingick i BoF programet. Liu's hemsida visar att jag måste ha Naturkunskap B, eller fysik A, kemi A och biologi A motsvarande naturkunskap A+B.

Enligt Utbildningsplanen för SSK så kan jag ersätta Naturkunskap B med Medicinsk Grundkurs & Omvårdnad A+B.

(Sida 10/15) http://www.hu.liu.se/ssk/sjukskoterskeutbildningen-filarkiv/1.199344/utbplansskL.pdf

Kan detta verkligen stämma? Jag har inte läst Omvårdnad än, men är det innehållsmässigt verkligen jämförbart?
Citera
2011-09-12, 09:47
Medlem
Det står att det gäller och då bör det även stämma...

Jag kan även meddela att kunskapsmässigt så motsvarar naturkunskap b knappast fysik a, kemi a och biologi a. Gissar att den godkänns eftersom de vill ha in folk som inte har läst naturvetenskap/teknik också.
Citera
2011-09-12, 11:32
Medlem
Då är det så väl ställt. Det var en överraskning, men ytterst trevlig sådan. Tack för klargörandet!
Citera
2011-09-12, 20:26
Medlem
Studera till sjuksköterska?

Är det någon som vet om Medicinskgrunkurs kan motsvara Naturkunskap B?
Citera
2011-09-12, 21:29
Medlem
Hej!

Saxat från Hälsouniversitet Linköping:

"För behörighet krävs grundläggande behörighet för högskolestudier samt Ma B, Sam A, Nk B (alt Fy A, Ke A, Bi A)."
..... Mer information kring Nk B finns att läsa på Verket för högskoleservice.....
"Naturkunskap B
Naturbruksprogrammet med kurserna Ekologi, Kretslopp samt Växt- och djurliv. Omvårdnadsprogrammet med kurserna Medicinsk grundkurs samt Vård och omsorgsarbete. Teknikprogrammet med kurserna Ergonomi samt Miljöteknik eller utbildning som påbörjats före 2000"
Länk:

"http://www.hu.liu.se/ssk/omoss/antagning?l=sv"
Citera
2011-09-12, 21:35
Bannlyst
Vem fan vill bli sjuksköterska idag? Större skitjobb finns inte.
Citera
2011-09-12, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Vem fan vill bli sjuksköterska idag? Större skitjobb finns inte.
varför säger du det? Har hört att det är brist på det och bra lön...?
Citera
2011-09-12, 22:04
Medlem
Klart man vill bli sjuksköterska. Givande jobb & intressanta arbetsuppgifter.
Lätt att få jobb & inte skamligt betalt!
Citera
2011-09-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrow53
varför säger du det? Har hört att det är brist på det och bra lön...?

Lyssna inte på honom, Sjuksköterska är ett hedervärt yrke.
Citera
2011-09-12, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MISSLEE
Klart man vill bli sjuksköterska. Givande jobb & intressanta arbetsuppgifter.
Lätt att få jobb & inte skamligt betalt!

Förmodar att flera är ironiska.

SSk är ett skityrke utan dess like. Intressanta arbetsuppgifter? Inte skamligt betalt? Jag som arbetar på lager, där vi princip endast sitter i soffan och lyssnar på musik får ut mer lön än vad du kommer få ut i framtiden efter en ssk-utbildning. Jobbigt va?
Citera
2011-09-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Lyssna inte på honom, Sjuksköterska är ett hedervärt yrke.

Visst är det ett hedervärt yrke, men tyvärr är det så att i vårt samhälle utnyttjas vårdpersonal på ett skamligt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in